Grundkursen ger eleven en introduktion i grunderna i konsumentskydd med hjälp av en köpstig. Kursen är avsedd för elever som börjar studera konsumentskydd. På kursen gestaltar eleven konsumentens verksamhetsmiljö och lär sig nödvändiga begrepp inom konsumentskyddet.

 

 

 

På fortsättningskursen fördjupar vi oss i det vi lärt oss på grundkursen. På kursen lär eleven sig att granska sin egen köpstig och identifiera skedena i en köpprocess sant hur man bör gå tillväga i de olika skedena. Kursen lämpar sig till exempel för studier i grundläggande kunskaper och färdigheter i konsumentskydd inom allmänbildande utbildning. 

 

På kursen bekantar man sig med fenomen i den digitala konsumtionsmiljön och ekonomin. Kursen leder till att fundera på ekonomisk beredskap och hantering av den egna ekonomin i den digitala miljön. Kursen lämpar sig för allmänbildande utbildning som en del av studierna i ekonomiska färdigheter samt för självstuderande konsumenter.

 

Miljömarknadsföring ska vara tydlig och motiverad och konsumenterna får inte vilseledas genom överdrivna eller osanna miljöpåståenden. På den här kursen lär du dig vilka miljöpåståenden som är tillåtna och hur du kan bedöma miljöpåståendenas sanningsenlighet.

På kursen får du en uppfattning av trender och hur olika trender bildas. Dessutom lär du dig hur trenderna tar sig uttryck i konsumenternas beteende och varför trenderna är viktiga med tanke på konsumtionssamhällets utveckling.

 

 

På kursen lär du dig vad som menas med mörka mönster som en konsument möter och hur de kan påverka konsumentens val. Kursen lämpar sig inom allmänbildande utbildning och fördjupar innehållet i grundkursen och fortsättningskursen Köparens steg.

 

 

På kursen bekantar man sig med vilka konsumentgrupper som drabbas av energifattigdom och hur den påverkar konsumenternas dagliga liv.  Kursen riktar sig till alla som är intresserade av energifattigdom och dess inverkan på det finländska samhället.

På kursen lär du dig att förstå vilka faktorer och miljöer som styr konsumenten i en urvalssituation. Innehållet i kursen lämpar sig för konsumenter som är intresserade av konsumentbeteende och särskilt som grundläggande kunskaper för personer som arbetar med undervisning, handledning och rådgivning.