Verkkokauppa-asioinnin perustaidot haltuun



Verkkokaupoissa asioiminen on lisääntynyt entisestään, ja nykyään monissa kotitalouksissa arjen välttämättömyyksiä, kuten esimerkiksi ruokakaupassa käyntiä ja muita ostoksia hoidetaan verkkokaupan kautta. 

Toimiva verkkokauppa ei ainoastaan houkuttele runsaasti kävijöitä, vaan onnistuu myös palvelemaan asiakkaitaan niin, että asiointi on helppoa, asiakasystävällisyys on huomioitu ja toiminta on myyjänvastuun tuntevaa.  

Verkkokaupan nimi ei aina kerro kaupan sijaintimaata 

Verkkokaupassa kuluttajan kannattaa helppouden ja houkutusten ohella pysyä valppaana mitä ja mistä tilaa. Aina verkkokaupan nimi tai kieli eivät kerro sijaintimaata.. Kuluttajaviranomaisille on tuttuja kuluttajien yhteydenotot esimerkiksi suomenkielisistä dropshipping-verkkokaupoista, joiden nimessä voi olla esimerkiksi sanat Helsinki tai Suomi. Haasteena on ollut se, että kuluttajat ovat luulleet asioivansa suomalaisen verkkokaupan kanssa ja vasta tilauksen saatuaan havahtuneet siihen, että kyse onkin ulkomaille sijoittuneesta yrityksestä.  

Suomenkielinen verkkokauppa tai .fi-päätteinen verkko-osoite ei siis aina tarkoita sitä, että kauppa olisi kotimainen tai että tuotteet toimitetaan tai että ne toimisivat Suomessa. Usein tuotteet tulevat Kiinasta, vaikka verkkokaupan sivut ovat suomeksi ja sen etusivulla on Suomen lippu – ja tämä voi olla tulla kuluttajalle yllätyksenä.  Ku­lut­ta­jan pi­tää mak­saa tul­li EU:n ul­ko­puo­lel­ta toi­mi­tet­ta­vista ti­lauk­sista, ja pe­ruu­tus ­ti­lan­tees­sa pa­lau­tus ­ku­lut ul­ko­mail­le ovat kal­liim­mat, jos myy­jä on il­moit­ta­nut, et­tei vas­taa niis­tä. 

Verkko-ostoksille tietoisena omista ostopoluista ja oikeuksista  

Kun tuntee oman ostopolkunsa vaiheet sekä kuluttajansuojan kautta syntyvät oikeutensa ja vastuunsa ja osaa toimia niiden mukaisesti, voi huoletta hyödyntää verkkokauppojen tarjontaa.  

Jos olet tekemässä verkkokaupassa tilausta, ja et ole aivan varma, missä maassa verkkokauppa sijaitsee tai mistä se lähettää tuotteet, hyödynnä EKK:n vinkit, miten toimia ennen kuin teet tilauksen: 

  1. Tutki verkkokaupan sopimusehdot. Ehdoista pitäisi löytyä tieto, missä maassa ja osoitteessa verkkokauppa sijaitsee. Samoin siellä tulisi kertoa, mistä tavarat toimitetaan. 
  2. Hyödynnä karttapalveluja. Jos verkkokauppa ilmoittaa esimerkiksi oman osoitteensa ja/tai osoitteen, jonne tavarat palautetaan, tarkista missä nämä sijaitsevat. 
  3. Etsi muiden käyttäjien kokemuksia verkkokaupasta ja sen sijainnista kirjoittamalla hakukoneeseen kaupan nimi. 
  4. Älä kiirehdi tilausta, vaikka sivuilla sanottaisiinkin, että tarjous on voimassa vain rajoitetun ajan. 
  5. Voit myös etsiä muiden kuluttajien kokemuksia kyseisestä verkkokaupasta kirjoittamalla kaupan nimen hakukoneeseen. 

Toimi näin jos verkkokaupassa eteen tulee ongelma 

Verkkokaupan ongelmatilanteessa ota aina ensin yhteys myyjään ja tee reklamaatio. Jos maksat ostokset luottokortilla, voit ongelmatapauksissa kääntyä myös luotonantajan puoleen, jos myyjä ei esimerkiksi toimitakaan maksamaasi tuotetta. Ongelmatilanteissa myös kuluttajaneuvonta auttaa kuluttajaa tarvittaessa.

Artikkeli pohjautuu KULMA-blogin kirjoitukseen keväältä 2023

Senast ändrad: onsdag, 28 februari 2024, 07:56