Instagram-syöte (Feed), Instagram-tarinat (Stories), Instagram-kelat (Reels) ja Instagram-live
1. Instagram-syöte (Feed)

Kerro mainonnasta selkeästi heti tekstikentän alussa, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Kuluttajan pitää voida nähdä mainosmerkintä klikkaamatta tekstikentän ”lisää” painiketta. Ei ole riittävää, että kaupallisesta yhteistyöstä kerrotaan vain tekstikentän lopussa esimerkiksi hashtageissa.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus käyttäjän [Yritys] kanssa”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi ja sen käyttö on mahdollista.
2. Instagram-tarinat (Stories)

Kirjoita itse kuvan tai videon päälle, että kyse on mainonnasta, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Merkintöjä tehtäessä on kiinnitettävä huomiota niiden erottumiseen kuvasta tai videosta (esim. värit, koko, sijoittelu). Varmista, ettei teksti ole esimerkiksi niin ylhäällä, että se jää nimimerkkisi alle piiloon.
Tee merkintä kuva- tai videosarjan kaikkiin kuviin ja videoihin.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus käyttäjän [Yritys] kanssa”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi ja sen käyttö on mahdollista.
3. Instagram-kelat (Reels)
Kerro mainonnasta selkeästi heti tekstikentän alussa, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Kuluttajan pitää pystyä näkemään mainosmerkintä klikkaamatta lisää tekstiä näkyviin. Ei ole riittävää, että kaupallisesta yhteistyöstä kerrotaan vain tekstikentän lopussa esimerkiksi hashtageissa.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus käyttäjän [Yritys] kanssa”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi.
4. Instagram-live
Kerro livelähetyksen otsikossa mainonnasta selkeästi, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Jos tallennat livelähetyksen profiiliisi myöhemmin katsottavaksi, kirjoita heti tekstikentän alkuun esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus käyttäjän [Yritys] kanssa”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi ja sen käyttö on mahdollista.