Välkommen att studera kurser om konsumentskydd och konkurrensärenden!
KKV Kampus är Konkurrens- och konsumentverkets inlärningsmiljö där du kan studera om konsumentskydd när du skaffar kompetens för ditt yrke eller för din egen köpsituation. Kurserna lämpar sig för självstudier eller så kan du som lärare använda dem i din undervisning.
Behöver du kompetens till exempel i näthandel, konsumentskydd eller kundservice? Studera den grundläggande kompetens om konsumentskydd som behövs i affärsverksamheten på våra aktuella kurser om säljaransvar. Du kan studera som helst och när som helst på avgiftsfria webbkurser.
Konsument, vill du utveckla kompetensen om dina rättigheter?
Funderar du på hur du blir behandlad när du köper på nätet eller i kundbetjäningssituationer? Känner du dina egna köpstigar som konsument? Kurserna om konsumentskydd är avsedda för just dig. Lär dig om dina rättigheter som konsument så du kan agera ansvarsfullt och hållbart i din vardag.
Peruskurssi johdattelee myyjänvastuun alkeisiin. Kurssi on tarkoitettu oppijalle, joka on aloittamassa opiskeluaan kuluttajansuojasta elinkeinonharjoittajan näkökulmasta. Kurssilla oppija hahmottaa kuluttajakaupan toimintaympäristön ja oppii tarvittavaa kuluttajansuojan käsitteistöä.
Jatkokurssi on tarkoitettu oppijalle, jolla on hankittuna peruskurssitason tiedot kuluttajansuojasta elinkeinonharjoittajan näkökulmasta. Kurssilla harjoitellaan kuluttajalainsäädännön mukaisten vastuiden noudattamista.
Kurssi on tarkoitettu kaikille julkisten hankintojen parissa työskenteleville henkilöille johdosta hankintavirkamiehiin sekä sisäiseen valvontaan. Kurssi sisältää suositeltavia toimintaohjeita hankintayksiköille siitä, miten toimia, jos hankintayksikkö havaitsee kartelliin viittaavaa tarjouskäyttäytymistä.
Kurssilla opitaan, mitä ympäristömarkkinoinnilla tarkoitetaan ja tutustutaan ympäristöväittämiin liittyvään sääntelyyn. Kurssilla oppija saa valmiudet ympäristöväittämien asianmukaiseen käyttämiseen markkinoinnissa. Kurssi soveltuu mm. markkinoinnin asiantuntijoille, yrittäjille sekä juristeille, jotka ovat mukana suunnittelemassa ympäristömarkkinointia.
Kurssilla opitaan, mitä toimiva asiakaspalvelu tarkoittaa ja mitä tulee huomioida sen järjestämisessä. Toimivan ja sujuvan asiakaspalvelun järjestäminen on sekä hyvän asiakassuhteen lähtökohta, että tärkeää yrityksen lakisääteisten velvollisuuksien täyttämiseksi. Kurssi soveltuu yrityksille ja elinkeinonharjoittajille.
Kurssilla opit mitä markkinointi, kaupallinen viestintä sekä mainonta pitää sisällään kuluttajansuojan näkökulmasta. Tutustut esimerkkien kautta, miten vältät sopimattoman, aggressiivisen sekä hyväntavan vastaisen markkinoinnin toteuttamisen työssäsi.
Kurssilla opit, mitä myyjän virhevastuu tarkoittaa ja miten se eroaa takuusta. Kurssin käytyäsi osaat säädösten sekä hyvän asiakaspalvelun mukaisesti hoitaa tilanteet, joissa asiakas valittaa virheellisestä tavarasta.
Luentomuotoinen kurssi, jonka avulla pystyt hyödyntämään kuluttaja-asiamiehen linjauksessa esiteltyjä konkreettisia neuvoja ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Velkojat ja toimeksisaajat voivat hyödyntää koulutusta esimerkiksi henkilöstönsä kouluttamisen tukena.
Kurssilla opitaan, mitä tarkoitetaan kuluttajan kohtaamilla pimeillä käytännöillä ja miten ne voivat vaikuttaa kuluttajan valintoihin. Kurssi soveltuu yleissivistävään koulutukseen ja syventää ostajan askeleet perus- ja jatkokurssin sisältöjä.
Peruskurssi johdattelee oppijan kuluttajansuojan alkeisiin ostopolun avulla. Kurssi on tarkoitettu oppijalle, joka on aloittamassa opiskeluaan kuluttajansuojasta. Kurssilla oppija hahmottaa kuluttajan toimintaympäristön ja oppii tarvittavaa kuluttajansuojan käsitteistöä.
Jatkokurssilla syvennetään peruskurssilla opittua. Kurssilla opitaan tarkastelemaan omaa ostopolkua ja tunnistamaan ostamisen vaiheet sekä miten eri vaiheissa tulisi toimia. Kurssi soveltuu esimerkiksi yleissivistävään koulutukseen kuluttajansuojan perustietojen ja -taitojen opiskeluun.
Kurssilla tutustutaan digitaalisen kulutusympäristön ja talouden ilmiöihin. Kurssi johdattelee pohtimaan taloudellista varautumista ja omaa talouden hallintaa digitaalisessa ympäristössä. Kurssi sopii yleissivistävään koulutukseen osaksi taloustaitojen opiskelua sekä itseopiskeleville kuluttajille.
Kurssilla opitaan, mitä ympäristöväittämät ovat, miten niitä käytetään markkinoinnissa ja miten kuluttajat voivat arvioida niiden luotettavuutta. Kurssilla käsitellään myös viherpesua eli epätosia tai liioiteltuja ympäristöväitteitä. Kurssi tarjoaa tietoa ja työkaluja kriittiseen kuluttajuuteen ja se soveltuu erityisesti kuluttajille, jotka ovat kiinnostuneita ympäristöystävällisestä kuluttamisesta ja haluavat oppia tunnistamaan harhaanjohtavan ympäristömarkkinoinnin.
Kurssilla saadaan käsitys trendeistä ja siitä, miten erilaiset trendit muodostuvat. Lisäksi opitaan
miten trendit ilmenevät kuluttajien käyttäytymisessä ja miksi trendit ovat tärkeitä kulutusyhteiskunnan
kehittymisen näkökulmasta.
Kurssilla tutustutaan siihen, minkälaisiin kuluttajaryhmiin energiaköyhyys kohdistuu ja miten energiaköyhyys vaikuttaa kuluttajien jokapäiväiseen elämään. Lisäksi kurssilla perehdytään kuluttajien informaatio-ohjaukseen ja siihen, miten kuluttajien tietoisuutta ja osaamista voidaan parantaa neuvonnan avulla. Kurssi on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita energiaköyhyydestä ja sen vaikutuksista suomalaisessa yhteiskunnassa.
Uutta materiaalia talousopetukseen 15-25-vuotiaille nuorille!
Talousosaamisen strategian tavoitteena on parantaa kansalaisten arjen talousosaamista. Talousosaaminen on keskeinen taito, joka yhdistää tietoa, asenteita ja käyttäytymistä. Hyvätalousosaaminen edistää jokaisen ja koko yhteiskunnan hyvinvointia. Strategiaa ja sen tavoitteita edistää laaja toimijaverkosto julkisen, kolmannen, finanssi- ja opetussektorin edustajia sekä alan tutkijoita. Yhteistyössä kehitämme konkreettisia ratkaisuja, jotka vahvistavat eri kohderyhmien talousosaamista läpi elämänkaaren. Tämä kurssi on yksi verkoston toimenpiteistä.
Tämä kurssi julkaistaan tammikuussa 2026.
Kurssilla opiskellaan kuluttajuuden arjen ilmiöitä. Tarina rakentuu kuudesta osasta ja jokaiseen pätkään on liitetty myös pohdittavaksi tarkoitettuja kysymyksiä sekä harjoitustehtäviä. Tarinat voi hyödyntää osana opetusta esimerkiksi teemaviikkona tai aamun avauksena. Tarinat on kirjoitettu soveltuvaksi 4–7-luokkalaisille oppilaille.
Lukuiloa!
Ostopolun tehtäväpankki on suunniteltu kuluttajansuojan opetukseen erityisesti yleissivistävään koulutukseen. Ostopolku kokoaa vaiheittain yrityksen ja asiakkaan väliseen kuluttajansuojaan liittyvät velvoitteet tuotteiden ja palveluiden koko elinkaaren ajalta. Ostaminen on jaettu viiteen askeleeseen, joissa kaupantekoa käsitellään vaihe kerrallaan.
KKV Kampuksen materiaalit on jäsennetty kuluttajan ostopolun mukaisesti, jotta oppiminen olisi helpompaa. Ostopolkumalli on opetustapa, jonka tavoitteena on kehittää oppijoille kokonaisvaltainen käsitys kuluttajuudesta. Kurssilla saa tietoa siitä, miten yhdistää malli luontevasti omaan opetukseen.
Myyjänvastuun tehtäväpankin harjoitusten avulla opettaja voi auttaa oppijaa hahmottamaan, miten myyjän roolissa toimitaan kuluttajansuojan säädösten mukaisesti, kun pyritään pitämään kiinni hyvistä asiakassuhteista ja keräämään tietoa uutta markkinointikierrosta varten. Sisältö soveltuu yrittäjyyskasvatukseen sekä yleissivistävään opetukseen.
Tällä kurssilla tutustut myyjänvastuupolun pedagogiseen malliin ja siihen, miten polkuajattelua voi hyödyntää opetuksessa. Saat myös tietoa siitä, miten voit hyödyntää KKV Kampukselta löytyviä kursseja. Kurssilla opastetaan opetusaineistojen valinnassa opetuksen kohderyhmän mukaan.
På kursen lär du dig att förstå vilka faktorer och miljöer som styr konsumenten i en urvalssituation. Innehållet i kursen lämpar sig för konsumenter som är intresserade av konsumentbeteende och särskilt som grundläggande kunskaper för personer som arbetar med undervisning, handledning och rådgivning.
Grundkursen ger eleven en introduktion i grunderna i konsumentskydd med hjälp av en köpstig. Kursen är avsedd för elever som börjar studera konsumentskydd. På kursen gestaltar eleven konsumentens verksamhetsmiljö och lär sig nödvändiga begrepp inom konsumentskyddet.
På fortsättningskursen fördjupar vi oss i det vi lärt oss på grundkursen. På kursen lär eleven sig att granska sin egen köpstig och identifiera skedena i en köpprocess sant hur man bör gå tillväga i de olika skedena. Kursen lämpar sig till exempel för studier i grundläggande kunskaper och färdigheter i konsumentskydd inom allmänbildande utbildning.
På kursen bekantar man sig med fenomen i den digitala konsumtionsmiljön och ekonomin. Kursen leder till att fundera på ekonomisk beredskap och hantering av den egna ekonomin i den digitala miljön. Kursen lämpar sig för allmänbildande utbildning som en del av studierna i ekonomiska färdigheter samt för självstuderande konsumenter.
Miljömarknadsföring ska vara tydlig och motiverad och konsumenterna får inte vilseledas genom överdrivna eller osanna miljöpåståenden. På den här kursen lär du dig vilka miljöpåståenden som är tillåtna och hur du kan bedöma miljöpåståendenas sanningsenlighet.
På kursen lär du dig vad som menas med mörka mönster som en konsument möter och hur de kan påverka konsumentens val. Kursen lämpar sig inom allmänbildande utbildning och fördjupar innehållet i grundkursen och fortsättningskursen Köparens steg.
På kursen bekantar man sig med vilka konsumentgrupper som drabbas av energifattigdom och hur den påverkar konsumenternas dagliga liv. Kursen riktar sig till alla som är intresserade av energifattigdom och dess inverkan på det finländska samhället.
På kursen får du en uppfattning av trender och hur olika trender bildas. Dessutom lär du dig hur trenderna tar sig uttryck i konsumenternas beteende och varför trenderna är viktiga med tanke på konsumtionssamhällets utveckling.