Siirry pääsisältöön
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Kampuksen sisältö
    KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
  • Tuki ja ohjeet
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu Kampuksen sisältö Tiivistä Laajenna
KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
Tuki ja ohjeet
Ostajan askeleet jatkokurssi
0
 
0,0 % Suoritettu 0 / 8

Sisältö

    • H5P
      H5P
      H5P
      1.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.2 Älykoti teksti
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.3 Mikä on älykoti?
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.4 Kuluttajan toimintaympäristö
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.5 Testaa millainen kuluttaja olet?
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.2 Mainonnan sijoittelu
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.3 Kuluttajansuojan toimijat tutuksi
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.4 Pimeät käytännöt
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.5 Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.6 Mainontaa ja tiedonhakua sanatehtävä
    • H5P
      H5P
      H5P
      Pimeät käytännöt esimerkit
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.3 Vastuut kaupanteossa
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.4 Monivalintakysymys
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä sopimuksiin liittyen
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.1 Alkupresentaatio1
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.2 Virhevastuu tilanteet tutuksi
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.3 Kuluttajansuojan toimijat
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.4 Visa
    • Palaute
      Palaute
      Palaute
      Anna palautetta kurssista
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.1 Asiakasuskollisuus
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.2 Palveluhävikki
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.3 Sopimuksen kilpailuttaminen
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.5 Kilpailutuksen vaiheet
    Ohita
    Rekisteröidyitkö käyttäjäksi?

      

    ➡️ Parhaan hyödyn opiskeluista saat, kun rekisteröidyt käyttäjäksi.  Kirjautuneena aiemmin tehdyt tehtävät tallentuvat käyttäjätunnuksellesi. Luo tunnukset täältä!   

      

    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. KKV Taitamo kuluttajille
    4. Ostajan askeleet jatkokurssi.
    5. 2. Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa

    Ostajan askeleet jatkokurssi

    Aiheen kuvaus


      • Tervetuloa jatkamaan kuluttajansuojan opiskelua!

        Kuluttajansuojan jatkokurssi sopii sinulle, joka haluat oppia toimimaan markkinoilla. 

        Parhaiten opit, jos olet ennen tämän kurssin aloittamista tehnyt Ostajan askeleet -peruskurssin.

        Tämän jatkokurssin käytyäsi ja siihen sisältyvät harjoitukset suoritettuasi pystyt tarkastelemaan omaa ostopolkuasi. Tunnet ostamisen vaiheet ja sen, miten eri vaiheissa kannattaa toimia. Ymmärrät myös ostopolun kokonaisuuden ja sen, miten tekemäsi valinnat vaikuttavat oikeuksiisi kuluttajana.

        Kurssia on päivitetty maaliskuussa 2025. Tekstivastineen kuvalle löydät tästä.

        Oppimisen iloa! 

          

         

    • 1. Olen kuluttaja
    • 2. Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
    • 3. Teen kauppoja
    • 4. Käytän, kulutan ja reagoin
    • 5. Päätän jatkosta
      • Tieto, vaikuttaminen ja valinnat

        Kuluttaja kohtaa markkinointia kaikkialla. Kaupallisessa viestinnässä yritys vastaa siitä, että kuluttaja voi luottaa siihen, että tarjouksessa oleva hinta sekä tarjouksen rajoitukset ja muut tiedot on merkitty mainokseen oikein. Markkinoinnissa kuluttajalle pitää antaa olennaiset tiedot, tuotetta tulee olla saatavilla ja annettujen tietojen tulee pitää paikkaansa. 

        Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin markkinoinnin tunnistettavuuteen liittyvään ohjeeseen:

        1. Mainonnan tulee olla myös tunnistettavaa, vaatimus koskee mainoksen sisällön ja esitystavan lisäksi myös mainoksen sijoittelua.
        2. Mainokset on pidettävä selkeästi erillään muusta aineistosta.
        3. Vastaanottajan on voitava tunnistaa myös, missä mainos alkaa ja loppuu. Esitysvälineestä riippuu, miten mainos erotetaan muusta aineistosta.

        Kuluttajan on hyvä tiedostaa kaupallisuus aina hankkiessaan, selatessaan, hakiessa ja suodattaessaan tietoa tuotteista ja palveluista. Tekoälyn avulla myyjien on mahdollista muun muassa analysoida kuluttajakäyttäytymistä sekä selvittää mitä polkuja käyttämällä kuluttajat päätyvät mainostajan tuotteen äärelle (sosiaalinen media, blogit, chatbotit jne.) Tämä mahdollistaa markkinoinnin ja mainonnan kohdentamista juuri halutulla käyttäjäryhmille.

         

        Alla oleva diaesitys auttaa sinua tarkastelemaan mainontaa kriittisesti. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla. 

         

      •  

        Tehtävä. Täydennä lauseet raahaamalla sanat oikeisiin laatikoihin. Tekstissä kerrotaan, miten kuluttajien käyttäytymisestä saadaan tietoa markkinointia varten. 

         

         

      • Tehtävä. Vastaa alla oleviin kysymyksiin ja testaa, tunnetko mainonnan sijoittelun eri mainosvälineissä.

         

      • Pimeät käytännöt markkinoinnissa - mitä niillä tarkoitetaan? Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla. 

      •  

        Tutustu alla muutamaan esimerkiin pimeistä käytänteistä.

         

         

         

        Halutessasi voit opiskella lisää pimeät käytännöt tutuiksi -kurssilla.

         

      • Sosiaalinen media ja vaikuttajamarkkinointi

        Kaikki kuluttajat eivät välttämättä tunnista mainontaa tai sen keinoja. Mainonta on sallittua ja se on myyjille tärkeä tapa antaa tietoa tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on tehokasta.

        Somemainonta onnistuu, koska

        • somessa on tavallista herättää voimakkaita tunteita,
        • yksinkertaistaa tietoa ja ajatuksia,
        • vastata kohdeyleisön tarpeisiin ja arvoihin,
        • tuottaa yhteenkuuluvuuden tunneta ja jopa hyökätä vastustajia kohtaan.

         

        Tehtävä. Mitä on vaikuttajamarkkinointi? Katso video.

           

        https://player.vimeo.com/progressive_redirect/download/1068745701/rendition/1080p/ostajan_askeleet_jatkokurssille_osa_2%20%281080p%29.mp4?loc=external&signature=08dae6a73f9f8dba1ca7747ba0440702afb0715f16703eb4a41ba6ace4203ab5&user_id=236200321
            

         

      • Markkinointia valvovat viranomaiset tutuksi

        Kuluttajana voit edellyttää, että kaupat ja verkkokaupat antavat totuudenmukaista tietoa tuotteista ja palveluista. Harhaanjohtavasta, sopimattomasta tai hyvän tavan vastaisesta mainonnasta voi tehdä ilmoituksen kuluttajaviranomaisille.

        Tehtävä. Alla on esitelty markkinoinnin valvontaan osallistuvat toimijat. Tutustu niiden tehtäviin tarkemmin avaamalla otsikkolinkit.

      • Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä: Alla olevista kääntökorteista löydät kaksi kuluttajakysymystä, joihin KKV:n kuluttajaneuvonta on vastannut.

         

      •  

        Jatka seuraavalle askeleelle "Teen kauppoja".

         

    ◄1. Olen kuluttaja
    ►3. Teen kauppoja

    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Saavutettavuusseloste

    KKV Kampuksen käyttäjätuki
    Tietosuojaseloste

    Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje

    Etusivu
    • Kampuksen sisältö
      • KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille
      • KKV Taitamo kuluttajille
      • Materiaalit opettajille
    • Tuki ja ohjeet
    • Suomi ‎(fi)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Etusivu