Tekstivastine videolle
Tekstivastine videolle
Mieli johtaa harhaan – esimerkkejä kognitiivisista vinoumista
1. Ankkurivaikutus: ankkuroidumme ensimmäisenä havaitsemaamme tietoon ja suhteutamme siihen myöhemmin saamiamme tietoja.
Esimerkki. Kalleimman vaihtoehdon sijoittaminen hinnaston alkuun saa muut vaihtoehdot näyttämään edullisilta.
2. Status quo -vinouma: suosimme nykytilassa pysymistä epävarman tulevaisuuden sijaan.
Esimerkki. Tilauksen tekeminen on usein helppoa, mutta sen irtisanominen voi olla vaivalloista. Siksi voi tuntua helpommalta tyytyä nykytilanteeseen ja jättää tilaus voimaan, vaikkei sille enää olisi tarvetta.
3. Todennäköisyyksien yliarviointi: yliarvioimme epätodennäköisten tapahtumien todennäköisyyksiä.
Esimerkki. Osallistumme arvontoihin ja kilpailuihin, vaikka voiton todennäköisyys on pieni.
4. Oletusasetusvinouma: emme käytä energiaa valmiiden toimintamallien muuttamiseen.
Esimerkki. Valintalomakkeen oletusvalintoihin tyytyminen kuvastaa oletusasetusvinoumaa.
5. Yli-itsevarmuus: Uskomme siihen, että asiat menevät hyvin. Luottamus on voimakkaampaa kuin riskien havaitseminen.
Esimerkki. Pitkäjänteisyyttä edellyttävä säästäminen voi tuntua hankalalta. Siksi luoton ottaminen voi tuntua houkuttelevammalta.