Kuluttajansuojan jatkokurssi sopii sinulle, joka haluat oppia toimimaan markkinoilla.
Parhaiten opit, jos olet ennen tämän kurssin aloittamista tehnyt Ostajan askeleet -peruskurssin.
Tämän jatkokurssin käytyäsi ja siihen sisältyvät harjoitukset suoritettuasi pystyt tarkastelemaan omaa ostopolkuasi. Tunnet ostamisen vaiheet ja sen, miten eri vaiheissa kannattaa toimia. Ymmärrät myös ostopolun kokonaisuuden ja sen, miten tekemäsi valinnat vaikuttavat oikeuksiisi kuluttajana.
Kuluttaja kohtaa markkinointia kaikkialla. Kaupallisessa viestinnässä yritys vastaa siitä, että kuluttaja voi luottaa siihen, että tarjouksessa oleva hinta sekä tarjouksen rajoitukset ja muut tiedot on merkitty mainokseen oikein. Markkinoinnissa kuluttajalle pitää antaa olennaiset tiedot, tuotetta tulee olla saatavilla ja annettujen tietojen tulee pitää paikkaansa.
Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin markkinoinnin tunnistettavuuteen liittyvään ohjeeseen:
Mainonnan tulee olla myös tunnistettavaa, vaatimus koskee mainoksen sisällön ja esitystavan lisäksi myös mainoksen sijoittelua.
Mainokset on pidettävä selkeästi erillään muusta aineistosta.
Vastaanottajan on voitava tunnistaa myös, missä mainos alkaa ja loppuu. Esitysvälineestä riippuu, miten mainos erotetaan muusta aineistosta.
Kuluttajan on hyvä tiedostaa kaupallisuus aina hankkiessaan, selatessaan, hakiessa ja suodattaessaan tietoa tuotteista ja palveluista. Tekoälyn avulla myyjien on mahdollista muun muassa analysoida kuluttajakäyttäytymistä sekä selvittää mitä polkuja käyttämällä kuluttajat päätyvät mainostajan tuotteen äärelle (sosiaalinen media, blogit, chatbotit jne.) Tämä mahdollistaa markkinoinnin ja mainonnan kohdentamista juuri halutulla käyttäjäryhmille.
Alla oleva diaesitys auttaa sinua tarkastelemaan mainontaa kriittisesti. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Tehtävä. Täydennä lauseet raahaamalla sanat oikeisiin laatikoihin. Tekstissä kerrotaan, miten kuluttajien käyttäytymisestä saadaan tietoa markkinointia varten.
Tehtävä. Vastaa alla oleviin kysymyksiin ja testaa, tunnetko mainonnan sijoittelun eri mainosvälineissä.
Pimeät käytännöt markkinoinnissa - mitä niillä tarkoitetaan? Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Tutustu alla muutamaan esimerkiin pimeistä käytänteistä.
Kaikki kuluttajat eivät välttämättä tunnista mainontaa tai sen keinoja. Mainonta on sallittua ja se on myyjille tärkeä tapa antaa tietoa tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on tehokasta.
Somemainonta onnistuu, koska
somessa on tavallista herättää voimakkaita tunteita,
yksinkertaistaa tietoa ja ajatuksia,
vastata kohdeyleisön tarpeisiin ja arvoihin,
tuottaa yhteenkuuluvuuden tunneta ja jopa hyökätä vastustajia kohtaan.
Tehtävä. Mitä on vaikuttajamarkkinointi? Katso video.
Markkinointia valvovat viranomaiset tutuksi
Kuluttajana voit edellyttää, että kaupat ja verkkokaupat antavat totuudenmukaista tietoa tuotteista ja palveluista. Harhaanjohtavasta, sopimattomasta tai hyvän tavan vastaisesta mainonnasta voi tehdä ilmoituksen kuluttajaviranomaisille.
Tehtävä. Alla on esitelty markkinoinnin valvontaan osallistuvat toimijat. Tutustu niiden tehtäviin tarkemmin avaamalla otsikkolinkit.
Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä: Alla olevista kääntökorteista löydät kaksi kuluttajakysymystä, joihin KKV:n kuluttajaneuvonta on vastannut.