Välkommen att fortsätta studierna i konsumentskydd!
Fortsättningskursen i konsumentskydd passar dig som vill lära dig att fungera på marknaden. Du lär dig bäst om du har studerat grundkursen Köparens steg innan den här kursen inleds.
Efter denna fortsättningskurs och övningarna som ingår i kursen kan du granska din egen köpstig. Du känner till de olika skedena i köpprocessen och vet hur det lönar sig att agera i olika skeden. Du förstår också köpstigen som helhet och hur dina val påverkar dina rättigheter som konsument. Glädje i lärandet!
Efter köpet använder konsumenten produkterna enligt bruksanvisningarna och den information som finns och sköter sina betalningar. Till konsumentens färdigheter hör också att administrera och säga upp avtal samt se till att inte ha tjänster som inte används.
I försäljningssituationen ska säljaren ge de bruks-, underhålls- och skötselanvisningar som behövs för normal användning av produkten. Säljaren ansvarar för att lämna bruksanvisningar i samband med att produkten överlåts. Om bruksanvisningen saknas eller är bristfällig har produkten ett fel som åligger säljaren och säljaren ansvarar för att korrigera detta.
Säljaren ska med konsumenten tydligt komma överens om det faktureringssätt som ska användas och om konsumentens alternativ vid betalningen av fakturan.
Diapresentationen nedan hjälper dig att studera och fundera på de färdigheter och den kompetens som behövs efter affären. Du ser dina framsteg och kan gå vidare med hjälp av den blå balken i nedre kanten av bilden.
Returnera nätköp
Agerande i felsituationer
Fel i en vara eller tjänst kan också vara något annat än ett hål i en ny skjorta eller felmonterad parkett. Problem, anslutningar och innehållstjänster i en nätbutik kan också innehålla fel. Konsumenten kan klaga på ett fel, dvs. reklamera, om produkten eller tjänsten inte motsvarar den information som avtalats och lämnats om den, om den till exempel inte är lämplig för sitt ändamål, eller om den saknar bruksanvisningar.
Kunden kan också ge feedback till företaget om produkten inte är tilltalande eller om användarupplevelsen inte är tillfredsställande. Då handlar det dock inte om att klaga på ett fel.
Testa ditt kunnande i anslutning till felsituationer med hjälp av påståendena nedan
I lagen finns ingen tidsfrist för säljarens ansvar för fel, utan ansvarstiden beror på den förväntade livslängden hos varan eller en enskild del. Företagets ansvar för fel upphör alltså inte när garantin upphör.
Följande aktörer hjälper konsumenten med problem i konsumenthandeln. Bekanta dig med olika aktörer.
Innan du går vidare till fortsättningskursens sista steg, gör testet gällande felsituationer. Känner du till dina rättigheter?