Tieto, vaikuttaminen ja valinnat
Kuluttaja kohtaa markkinointia kaikkialla. Kaupallisessa viestinnässä yritys vastaa siitä, että kuluttaja voi luottaa siihen, että tarjouksessa oleva hinta sekä tarjouksen rajoitukset ja muut tiedot on merkitty mainokseen oikein. Markkinoinnissa kuluttajalle pitää antaa olennaiset tiedot, tuotetta tulee olla saatavilla ja annettujen tietojen tulee pitää paikkaansa.
Mainonnan tulee olla myös tunnistettavaa, vaatimus koskee mainoksen sisällön ja esitystavan lisäksi myös mainoksen sijoittelua. Mainokset on pidettävä selkeästi erillään muusta aineistosta. Vastaanottajan on voitava tunnistaa myös, missä mainos alkaa ja loppuu. Esitysvälineestä riippuu, miten mainos erotetaan muusta aineistosta.
Kuluttajan on hyvä tiedostaa kaupallisuus aina hankkiessaan, selatessaan, hakiessa ja suodattaessaan tietoa tuotteista ja palveluista. Tekoälyn avulla myyjien on mahdollista muun muassa analysoida kuluttajakäyttäytymistä sekä selvittää mitä polkuja käyttämällä kuluttajat päätyvät mainostajan tuotteen äärelle (sosiaalinen media, blogit, chatbotit jne.) Tämä mahdollistaa markkinoinnin ja mainonnan kohdentamista juuri halutulla käyttäjäryhmille.
Alla oleva diaesitys auttaa sinua tarkastelemaan mainontaa kriittisesti. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.