artikkeli 3/25

 

Nuorten talous- ja digiosaaminen digitaalisessa kulutuskulttuurissa
Toimenpidesuosituksia DigiConsumers-hankkeen tuloksiin perustuen (2019–2025)

DigiConsumers-hankkeen (2019–2025) tavoitteena on ollut parantaa 13–29-vuotiaiden nuorten talous- ja kulutustaitoja erityisesti digitaalisissa ympäristöissä. Hankkeessa on tarkasteltu nuorten talousosaamista, digitaalisen kulutuskulttuurin vaikutuksia sekä talousoppimisen uusia menetelmiä useiden tieteenalojen näkökulmista, kuten kasvatustieteestä, sosiologiasta, psykologiasta, sosiaalipsykologiasta ja taloustieteistä.

Hankkeen tutkimustuloksista on käynyt ilmi, että nuorten arki on vahvasti sidoksissa digitaalisiin ympäristöihin, joissa kulutus, sosiaalinen vuorovaikutus ja oppiminen kietoutuvat yhteen. Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka suomalaisten nuorten talousosaaminen on yleisesti hyvällä tasolla, digitaaliset kulutuskäytännöt tuovat mukanaan riskejä, jotka voivat horjuttaa taloudellista ja psyykkistä hyvinvointia. Alla esitetään keskeisiä tutkimustuloksiamme sekä toimenpidesuosituksia, joilla voidaan vahvistaa nuorten osaamista ja suojata heitä kaupallisen digikulttuurin riskeiltä.

Keskeiset havainnot
  • Hyvä talousosaaminen suojaa nuorten mielenterveyttä, kun taas taloudelliset vaikeudet altistavat psyykkiselle kuormitukselle.
  • COVID-19-pandemia korosti nuorten resilienssin ja sosiaalisen tuen merkitystä taloudellisissa kriisitilanteissa.
  • Pelilliset oppimismenetelmät motivoivat ja tukevat taloustaitojen omaksumista.
  • Nuoret saavat taloustietoa ensisijaisesti perheestä ja koulusta, mutta sosiaalisen median vaikuttajat ovat nousseet myös tärkeäksi tietolähteeksi.
  • Digitaalinen mainonta, algoritmit ja some-sisällöt ohjaavat nuorten kulutuskäyttäytymistä tiedostamatta.
  • Verkkokauppojen tarjoamat impulssiostokset ja manipuloivat verkkoalustat ("dark patterns") lisäävät kulutuksen riskejä, kuten ostosriippuvuutta ja ylivelkaantumista.
  • Digitaalinen talousosaaminen on yhä tärkeämpää myös siksi, että yhä useampi nuori joutuu taloudellisen huijauksen uhriksi digiympäristöissä.
Suositeltavia toimenpiteitä:

Hankkeen loppupuolella on laadittu konkreettisia politiikkasuosituksia. Näihin kuuluu kahdeksan toimenpiteen kokonaisuus, jolla pyritään vahvistamaan talousosaamisen ja digitaitojen roolia koulujen opetussuunnitelmissa. 

  1. Vahvista talous- ja digiosaamista kouluissa
    Sisällytä taloustaitojen ja digitaalisen kuluttajansuojan opetus systemaattisesti opetussuunnitelmaan.
    Käsittele somen, mainonnan ja algoritmien vaikutuksia osana mediakasvatusta.
  2. Hyödynnä pelillisyyttä oppimisessa
    Kehitä ja ota käyttöön pelillisiä ja digitaalisia opetusratkaisuja, kuten TalousTandem
    Tarjoa opettajille koulutusta pelillisten menetelmien hyödyntämiseen.
  3. Tue vanhempien roolia talouskasvatuksessa
    Tarjoa helposti saavutettavaa materiaalia ja työkaluja perheille talouskeskustelujen tueksi.
    Vahvista yhteistyötä koulun, kodin ja nuorisotyön välillä.
  4. Säädä digitaalisesta kuluttajansuojasta
    Rajoita manipuloivien alustojen ("dark patterns") käyttöä erityisesti nuorten suosimissa sovelluksissa ja verkkokaupoissa. Valvo algoritmisen mainonnan läpinäkyvyyttä.
  5. Ehkäise ylivelkaantumista
    Järjestä nuorille suunnattuja tietoiskuja pikavippien, kulutusluottojen ja digimaksamisen riskeistä.
    Vahvista nuorten pääsyä riippumattomaan talousneuvontaan.
  6. Panosta nuorten mielenterveyden ja taloudellisen hyvinvoinnin yhteyksiin
    Kehitä palveluja, joissa yhdistyvät talousneuvonta ja mielenterveystuki.
    Seuraa nuorten taloudellisten paineiden vaikutuksia hyvinvointiin pitkittäistutkimuksin.
  7. Tue tutkimus- ja kehittämistoimintaa
    Rahoita hankkeita, joissa yhdistetään talousosaaminen, mediakasvatus ja nuorten digikäyttäytymisen seuranta.
    Hyödynnä kansainvälisiä vertailuja parhaiden käytäntöjen löytämiseksi.
  8. Vahvista nuorten osallistumista
    Anna nuorille mahdollisuus osallistua talouskasvatuksen sisältöjen suunnitteluun.
    Hyödynnä nuorten suosimia kanavia ja vaikuttajia talousosaamisen edistämisessä.
Johtopäätökset

DigiConsumers-hanke osoittaa, että nuorten talousosaaminen on vahvistettavissa yhdistämällä koulutuksen, perheiden, nuorisotyön ja yhteiskunnallisen sääntelyn keinot. Tulevaisuudessa painopisteen tulisi olla sekä yksilöllisissä taidoissa että rakenteellisissa ratkaisuissa, jotka suojaavat nuoria digitaalisessa kulutuskulttuurissa.

Lisätietoja hankkeen tutkimustuloksista:http://www.digiconsumers.fi

Kirjoittaja,

Terhi-Anna Wilska
Ph.D., KTL, Professori, Jyväskylän yliopisto

logo

Viimeksi muutettu: tiistai 9. syyskuuta 2025, 13.55