Kriittiseksi kuluttajaksi – pimeät käytännöt tutuiksi



Ostaminen muuttuu, pysyykö kuluttajataitojen opetus muutoksen kyydissä? Olemme vuosien mittaan kirjoittaneet tässä blogissa usein kulutusympäristön muutoksesta. Olemme pohtineet digitalisaation vaikutuksia, ihmetelleet kodin sopimussalkun kasvua ja sen hallitsemisen tärkeyttä taloudenhallinnassa. Kulutuksen monimuotoistuminen ja monimutkaistuminen ei ole pelkkää jargonia.  Miten kasvattaa kuluttajaksi nykyisessä ja tulevaisuuden toimintaympäristössä? 

Ostaminen on yhä enemmän kokonaisvaltainen kokemus, palvelumuotoiltu prosessi, ostopolku, joka on suunniteltu tyydyttämään tarpeitamme ja tuottamaan mielihyvää. Kuluttajalta odotetaan kykyä ”johtaa” omaa ostamistaan itse. Vastuu tiedon hankinnasta ja sopimusten hallinnasta siirtyy yhä enemmän kuluttajalle. Kaiken tarvittavan tiedon ajatellaan verkossa olevan kaikkien saatavilla, ja parhaimmillaan näin onkin. Kriittinen kuluttajuus tarvitsee valmiuksia myös pimeiden käytäntöjen tunnistamiseen. 

Opeta arvioimaan ostoprosessia ja käyttöliittymää 

Hyvin suunnitelluissa verkkopalveluissa ei käyttöliittymä johdata käyttäjää tekemään hankintoja, joita ei ollut alun perin tarkoitus tehdä, tai antamaan itsestään aiottua enemmän tietoja. Ota opetuksen aiheeksi dark patterns eli pimeät käytännöt. Oppilaasi saattavat törmätä tähän kuluttajaa manipuloivaan tai tarkoitushakuisesti ohjaavaan käyttöliittymään. 

Keskustelkaa opetuksessa, miten ostamaan houkutellaan jonkin välittömän kuluttajan saaman edun avulla, esimerkkeinä alennus tai maksuton palvelu. Toisaalta saatetaan pyrkiä hyödyntämään helppous-vaikeus -akselia eli lasketaan sen varaan, että päästyään pitkälle ostoprosessissa, kuluttaja ei lähde enää peruuttamaan loppumetreillä, vaikka esimerkiksi yllättäviä lisäkuluja vielä lopussa ilmaantuisikin. Tai esimerkiksi silloin, kun halpa tai maksuton kokeilutilaus on helppoa tehdä, siitä ei välttämättä tilauksen muututtua maksulliseksi poistukaan, jos irtisanominen on tehty hankalaksi ja aikavieväksi. 

Alla on muutamia esimerkkejä dark pattern:sien käytöstä, opeta nämä osana kuluttaja- ja mediataitoja: 

  • Ostoskorin yllätystuotteet. Verkko-ostoksia tehdessäsi ostoskoriisi päätyy jotain muutakin kuin mitä itse olet sinne valinnut. Usein tämä ekstratuote on päätynyt koriin ennalta ruksatun valinnan kautta (ns. opt-out), joka kuluttajan pitäisi huomata ruksia pois, jotta tuote ei ilmestyisi koriin. 
  • Yllättävät lisäkulut. Vasta ostoprosessin ihan viimeisessä vaiheessa eteen tulevat kulut, kuten toimituskulut tai verot. 
  • Hintavertailun vaikeutus. Tuotteen hinta voi olla peitetty tai kerrottu vain osin, jolloin sitä on vaikea verrata muihin. 
  • Tilausansat. Kun ilmainen tai halpa tilauksen kokeilujakso muuttuukin vaivihkaa maksulliseksi tilaukseksi ja maksukortiltasi alkaa mennä toistuvia veloituksia. Tähän yhdistyy usein palvelun irtisanomisen hankaluus. 
  • Irtisanomisen vaikeus. Joidenkin verkkopalvelujen käyttäjäksi liittyminen on helppoa, mutta kun haluat irtisanoa palvelun, se on tehty suhteettoman hankalaksi. 
  • Yksityistiedon tai henkilötietojen jakaminen. Päädyt jakamaan itsestäsi enemmän tietoa kuin sinulla oli tarkoitus tai tajusitkaan. Sinulta saatetaan pyytää esimerkiksi tiettyjä henkilötietoja alennuksen saamisen vastineeksi. 
  • Naamioidut mainokset. Mainokset on upotettu palveluun tai sen navigaation siten, että klikkaat niitä vahingossa. 
  • Syyllistäminen. Palvelussa tehtävät valinnat on sanoitettu niin, että koet syyllisyyttä tai häpeää, jos et valitse tietyllä tavalla. 
  • Huomio toisaalle. Ostajan huomion keskitetään tarkoituksellisesti yhteen asiaan, jotta toisen, tärkeämmän asian huomiointi on vähäistä tai jää väliin. 
  • Roskapostipommitus. Verkkopalvelu pyytää sähköpostiosoitteesi tai sosiaalisen median käyttöoikeuksia väittämällä, että sitä käytetään toivottuun lopputulokseen (esimerkiksi seuran tai uusien kontaktien löytämiseen), mutta kaikki kontaktisi saavatkin roskapostiviestin, jossa sinä näyt lähettäjänä. 

Lähde: https://www.ecc.fi/ajankohtaista/uutiskirjeet/miten-kayttajia-ohjaillaan-verkkopalveluissa/ ;

Artikkeli perustuu KULMA-blogin kirjoitukseen keväältä 2022

Viimeksi muutettu: keskiviikko 28. helmikuu 2024, 07.47