Tällä kurssilla opit ymmärtämään, minkälaiset asiat ohjaavat kuluttajia valintatilanteissa sekä tutustut ympäristöihin, joissa kuluttajat tekevät päätöksiä. Opit myös kuluttajakäyttämiseen liittyviä peruskäsitteitä ja lainalaisuuksia.
Kurssin suoritettuasi
tiedät, mitä valinta-arkkitehtuurilla tarkoitetaan
tunnet kuluttajan päätöksenteon periaatteita ja käyttäytymismalleja
sinulla on valmiuksia havaita tilanteita, joissa kuluttajakäyttäytymistä ohjataan ja pyritään muuttamaan
Kenelle sisältö on tarkoitettu? Sisältö soveltuu kaikille kuluttajakäyttäytymisestä kiinnostuneille kuluttajille. Tämä kurssi syventää Ostajan askeleet -kurssin "Olen kuluttaja" -askeleen sisältöä ja tukee Opettajan askelmerkit kuluttajansuojan opetukseen -kurssin opiskelua. Kurssia suositellaan perustiedoksi opetus-, ohjaus- sekä neuvontatyössä toimiville.
Kurssi sisältää harjoitustehtäviä, videomateriaalia ja luettavaa aineistoa.
⌚ Kokonaisuuden kesto on noin 20–30 minuuttia.
Yritykset kilpailevat keskenään kuluttajien huomiosta
Kuluttajina pyrimme käyttämään rahamme siten, että ostoksemme ovat onnistuneita, rahamme riittävät eikä jälkikäteen kaduta. Haluamme tehdä kestäviä ostopäätöksiä ja varmistaa, että kuluttajan oikeutemme toteutuvat.
Myynnin edistämisessä käytetään paitsi tuotteen laatua ja hintaa myös meihin kuluttajina erityisesti vetoavia keinoja. Meillä on yhteisiä käyttäytymismalleja, jotka ovat olleet ihmisten kehittyessä hyödyllisiä silloisessa ympäristössä ja jotka ovat edelleenkin tallella. Siksi emme ole kuluttajina täysin rationaalisia – tutkijoiden mukaan käyttäytymisemme perustuu rajoitettuun rationaalisuuteen. Käyttäytymisessämme on yhteisiä malleja, joita kutsutaan vinoumiksi. Vinoumat tuovat päätöksentekoon virheen mahdollisuuden verrattuna siihen, että päätös tehtäisiin pelkkiin faktoihin pohjautuen. Lisäksi meitä ohjaavat tottumukset ja arjen rutiinit.
Kuluttajina päätöksemme ei ehkä ole aina paras mahdollinen
Kuluttajien ei oleteta omaksuvan ja analysoivan kaikkea saatavilla olevaa tietoa. Kuluttajien valintoja voidaan helpottaa parantamalla tuotteiden ja hintojen vertailtavuutta ja toisaalta ehkäisemällä kuluttajan manipulointia. Kuluttaja ansaitsee rauhan selvittää, mitä ja millä ehdoilla tarjotaan ja miten yritys asiakassuhteissaan toimii – valintaympäristön ja valinta-arkkitehtuurin on palveltava asiakasta.
Valinta-arkkitehtuuri on yleisnimi tekniikoista, joilla ihmisten huomaamatta muutellaan ympäristön ominaisuuksia sellaisiksi, että ne tukevat haluttuja valintoja. Tuuppauksella tarkoitetaan sitä, kun valintaympäristön ominaisuuksia muuttamalla tuetaan esimerkiksi terveellisempää tai kestävämpää kuluttamista. Haitallinen pimeä käytäntö puolestaan saa ihmisen tekemään itsensä kannalta huonoja valintoja.
Virittäydy aiheeseen tutustumalla kuluttajakäyttäytymisen käsitteisiin ja arvioimalla omaa käyttäytymistäsi. Klikkaa "käännä"-painiketta kääntääksesi kortit ja sinisiä nuolipainikkeita siirtyäksesi käsitteestä toiseen. Voit siirtyä esityksessä eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Ajattelun oikopoluilla
Kuluttajana pohdimme harvoin valintoja tehdessämme jokaisen mahdollisen vaihtoehdon seurauksia, vaan teemme päätökset nopeasti. Käytämme ajattelun oikopolkuja, joita kutsutaan kognitiivisiksi vinoumiksi. Ne nopeuttavat ajatusprosessia ja niitä käyttämällä mielemme pyrkii säästämään voimavaroja muihin, tärkeämmiksi koettuihin asioihin.
Tutustu seuraavan diaesityksen avulla nopeaan ja hitaaseen ajatteluun. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Seuraavalla videolla esitellään esimerkkejä siitä, miten meille kaikille tavalliset kognitiiviset vinoumat näkyvät arjen kulutustilanteissa. Lisää vinoumia on esitelty Ostajan askeleet -peruskurssin kääntökorttitehtävässä. Video koostuu luettavasta tekstistä ja monivalintatehtävistä. Käytä vasemman alakulman play/pause-painiketta (▶️/⏸️), jos haluat pysäyttää videon lukemisen ajaksi.
Mitä nopeammin ja sujuvammin ostoprosessi kulkee, sitä todennäköisempää on, että se saatetaan päätökseen. Ota selvää, mitä muita kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavia koukkuja valintaympäristössä voi olla.
Esimerkkejä käyttäytymismallien hyödyntämisestä
Helppo sitoutua, vaikea irtisanoa Yrityksen nettisivulla on usein helpotettu ja nopeutettu palvelun hankkimista, mutta palvelun irtisanominen on hankalampaa eikä irtisanomistietoa löydä kovinkaan helposti. Sopimuksesta irrottautuminen ja palvelusta valittaminen on voitu tehdä hankalaksi, koska mitä enemmän esteitä, sitä suurempi mahdollisuus, että jätämme prosessin kesken.
Häivytetty maksaminen Maksaminen eli rahasta luopuminen ei ole mukavaa, joten maksamisen kipua häivytetään maksutapahtumaa yksinkertaistamalla. Kun kuluttaja ei maksaessaan näe, miten luottosaldo kasvaa tai käteisvarat vähenevät, kuluttaja huomaa maksamisen vaikutuksen vasta myöhemmin. Sen sijaan hankitun tuotteen tyydytyksen saa heti. Kun mukana on vielä viestejä, jotka kehottavat kiirehtimään, niin kuluttajan impulsiivinen ja nopea ajattelu tekee päätöksen.
Huomion kiinnittäminen Annetut tiedot eivät ole meille samanveroisia – se miten informaatio esitetään, on usein tärkeämpää kuin mitä tietoja annetaan. Huomion kiinnittää pääviesti, kuten lupaus ilmaisesta kokeilujaksosta. Kun pikkuprintissä kerrotaan, että sopimus jatkuukin kokeilujakson jälkeen maksullisena kestosopimuksena, tieto ei välttämättä olekaan yhtä merkittävä päätöstä tehdessämme.
On hyvä kun ei tarvitse tehdä mitään - vai onko? Meille on luontaista pyrkiä pääsemään vähemmällä vaivalla, mikä on monesti ihan fiksua. Tämä toimintamallimme tunnetaan ja siksi sopimusehtoja muutettaessa yritykset usein kertovat ensimmäiseksi: sinun ei tarvitse tehdä mitään – ja siihen sitten lukeminen onkin helppo lopettaa. Ehtomuutosten vaikutus omaan tilanteeseemme ja se, kannattaisiko palvelua kilpailuttaa muutoksen johdosta, jää pohtimatta.
Yrityksillä on velvollisuuksia Haitallisimmat päätöksentekoamme ja toimintaamme kiusaavista keinoista on kielletty, kuten esimerkiksi se, että puolestamme tehtäisiin oletusvalintoja laittamalla rasti valmiiksi ruutuun lisäpalveluiden ostamiseksi. Jotta reklamointia ei hankaloitettaisi kitkalla eli lisämaksuilla, yrityksillä pitää olla palvelun ostaneille asiakkaille lisämaksuton puhelinpalvelu.
Valinnainen soveltava tehtävä: Kuluttajan päätöksentekoa haittaaviin kuluttajakaupan pimeisiin käytäntöihin ja niiden haittoihin voit perehtyä "Pimeät käytännöt tutuiksi" -kurssilla.
Pohdi kaupantekoympäristöjä sekä päätöksentekotilanteita
Valinta-arkkitehtuuri
Mieti esimerkkejä käytänteistä kivijalkakaupassa ja verkkokaupassa, joissa olet havainnut hyödynnettävän kuluttajan kognitiivisia vinoumia.
Mitä haittoja kuluttajalle voi syntyä, jos myyntitilanteessa häntä manipuloidaan? Keksi esimerkkejä.
Mitä haittoja myyjälle voi syntyä, kun kuluttaja havaitsee, että häntä yritetään manipuloida?
Testaa vielä lopuksi, mitä olet oppinut kuluttajan päätöksenteosta. Voit seurata etenemistäsi esityksessä ja siirtyä eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Lue lisää: Tämä kurssi perustuu artikkeliin "Inhimilliset käyttäytymismallit näkyvät kulutustilanteissa", jonka on kirjoittanut kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Lue artikkelin teksti kokonaisuudessaan alta.