 (51).png)
 (51).png)
På kursen lär du dig att förstå vilka faktorer och miljöer som styr konsumenten i en urvalssituation. Innehållet i kursen lämpar sig för konsumenter som är intresserade av konsumentbeteende och särskilt som grundläggande kunskaper för personer som arbetar med undervisning, handledning och rådgivning.
På fortsättningskursen fördjupar vi oss i det vi lärt oss på grundkursen. På kursen lär eleven sig att granska sin egen köpstig och identifiera skedena i en köpprocess sant hur man bör gå tillväga i de olika skedena. Kursen lämpar sig till exempel för studier i grundläggande kunskaper och färdigheter i konsumentskydd inom allmänbildande utbildning.
På kursen bekantar man sig med fenomen i den digitala konsumtionsmiljön och ekonomin. Kursen leder till att fundera på ekonomisk beredskap och hantering av den egna ekonomin i den digitala miljön. Kursen lämpar sig för allmänbildande utbildning som en del av studierna i ekonomiska färdigheter samt för självstuderande konsumenter.
Miljömarknadsföring ska vara tydlig och motiverad och konsumenterna får inte vilseledas genom överdrivna eller osanna miljöpåståenden. På den här kursen lär du dig vilka miljöpåståenden som är tillåtna och hur du kan bedöma miljöpåståendenas sanningsenlighet.
Kurssilla tutustutaan siihen, minkälaisiin kuluttajaryhmiin energiaköyhyys kohdistuu ja miten energiaköyhyys vaikuttaa kuluttajien jokapäiväiseen elämään. Lisäksi kurssilla perehdytään kuluttajien informaatio-ohjaukseen ja siihen, miten kuluttajien tietoisuutta ja osaamista voidaan parantaa neuvonnan avulla. Kurssi on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita energiaköyhyydestä ja sen vaikutuksista suomalaisessa yhteiskunnassa.