Mediataitoviikko on mediakasvatuksen oma teemaviikko, joka tarjoaa ammattilaisille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille tietoa ja uusia ideoita mediataitojen vahvistamiseen. Mediataitoviikon tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Mediataitoviikko järjestetään Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) toimesta joka vuosi helmikuun toisella viikolla. Tänä vuonna teemana ovat kestävä kehitys sekä ekologisuus.
3) Tietoa verkko-ostajan ja lentomatkustajan oikeuksista selkokielellä (EKK)
Osa 1: Bingo ympäristöväittämistä
Tutustukaa bingon avulla millaisiin ympäristöväittämiin voi törmätä. Bingon voi tehdä oppitunnilla ja etsiä luokasta löytyvistä tavaroista sekä tuotteista bingon asiat. Digitaalisuutta voi myös hyödyntää etsimällä mainontaa yritysten nettisivuilta. Bingolaudan saa ladattua alta pdf- muodossa.
Pohtikaa myös, millaiset väittämät tarvitsevat tulevaisuudessa tietoon pohjautuvia perusteita, jotta niitä voi käyttää markkinoinnissa. Mitkä viherväittämistä ja keinoista ovat sallittuja, mitkä kiellettyjä ja mitkä voitaisiin luokitella tietyissä tilanteissa viherpesuksi?
Osa 2: Verkkokurssi ympäristöväittämistä
Osaatkohan sinä tunnistaa ympäristömarkkinointia?
Ympäristöväittämien tunnistaminen ja niiden tarkoituksen ymmärtäminen vaatii ihmisiltä medialukutaitoja, jotta he osaavat arvioida ympäristöväittämien todenmukaisuutta.
Yritykset pyrkivät vaikuttamaan kuluttajien valintoihin erilaisilla ympäristöväittämillä. Ympäristöväittämiä ovat esimerkiksi markkinoinnissa käytettävät kuvalliset tai sanalliset ilmaisut, joilla kuvataan tuotteen ympäristövaikutuksia. Ympäristöväittämiä käyttämällä yritys viestii kuluttajalle, että tavaralla tai palvelulla on positiivinen vaikutus ympäristöön, sillä ei ole lainkaan ympäristövaikutuksia tai se vahingoittaa ympäristöä vähemmän kuin muut saman tuoteryhmän tavarat tai palvelut.
Ympäristöväitteiden käyttäminen markkinoinnissa
Oikein käytettynä ympäristöväitteet voivat ohjata kuluttajaa ympäristöystävällisempien valintojen tekemiseen. Ympäristöväitteiden käyttäminen tai niiden puuttuminen ei kuitenkaan aina suoraan kerro kuinka ympäristöystävällinen tuote on todellisuudessa. Onkin syytä muistaa, että tuote tai palvelu voi olla ympäristöystävällinen, vaikkei sen ympäristöominaisuuksista olisi kerrottu. Vastaavasti ympäristöväite ei aina ole tae ympäristöystävällisyydestä, vaan ympäristöväite voi olla esimerkiksi liioiteltu.Tuotteissa saatetaan käyttää esimerkiksi virallisia, sertifiointijärjestelmiin perustuvia ympäristömerkkejä,joita yritys voi hyödyntää läpäistessään merkin kriteerit ja maksaessaan merkin käytöstä. Tämä voi ohjata kuluttajia oikeaan suuntaan, mutta tuote, jolla ei ole ympäristösertifikaattia ei myöskään välttämättä poikkea sertifioidusta tuotteesta ympäristövaikutuksiltaan.
Tee seuravaksi KKV Kampuksen mikrokurssi "Opi tunnistamaan ympäristömarkkinointia". Kurssin läpi käyminen kestää noin 20-30 minuuttia. Suosittelemme kurssin tekemistä tietokoneilla.
Osa 3: Tietoa verkko-ostajan ja lentomatkustajan oikeuksista selkokielellä
Menikö nettiostos pieleen tai peruttiinko lentosi? Mitkä ovat oikeutesi, kuka voi auttaa? Kuluttajien oikeudet koskevat meistä jokaista, ja ne osaltaan tukevat yksilöiden mahdollisuuksia toimia täysivaltaisina kansalaisina yhteiskunnassa. Omista oikeuksistaan kiinni pitäminen edellyttää kuitenkin, että oikeuksien olemassaolosta ja sisällöstä on perillä. Euroopan kuluttajakeskus on avannut verkkosivuilleen selkokielisen osion. Osiossa on tietoa verkko-ostajan ja lentomatkustajan oikeuksista helpolla suomen kielellä eli selkokielellä.
Selkokielistä verkkosisältöä on kolmesta aihealueesta eli verkko-ostamisesta, lentomatkustamisesta sekä Euroopan kuluttajakeskuksessa asioimisesta.Teemat valikoituivat aiheiksi sillä perusteella, että Euroopan kuluttajakeskus saa kuluttajilta kysymyksiä erityisesti verkko-ostamisesta ja lentomatkustajan oikeuksista.