Vaikuttajan vastuu markkinoinnista
1. Ammattimainen vaikuttaja on kuluttajansuojalain perusteella vastuussa kaupallisesta yhteistyöstä kertomisesta samoin kuin vaikuttajamarkkinointia hyödyntävä yritys. Ammattimaisella vaikuttajalla tarkoitetaan vaikuttajaa, jolle vaikuttaminen on elinkeinotoimintaa.
Ammattimaisena vaikuttajana voidaan pitää myös henkilöä, jonka päätoimi ei ole sisällön tuottaminen. Ammattimainen vaikuttaja voi olla muun toimen ohella vaikuttajamarkkinointia harjoittava sisällöntuottaja. Esimerkiksi palkkatöissä käyvä työntekijä, toisella alalla työskentelevä yrittäjä tai artisti tai urheilija voivat olla ammattimaisia vaikuttajia.
Ammattimaisuus arvioidaan tapauskohtaisesti kokonaisarviointina ja siihen voivat vaikuttaa esimerkiksi vaikuttajan seuraajamäärät, julkaisujen tavoittamien kuluttajien määrä, tilien julkisuus, julkaisutahti ja kaupallisten julkaisujen määrä. Jos vaikuttajamarkkinointia harjoitetaan osana esimerkiksi osakeyhtiön tai toiminimen liiketoimintaa, vaikuttajan katsotaan todennäköisesti toimivan ammattimaisena vaikuttajana.
2. Harrastajavaikuttajalla tarkoitetaan kuluttajaa, jolle sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan on satunnaista harrastustoimintaa eikä elinkeinotoimintaa. Tällöin vaikuttajan toimintaa ei arvioida kuluttajansuojalain nojalla, eikä kuluttaja-asiamies ole toimivaltainen. Tästä huolimatta mainonnan merkitseminen on tärkeää, koska kuluttajat eivät muutoin voi välttyä piilomainonnalta. Lisäksi vaikuttajamarkkinointia tilaava yritys on vastuussa markkinoinnista silloinkin, kun markkinoinnin toteuttajana on harrastajavaikuttaja.