Vaikuttajien ja yritysten välisissä sopimuksissa määritellään usein, kuinka paljon julkaisuja vaikuttaja tekee osana kaupallista yhteistyötä. Vaikuttaja saattaa kuitenkin tehdä enemmän julkaisuja kuin mistä on sovittu.
Tuotteiden ja palveluiden esitteleminen sopimukseen kuulumattomissa julkaisuissa
Vaikuttaja saattaa tehdä jo ennen sovittuja julkaisuja julkaisun, jossa markkinoitavaa tuotetta tai palvelua esitellään. Vaikuttaja saattaa myös sovittujen julkaisujen välissä tai pian niiden jälkeen tehdä julkaisuja markkinoidusta tuotteesta tai palvelusta. Lisäksi vaikuttaja saattaa tehdä julkaisuja esimerkiksi toisella sosiaalisen median alustalla kuin mistä sopimuksessa on sovittu.
Vaikka jostakin julkaisusta ei olisi sopimuksessa nimenomaisesti mainittu, vaikuttajan suhde esiteltävään tuotteeseen tai palveluun on kaupallinen. Julkaisut eivät ole täysin yrityksestä riippumattomia, koska vaikuttajalla ja yrityksellä on yrityksen myynnin edistämiseen tähtäävä suhde. Kuluttajilla on oikeus tietää tästä kaupallisesta suhteesta ja siitä, että julkaisun tekemiseen on mahdollisesti liittynyt kaupallinen tarkoitus.
Kuluttaja-asiamies suosittelee, että sopimukseen kuulumattomat julkaisut merkitään silloin, kun vaikuttaja tekee julkaisun yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta, joka on ollut tai tulee olemaan osa sovittua markkinointia.
Kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään merkinnöissä esimerkiksi ilmaisuja:
