Exempel på utnyttjande av beteendemodeller
Lätt att binda sig, svårt att säga upp
På företagets webbplats har man ofta gjort det lätt och snabbt att skaffa tjänsten, men det är svårare att säga upp tjänsten och det är inte särskilt lätt att hitta information om uppsägningen. Man har kanske gjort det svårt att säga upp eller klaga på tjänsten eftersom ju fler hinder desto mer sannolikt att vi inte fullföljer processen.
Avlägsnad betalning
Det är inte trevligt att betala, dvs. att avstå från pengar, så smärtan i betalningen dämpas genom att förenkla betalningstransaktionen. När konsumenten inte ser hur kreditsaldot ökar eller att kontanta medel minskar när hen betalar, märker konsumenten effekterna av betalningen först senare. Däremot får man genast tillfredsställelse av den produkt man köpt. Kombinerat med meddelanden som uppmanar att agera snabbt är det konsumentens impulsiva och snabba tänke som fattar beslutet.
Uppmärksamhet
De uppgifter som ges är inte likvärdiga för oss – hur informationen presenteras är ofta viktigare än vilka uppgifter som ges. Man fäster uppmärksamhet vid huvudbudskapet, såsom ett löfte om en gratis prövoperiod. När det sedan står finstilat att avtalet fortsätter som ett avgiftsbelagt fortlöpande avtal efter prövoperioden, är den informationen inte nödvändigtvis lika betydande när vi fattar beslutet.
Det är bra när man inte behöver göra något - eller är det?
Det är naturligt för oss att försöka komma undan med mindre besvär, vilket ofta är helt smart. Vår verksamhetsmodell är känd och därför berättar företagen ofta när avtalsvillkoren ändras som första punkt: du behöver inte göra något - och då är det lätt att sluta läsa. Hur villkorsändringarna påverkar vår egen situation och om det lönar sig att konkurrensutsätta tjänsten på grund av förändringen blir inte genomtänkt.
Företagen har skyldigheter
De skadligaste metoderna som stör vårt beslutsfattande och vår verksamhet är förbjudna, till exempel att man för vår del gör standardval genom att sätta ett kryss i rutan för köp av tilläggstjänster. För att reklamerandet inte ska försvåras genom friktion, dvs. tilläggsavgifter, måste företagen ha en avgiftsfri telefontjänst för de kunder som köpt tjänsten.