Aktiivista oppimista kuluttajansuojasta



Kuluttamiseen ja kuluttajansuojaan liittyviä asioita opetetaan kaikilla luokka-asteilla perusopetuksesta korkeakoulutukseen. Kulutusteemat esiintyvät eri oppiaineissa, laaja-alaisen oppimisen kokonaisuuksissa ja koulutuskokonaisuuksissa. Kuluttajansuojan opetuksessa tärkeätä on mm. aktivoida oppijoita sekä saada heidät toimimaan aktiivisesti ja rakentamaan tiedollisesti oikeita oikeuksiin, vastuisiin ja niihin liittyvään juridiikkaan liittyviä perusmielikuvia. Aktiiviset oppimismenetelmät voivat parantaa opiskelijoiden kykyä soveltaa opittua omaan arkeen.

Aktivoivien menetelmien käytön tukeminen ja edistäminen on tärkeää opetusalan pedagogista kehittämistä, jolle on laaja tarve opetuksen alalla koko koulutuksen kirjossa varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin.

Meillä KKV:n oppimisen palveluissa on viime vuosina satsattu erityisesti opetusmenetelmien kehittämiseen. Tässä muutama vinkki, joita olemme itse oivaltaneet:

1. Käytä mediassa olevia postauksia, artikkeleita ja uutisia

Hyviä aktivoivia keinoja on esimerkiksi mediassa olevien postausten artikkeleiden käyttö esim. reklamointiin liittyviä asioita voi hyvin käsitellä mediassa olevien artikkeleiden avulla. Monet aikakauslehdet julkaisevat juttuja kuluttajateemoista, käytä niitä monipuolisesti. Mediaa käytettäessä muista mediakriittisyys ja se, että opetusmateriaali ei saa sekoittua mainosaineistoon

 2. Opeta tekemällä

Aktiivinen oppiminen tehostuu, kun oppimisen tukena käytetään opiskelijoita aktivoivia ja heidän käsitteellistä ajatteluaan kehittäviä menetelmiä, pelillistämistä, digitaalisia työkaluja oppimiseen ja opetukseen, unohtamatta hands-on-tyyppistä tekemistä.

Oikea käsitteellinen perusmielikuva on edellytys kuluttajansuojan ilmiöiden käsittelylle ja ymmärtämiselle. Aktivoivien menetelmien käyttämisen on osoitettu vaikuttavan oppimistuloksiin parantavasti. Joten jo yleissivistävässä koulutuksessa on tärkeää kehittää kuluttajan oikeuksiin liittyvien käsitteiden oppimista. Näitä voi oppia ja opettaa Ostajan askeleet ja Myyjän askeleet peruskurssien harjoitusten avulla.

3. Auta ajattelemaan käsitteellisesti

KKV Kampuksen jatkokursseilla  osto- ja myyntiprosessit on sanallistettu arkikielelle ja polkumallit auttavat ilmaisemaan vastuukysymyksiä juridisten käsitteiden lisäksi luonnollisella kielellä. Arkikielen avulla saadaan jäsennettyä ja selkeytettyä opiskelijan ajatteluprosessia ja monipuolistettua kuluttajansuojan periaatteiden ilmaisua. Opetuksessa kaupankäynnin juridiikan ja kuluttajansuojaan liittyvän ajattelun ilmaisemisessa oikeudellisten termien selittäminen omin sanoin sääntöjen rinnalla parantavat oppijoiden käsitteellistä ymmärtämistä.

4. Ohjaa syventämään ja päivittämään tietoa

Kuluttajansuojaan liittyvät ilmiöt ja myös lainsäädäntö elävät ajassa. Kun tuntee peruskäsitteet, on helpompi päivittää tietojaan ja hankkia uutta osaamista. KKV Kampukselle tuotetaan mikrokursseja jatkuvan oppimisen tarpeisiin.


Viimeksi muutettu: keskiviikko 28. helmikuu 2024, 07.54