Osion ääriviiva

    •  

      Vaikuttajien ja yritysten välisissä sopimuksissa määritellään usein, kuinka paljon julkaisuja vaikuttaja tekee osana kaupallista yhteistyötä. Vaikuttaja saattaa kuitenkin tehdä enemmän julkaisuja kuin mistä on sovittu. 

       

      Tuotteiden ja palveluiden esitteleminen sopimukseen kuulumattomissa julkaisuissa 

      Vaikuttaja saattaa tehdä jo ennen sovittuja julkaisuja julkaisun, jossa markkinoitavaa tuotetta tai palvelua esitellään. Vaikuttaja saattaa myös sovittujen julkaisujen välissä tai pian niiden jälkeen tehdä julkaisuja markkinoidusta tuotteesta tai palvelusta. Lisäksi vaikuttaja saattaa tehdä julkaisuja esimerkiksi toisella sosiaalisen median alustalla kuin mistä sopimuksessa on sovittu. 

      Vaikka jostakin julkaisusta ei olisi sopimuksessa nimenomaisesti mainittu, vaikuttajan suhde esiteltävään tuotteeseen tai palveluun on kaupallinen. Julkaisut eivät ole täysin yrityksestä riippumattomia, koska vaikuttajalla ja yrityksellä on yrityksen myynnin edistämiseen tähtäävä suhde. Kuluttajilla on oikeus tietää tästä kaupallisesta suhteesta ja siitä, että julkaisun tekemiseen on mahdollisesti liittynyt kaupallinen tarkoitus. 

      Kuluttaja-asiamies suosittelee, että sopimukseen kuulumattomat julkaisut merkitään silloin, kun vaikuttaja tekee julkaisun yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta, joka on ollut tai tulee olemaan osa sovittua markkinointia. 

       

      Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään merkinnöissä esimerkiksi ilmaisuja: 

       

      Ei sovittu julkaisu

    • Tuotteiden ja palveluiden näkyminen sopimukseen kuulumattomissa julkaisuissa 

      Vaikuttaja saattaa julkaista sovittujen julkaisujen lisäksi julkaisuja, joissa markkinoinnin kohteena oleva tai ollut tuote tai palvelu näkyy esimerkiksi taustalla tai vaikuttajan päällä. Tällaisia julkaisuja ei tarvitse merkitä seuraavien kaikkien edellytysten täyttyessä: 

      • julkaisun tekemisestä ei ole sovittu
      • julkaisussa ei esitellä tai mainita tuotetta tai palvelua ja
      • mainostavaa yritystä tai tuotemerkkiä ei ole merkitty tai mainittu julkaisuissa. 
    • Tehtävä. Pitääkö julkaisu merkitä? Testaa tietosi vastaamalla alla oleviin väittämiin. Aloita peli painamalla ensimmäistä keltaista ympyrää.

       

    • Mainoslinkit ja koodit 

      Kaupallinen yhteistyö on tuotava selvästi esille markkinoinnissa, jossa yritys maksaa vaikuttajalle esimerkiksi linkin tai koodin jakamisesta, jaetun linkin klikkauksista, jaetun alennuskoodin käyttämisestä tai linkin klikkauksen jälkeen tehdyistä ostoksista (affiliate-linkit). 

      • Jos vaikuttaja jakaa linkin tai koodin mainosjulkaisussa, jossa mainonnasta kerrotaan selkeästi, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”, linkkiä tai koodia ei tarvitse erikseen merkitä mainokseksi. 
      • Jos linkki tai koodi jaetaan yksinään tai sellaisen julkaisun osana, joka ei muuten ole markkinointia, linkin tai koodin välittömässä yhteydessä on kerrottava mainonnasta, esimerkiksi ”Mainos [Yritys]” tai ”Mainoslinkki [Yritys]”. Jos mainoslinkin näkyvää tekstiä voi muuttaa, mainosmerkinnän voi tehdä myös suoraan linkin näkyvään tekstiin. Lisäksi julkaisun alkuun on kirjoitettava selkeästi esimerkiksi ”Sisältää mainoslinkkejä” tai ”Sisältää mainoskoodeja”, jos itse mainoslinkin tai -koodin yhteyteen tehty merkintä ei ole kuluttajan huomattavissa heti, kun hän näkee julkaisun. Näin voi olla esimerkiksi blogikirjoituksessa, jossa mainoslinkit tai -koodit eivät ole heti julkaisun alussa.  
      • Jos mainoslinkkejä tai -koodeja on useampi, kaikkien mainoslinkkien ja -koodien välittömässä yhteydessä pitää kertoa mainonnasta. 
      • Jos vaikuttajan sisällössä tai esimerkiksi profiilissa on linkki, joka ohjaa verkkosivulle, jossa on useita mainoslinkkejä (esim. Linktree), mainosmerkinnät pitää tehdä verkkosivulla esillä olevien mainoslinkkien yhteyteen. 
    • Tehtävä. Miten yrityksen tulisi toimia seuraavissa tilanteissa? Oikean vastauksen näet kääntämällä kortin.

       

    •  

      Lue lisää:

      Sosiaalisen median tilien esittelyteksteissä olevien mainosten osaltakatso linjauksen luku 4.8.