Uutiskirjeen 1/2024 artikkeli: Digitaalista talousosaamista tarvitaan kaikessa verkkokaupankäynnissä
Uutiskirjeen 1/2024 artikkeli: Digitaalista talousosaamista tarvitaan kaikessa verkkokaupankäynnissä
Digitaalista talousosaamista tarvitaan kaikessa verkkokaupankäynnissä
Viime kuukausina on yhä enemmän puhuttu huijauksilta suojautumisesta osana digitaalisia taloustaitoja. Huijaukset on suunniteltu ja toteutettu niin huolellisesti, että huijauksen kohteeksi voi joutua kuka tahansa. Huijaukset ovat vakava ihmisten hyvinvointia uhkaava riski.
Huijauksilta voi jossain määrin suojautua, kun kuluttaja ymmärtää verkkokaupankäynnin kokonaisuutena. Luotettavat verkkokaupat noudattavat lainsäädännön velvoitteita ja rakentavat valinta-arkkitehtuurinsa siten, että kaupanteon vaiheet ovat läpinäkyviä ja kuluttaja tunnistaa mainonnan, tietää milloin sopimus syntyy, mihin sitoutuu ja millä hinnalla. Tärkeää on tunnistettavat ja selkeät maksutapahtumat. Lisäksi kuluttajille on annettava riittävästi aikaa, tilaa ja mahdollisuuksia harkintaan.
Verkkokaupankäynti on läsnä kuluttajuudessa 24/7. Verkossa kuluttajan ostopolut ja valinta-arkkitehtuuri voivat johdattaa kuluttajan ostoprosessin läpi "kuin huomaamatta". Omat oikeudet ja velvollisuudet eivät tule mieleen ostoprosessin aikana. Sopimuksen hyväksyminen ja maksaminen ovat niin helppoja, että tietoiset valinnat vaativat yli-inhimillistä ponnistelua eikä mahdollisuuksia itsesäätelyyn juurikaan jää.
Markkinointi on usein vaikeasti tunnistettavaa ja taloudelliseen päätökseen vaikuttavaa tietoa on vaikea arvioida, koska vaikuttajat tuottavat mielikuvia kulloisenkin kaupallisen yhteistyön voimalla. Lisäksi oma verkkoselailumme vaikuttaa siihen millaista taloustietoa saamme.
Verkkokaupankäynnissä sopimuskumppanimme eivät ole tuttuja ja fyysisesti tunnistettavia, koska sopimukset tehdään alustoilla ja verkossa. Kulutusyhteiskunta on muuttunut palveluyhteiskunnaksi, jossa toiminta perustuu itseohjautuvuuteen.
Mitä digitaalisesta kaupanteosta ja taloudenpidosta kannattaa opettaa
Kulutusympäristö on muuttunut digitaaliseksi ja verkkokaupankäynti edellyttää kuluttajalta jatkuvaa tietoisuutta omista oikeuksistaan. Talouden digitalisaatio on myös johtanut siihen, että nuoriin vaikutetaan verkossa monin tavoin ja ostopäätöksiä on helppo tehdä hetken mielijohteesta. Tällöin kuluttajansuojan perustietojen merkitys korostuu. Digitaalinen kaupankäynti ja siinä taloudellisesti toimiminen vaatii kuluttajalta yhä kehittyneempää kaupallisen vaikuttamisen ja mediaympäristöjen toimintaperiaatteiden tuntemusta.
Taloudenhallinnan opetussisältöihin on aina kuulunut raha-asioiden suunnittelu, menojen kirjaaminen ja säästäminen. Raha-asioiden hoitamisessa tarvitaan myös osaamista mobiili- ja verkkopankkien käytöstä ja verkkomaksamisen tavoista.
Suunnitteluun ja varautumisosaamiseen sisältyy myös verotuksen ymmärtämistä ja vakuutusosaamista, unohtamatta sitä, että kuluttajana tuntee solmimiensa sopimusten, kuten esimerkiksi liittymä-, kuntosali-, osamaksu- ja sähkösopimusten ehdot.
Digitaalinen talousosaaminen on edellisten sisältöjen soveltamista digitaalisessa ympäristössä. Digitaalisessa ympäristössä resilienssiä lisää omien oikeuksien hahmottaminen kuluttajana ja auttavien tahojen tietäminen ongelmatilanteissa. Lisäksi digitaalisen talouden taitoihin kuuluvat hyödyllisten digitaalisten taloudenhallinnan työkalujen valinta ja käytön hallinta. Taloudenhallinnan määrittelyssä on myös tunnistettu osaamisalueena digitaalisen ympäristön toimintalogiikan ymmärtäminen ja erityisesti turvallisuusnäkökohtien huomioon ottaminen. Tähän kuuluvat esimerkiksi kyberturvallisuus ja tietoturva.