Kuluttajansuojan jatkokurssi sopii sinulle, joka haluat oppia toimimaan markkinoilla.
Parhaiten opit, jos olet ennen tämän kurssin aloittamista tehnyt Ostajan askeleet -peruskurssin.
Tämän jatkokurssin käytyäsi ja siihen sisältyvät harjoitukset suoritettuasi pystyt tarkastelemaan omaa ostopolkuasi. Tunnet ostamisen vaiheet ja sen, miten eri vaiheissa kannattaa toimia. Ymmärrät myös ostopolun kokonaisuuden ja sen, miten tekemäsi valinnat vaikuttavat oikeuksiisi kuluttajana.
Kaupanteon jälkeen kuluttaja käyttää tuotteita käyttöohjeiden ja annettujen tietojen mukaisesti ja huolehtii maksuistaan. Kuluttajan taitoihin kuuluu myös sopimusten hallinnointi ja irtisanominen sekä palveluhävikin hillitseminen.
Myyjän tulee antaa myyntitilanteessa tuotteelle käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeet, jotka ovat tarpeen tuotteen normaalissa käytössä. Myyjä on vastuussa käyttöohjeiden antamisesta tuotteen luovutuksen yhteydessä. Jos käyttöohje puuttuu tai se on puutteellinen, tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe ja tuotteen myyjällä on vastuu tilanteen korjaamisesta.
Myyjän on sovittava kuluttajan kanssa on selkeästi käytettävästä laskutustavasta ja kuluttajan vaihtoehdoista laskun maksamisessa.
Alla oleva diaesitys ohjaa sinua opiskelemaan ja pohtimaan kaupantekotilanteen jälkeen tarvittavia taitoja ja osaamista. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Verkko-ostoksen palauttaminen
Miten toimin jos ostoksessa on virhe?
Testaa osaamisesi alla olevien väittämien avulla virhetilanteeseen liittyen
Myyjän virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan yrityksen vastuuaika määrittyy tavaran tai rikkoutuneen yksittäisen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Yrityksen virhevastuu ei siis pääty takuuajan umpeutumiseen.
Kuluttajan apuna kuluttajakaupan ongelmissa on seuraavat tahot. Tutustu eri toimijoihin.
Ennen siirtymistä jatkokurssin viimeiselle askeleelle tee testi virhetilanteisiin liittyen. Tunnetko oikeutesi?