Siirry pääsisältöön
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Kampuksen sisältö
    KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
  • Tuki ja ohjeet
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu Kampuksen sisältö Tiivistä Laajenna
KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
Tuki ja ohjeet
Ostajan askeleet jatkokurssi
0
 
0,0 % Suoritettu 0 / 8

Sisältö

    • H5P
      H5P
      H5P
      1.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.2 Älykoti teksti
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.3 Mikä on älykoti?
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.4 Kuluttajan toimintaympäristö
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.5 Testaa millainen kuluttaja olet?
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.2 Mainonnan sijoittelu
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.3 Kuluttajansuojan toimijat tutuksi
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.4 Pimeät käytännöt
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.5 Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.6 Mainontaa ja tiedonhakua sanatehtävä
    • H5P
      H5P
      H5P
      Pimeät käytännöt esimerkit
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.3 Vastuut kaupanteossa
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.4 Monivalintakysymys
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä sopimuksiin liittyen
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.1 Alkupresentaatio1
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.2 Virhevastuu tilanteet tutuksi
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.3 Kuluttajansuojan toimijat
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.4 Visa
    • Palaute
      Palaute
      Palaute
      Anna palautetta kurssista
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.1 Asiakasuskollisuus
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.2 Palveluhävikki
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.3 Sopimuksen kilpailuttaminen
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.5 Kilpailutuksen vaiheet
    Ohita
    Rekisteröidyitkö käyttäjäksi?

      

    ➡️ Parhaan hyödyn opiskeluista saat, kun rekisteröidyt käyttäjäksi.  Kirjautuneena aiemmin tehdyt tehtävät tallentuvat käyttäjätunnuksellesi. Luo tunnukset täältä!   

      

    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. KKV Taitamo kuluttajille
    4. Ostajan askeleet jatkokurssi.
    5. 4. Käytän, kulutan ja reagoin

    Ostajan askeleet jatkokurssi

    Aiheen kuvaus


      • Tervetuloa jatkamaan kuluttajansuojan opiskelua!

        Kuluttajansuojan jatkokurssi sopii sinulle, joka haluat oppia toimimaan markkinoilla. 

        Parhaiten opit, jos olet ennen tämän kurssin aloittamista tehnyt Ostajan askeleet -peruskurssin.

        Tämän jatkokurssin käytyäsi ja siihen sisältyvät harjoitukset suoritettuasi pystyt tarkastelemaan omaa ostopolkuasi. Tunnet ostamisen vaiheet ja sen, miten eri vaiheissa kannattaa toimia. Ymmärrät myös ostopolun kokonaisuuden ja sen, miten tekemäsi valinnat vaikuttavat oikeuksiisi kuluttajana.

        Kurssia on päivitetty maaliskuussa 2025. Tekstivastineen kuvalle löydät tästä.

        Oppimisen iloa! 

          

         

    • 1. Olen kuluttaja
    • 2. Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
    • 3. Teen kauppoja
    • 4. Käytän, kulutan ja reagoin
    • 5. Päätän jatkosta

      • Käyttöä ja taloudenpitoa

        Kaupanteon jälkeen kuluttaja käyttää tuotteita käyttöohjeiden ja annettujen tietojen mukaisesti ja huolehtii maksuistaan. Kuluttajan taitoihin kuuluu myös sopimusten hallinnointi ja irtisanominen sekä palveluhävikin hillitseminen.

        Myyjän tulee antaa myyntitilanteessa tuotteelle käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeet, jotka ovat tarpeen tuotteen normaalissa käytössä. Myyjä on vastuussa käyttöohjeiden antamisesta tuotteen luovutuksen yhteydessä. Jos käyttöohje puuttuu tai se on puutteellinen, tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe ja tuotteen myyjällä on vastuu tilanteen korjaamisesta.

        Myyjän on sovittava kuluttajan kanssa on selkeästi käytettävästä laskutustavasta ja kuluttajan vaihtoehdoista laskun maksamisessa.

         

        Alla oleva diaesitys ohjaa sinua opiskelemaan ja pohtimaan kaupantekotilanteen jälkeen tarvittavia taitoja ja osaamista. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.

         

      • Verkko-ostoksen palauttaminen

         

         

         

         

      • Miten toimin jos ostoksessa on virhe?

         

        Tehtävä. Testaa osaamisesi alla olevien väittämien avulla virhetilanteeseen liittyen.

         

      • Myyjän virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan yrityksen vastuuaika määrittyy tavaran tai rikkoutuneen yksittäisen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Yrityksen virhevastuu ei siis pääty takuuajan umpeutumiseen. 

        Kuluttajan apuna kuluttajakaupan ongelmissa on seuraavat tahot. Tutustu eri toimijoihin. 

         

      •  

        Tehtävä. Ennen siirtymistä jatkokurssin viimeiselle askeleelle tee testi virhetilanteisiin liittyen. Tunnetko oikeutesi?

         

         

      •  

        Jatka viimeiselle askeleelle "Päätän jatkosta".

         

    ◄3. Teen kauppoja
    ►5. Päätän jatkosta

    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Saavutettavuusseloste

    KKV Kampuksen käyttäjätuki
    Tietosuojaseloste

    Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje

    Etusivu
    • Kampuksen sisältö
      • KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille
      • KKV Taitamo kuluttajille
      • Materiaalit opettajille
    • Tuki ja ohjeet
    • Suomi ‎(fi)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Etusivu