UUTTA! Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Aiheen kuvaus
-
-
Alla on ohjeita merkintöjen sijoittamiseen yleisimmillä sosiaalisen median alustoilla. Näiden ohjeiden on tarkoitus toimia esimerkkeinä video-, kuva-, audio- ja tekstipohjaisista alustoista. Samat periaatteet koskevat kaikkia sosiaalisen median alustoja ja kanavia.
Linjauksen luvusta 4.9 löydät lisäksi ohjeita merkintöjen tekemiseen Twitchissä, blogeissa, podcasteissä ja LinkedInissä.
Merkintätapojen pitää olla selkeitä kuluttajan laitteen koosta riippumatta. Julkaisun on siis oltava vaivatta tunnistettavissa markkinoinniksi riippumatta siitä, katseleeko tai kuunteleeko kuluttaja sisältöä esimerkiksi tietokoneelta vai mobiililaitteelta.
-
Instagram-syöte (Feed), Instagram-tarinat (Stories), Instagram-kelat (Reels) ja Instagram-live
1. Instagram-syöte (Feed)
Kerro mainonnasta selkeästi heti tekstikentän alussa, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.Kuluttajan pitää voida nähdä mainosmerkintä klikkaamatta tekstikentän ”lisää” painiketta. Ei ole riittävää, että kaupallisesta yhteistyöstä kerrotaan vain tekstikentän lopussa esimerkiksi hashtageissa.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus käyttäjän [Yritys] kanssa”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi ja sen käyttö on mahdollista.
2. Instagram-tarinat (Stories)
Kirjoita itse kuvan tai videon päälle, että kyse on mainonnasta, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Merkintöjä tehtäessä on kiinnitettävä huomiota niiden erottumiseen kuvasta tai videosta (esim. värit, koko, sijoittelu). Varmista, ettei teksti ole esimerkiksi niin ylhäällä, että se jää nimimerkkisi alle piiloon.
Tee merkintä kuva- tai videosarjan kaikkiin kuviin ja videoihin.Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus käyttäjän [Yritys] kanssa”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi ja sen käyttö on mahdollista.
3. Instagram-kelat (Reels)
Kerro mainonnasta selkeästi heti tekstikentän alussa, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.Kuluttajan pitää pystyä näkemään mainosmerkintä klikkaamatta lisää tekstiä näkyviin. Ei ole riittävää, että kaupallisesta yhteistyöstä kerrotaan vain tekstikentän lopussa esimerkiksi hashtageissa.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus käyttäjän [Yritys] kanssa”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi.
4. Instagram-live
Kerro livelähetyksen otsikossa mainonnasta selkeästi, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.Jos tallennat livelähetyksen profiiliisi myöhemmin katsottavaksi, kirjoita heti tekstikentän alkuun esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus käyttäjän [Yritys] kanssa”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi ja sen käyttö on mahdollista.
-
TikTok-syöte (Feed), TikTok-tarinat (Stories) ja TikTok-live
1. Tiktok-syöte (Feed)
Kerro mainonnasta selkeästi heti tekstikentän alussa, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Kuluttajan pitää voida nähdä mainosmerkintä klikkaamatta tekstikentän ”lisää” painiketta. Ei ole riittävää, että kaupallisesta yhteistyöstä kerrotaan vain tekstikentän lopussa esimerkiksi hashtageissa.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu yhteistyö”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi.
2. TikTok-tarinat (Stories)
Kirjoita itse kuvan tai videon päälle, että kyse on mainonnasta, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Merkintöjä tehtäessä on kiinnitettävä huomiota niiden erottumiseen kuvasta tai videosta (esim. värit, koko, sijoittelu). Varmista, ettei teksti ole esimerkiksi niin ylhäällä, että se jää nimimerkkisi alle piiloon.
Tee merkintä kuva- tai videosarjan kaikkiin kuviin ja videoihin.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu yhteistyö”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi.
3. TikTok-live
Kirjoita Sinulle-sivulla (For You Page) näkyvään liven otsikkoon, että kyse on mainonnasta, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Kiinnitä liven kommenttikenttään kommentti, jossa kerrot, kyse on mainonnasta, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu yhteistyö”), jos sen sanamuoto kuvastaa liveäsi.
-
Snapchat
Kirjoita itse kuvan tai videon päälle, että kyse on mainonnasta, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Merkintöjen tekemisessä on kiinnitettävä huomiota niiden erottumiseen kuvasta tai videosta (esim. värit, koko, sijoittelu). Varmista, ettei teksti ole esimerkiksi niin ylhäällä, että se jää nimimerkkisi alle piiloon.
Tee merkintä kuva- tai videosarjan kaikkiin kuviin ja videoihin.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Maksettu kumppanuus”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi.
-
YouTuben pitkät videot
Alla kuvakarusellissa tarkempia ohjeita mainonnan merkitsemiseen YouTubessa. Voit seurata etenemistäsi esityksessä ja siirtyä eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.YouTube Shorts
Kerro mainonnasta selkeästi heti videolla näkyvän tekstikentän alussa, esimerkiksi ”Mainos [Yrityksen] kanssa”.
Kuluttajan pitää voida nähdä mainosmerkintä klikkaamatta lisää tekstiä näkyviin. Ei ole riittävää, että kaupallisesta yhteistyöstä kerrotaan vain tekstikentän lopussa esimerkiksi hashtageissa.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään lisäksi palvelun omaa merkintätoimintoa (”Sisältää maksettua mainossisältöä”), jos sen sanamuoto kuvastaa julkaisuasi.
-