Markkinoitavien yritysten ja vaikuttajien on yhteistyötahoja, markkinointitapaa ja markkinoitavaa tuotetta valitessaan huomioitava vaikuttajan kohdeyleisön ikä.
❗ Mainonnan tunnistettavuuteen pitää kiinnittää erityistä huomiota silloin, kun vaikuttajamarkkinointi tavoittaa yleisesti alaikäiset ja sen sisältö kiinnostaa heitä.
Alaikäisten kyky erottaa kaupallinen sisältö ei-kaupallisesta sisällöstä on aikuisia heikompi. Siksi lapsiin kohdistuvassa markkinoinnissa on erityisen tärkeää korostaa julkaisujen luonnetta markkinointina ja käyttää mahdollisimman selkeitä ja yksiselitteisiä mainosmerkintöjä.
Jos vaikuttajan sisältö on kohdistettu tai tavoittaa paljon alaikäisiä tai yksittäinen markkinointikampanja on kohdistettu alaikäisille tai sen voidaan olettaa kiinnostavan erityisesti heitä, kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään mainosjulkaisuissa aina merkintää ”Mainos [Yritys/Tuotemerkki]”. Mainos-sana kuvaa kaupallisuutta kaikista selkeimmin, eikä lapsi välttämättä ymmärrä, mitä esimerkiksi kaupallisella yhteistyöllä tarkoitetaan.
Jos vaikuttaja on saanut tuotteen tai palvelun mainostarkoituksessa ilman nimenomaista yhteistyösopimusta, kuluttaja-asiamies suosittelee käyttämään merkintää ”Mainos / Saatu [Yritys/Tuotemerkki]”.
Markkinointitapahtumista tehdyt julkaisut kuluttaja-asiamies suosittelee merkitsemään muodossa ”Mainos / Kutsuvierastilaisuus [Yritys/Tuotemerkki]”.
Tehtävä. Alla olevaan peliin on koottu väittämiä, jotka liittyvät alaikäiset tavoittavaan markkinointiin. Testaa tiedätkö oikean vastauksen?