Markkinointitapahtumat

Yritykset järjestävät tapahtumia, joiden tarkoituksena on saada vaikuttajat markkinoimaan tuotetta, palvelua tai brändiä. Tällaisia tapahtumia voivat olla esimerkiksi:
- matkat tutustumaan yrityksen toimintaan ja tuotteisiin,
- uusien tuotteiden lanseeraustilaisuudet,
- ravintoloiden avajaistapahtumat ja
- uusien vaatemallistojen showroom-tilaisuudet.
Vaikuttajia kutsutaan tapahtumiin toiveella ja oletuksella, että he nostavat tapahtumaa tai siihen liittyviä tuotteita tai palveluita esiin julkaisuissaan. Jos vaikuttaja julkaisee sisältöä markkinointitilaisuutta koskien, julkaisuista pitää käydä selkeästi ilmi niiden kaupallinen tarkoitus.
Jos vaikuttaja ja yritys ovat sopineet kirjallisesti tai suullisesti sisällön tuottamisesta tapahtumasta tai esimerkiksi matkalta, kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään merkinnässä ilmaisua:

Jos vaikuttaja ja yritys eivät ole tehneet sisällön tuottamisesta kirjallista tai suullista sopimusta, kuluttaja-asiamies suosittelee markkinointitapahtumia koskevien julkaisujen merkitsemistä ilmaisuilla:

Kuluttaja-asiamies korostaa, että se suosittelee käyttämään ilmaisuja ”kutsu saatu”, ”PR”, ”PR-tilaisuus”, ”PR-tapahtuma”, ”PR-matka” ja ”kutsuvierastilaisuus” vain yhdessä kaupallisuutta selkeästi kuvaavien ilmaisujen kuten ”mainos” tai ”markkinointitarkoituksessa” kanssa.