

Anne Makkonen
Kursen är avsedd som ett verktyg som hjälper företaget att beakta sin informationsskyldighet i de vanligaste situationerna som berör näthandel. De anvisningar som finns samlade i kursen hjälper nätbutiker att säkerställa att all information om en beställning som krävs enligt lag har getts till konsumenten i rätt tid.
Grundkursen introducerar grunderna i säljaransvar. Kursen är avsedd för studerande som börjar studera konsumentskydd ur näringsidkarens synvinkel. På kursen gestaltar den studerande konsumenthandelns verksamhetsmiljö och lär sig nödvändiga begrepp inom konsumentskyddet.
Fortsättningskursen är avsedd för studerande som har inhämtat information om konsumentskydd på grundkursnivå ur näringsidkarens synvinkel.
På kursen övar man på att iaktta ansvar enligt konsumentlagstiftningen.
Taina Mäntylä
Kurssi on tarkoitettu kaikille julkisten hankintojen parissa työskenteleville henkilöille johdosta hankintavirkamiehiin sekä sisäiseen valvontaan. Kurssi sisältää suositeltavia toimintaohjeita hankintayksiköille siitä, miten toimia, jos hankintayksikkö havaitsee kartelliin viittaavaa tarjouskäyttäytymistä.
På den här kursen bekantar du dig med miljömarknadsföring som fenomen och lär dig hur miljöpåståenden ska beaktas i reklam och marknadsföring. När du har avlagt kursen kan du tillämpa regleringen av miljöpåståenden och vet vilka begränsningar som är förknippade med användningen sådana.
På kursen lär du dig vad en fungerande kundservice innebär och vad som ska beaktas när den ordnas. Att ordna en fungerande och smidig kundservice är både utgångspunkten för en god kundrelation och viktigt för att företagen ska kunna uppfylla sina lagstadgade skyldigheter. Kursen lämpar sig för företag och näringsidkare.
På kursen lär du dig vad marknadsföring, kommersiell kommunikation och reklam omfattar med tanke på konsumentskyddet. Du bekantar dig med exempel på hur du undviker olämplig, aggressiv marknadsföring som strider mot god sed i ditt arbete.
På kursen lär du dig vad säljarens ansvar för fel innebär och hur det skiljer sig från garanti. Efter kursen kan du i enlighet med bestämmelserna och god kundservice sköta situationer där kunden klagar på felaktiga varor.
En föreläsningskurs som hjälper dig att utnyttja de konkreta råd för att förebygga problem som presenteras i konsumentombudsmannens riktlinjer. Borgenärer och uppdragstagare kan utnyttja utbildningen som stöd för att utbilda sin personal.