Gå direkt till huvudinnehåll
Site logo
  • Startsida
  • CAMPUS INNEHÅLL
    KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
  • Stöd och anvisningar
  • Mer
Svenska ‎(sv)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Du besöker oss just nu som gäst
Logga in
Startsida CAMPUS INNEHÅLL Fäll ihop Expandera
KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
Stöd och anvisningar
Köparens steg, fortsättningskurs
0
 
0,0% Slutförd 0 / 13

Contents

    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.3 Vastuut kaupanteossa
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.4 Monivalintakysymys
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä sopimuksiin liittyen
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.1 Presentation
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.4 Konsumetens driftsmiljö
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.2 Det är så ag agrerar som konsument
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.5 Testa vilken typ av konsument du är?
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.3 Vad avses med smarthem?
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.1 Presentation
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.2 Identifierar reklam
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.3 Konsumentombudsmannen
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.5 Sociala medier styr oss till inköp
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.4 Influerarmarknadsföring
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.6 Reklam och informationssökning
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 Presentation
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.2 Jag gör affärer
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.3 Ansvar i handeln
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.1 Presentation
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.2 Lära sig om felansvar
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.3 Konsumentskyddsaktörer
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.4 Konsumens rättigheter vid fel i produkten
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.1 Kundlojaliet
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.2 Servicevinn
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.3 Konkurrensutsättningsuppgift
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.4 Skeden i konkurrensutsättningen
    • Återkoppling
      Återkoppling
      Återkoppling
      Respons
    Hoppa över Registrerade du dig som användare?
    Registrerade du dig som användare?

      

      

    Man får bästa nyttan av att registrera sig som användare. Det kan du göra via inloggningssidan. Om du loggar in sparas tidigare uppgifter under ditt användarnamn. 

    1. Startsida
    2. Kurser
    3. KKV Kunskapsrummet för konsumenter
    4. Ostajan askeleet jatkokurssi.
    5. 1. Jag är konsument

    Köparens steg, fortsättningskurs

    Ämnesdisposition


      •   

        Välkommen att fortsätta studierna i konsumentskydd! 

        KonsumtionsstigenFortsättningskursen i konsumentskydd passar dig som vill lära dig att fungera på marknaden. Du lär dig bäst om du har studerat grundkursen Köparens steg innan den här kursen inleds. 

        Efter denna fortsättningskurs och övningarna som ingår i kursen kan du granska din egen köpstig. Du känner till de olika skedena i köpprocessen och vet hur det lönar sig att agera i olika skeden. Du förstår också köpstigen som helhet och hur dina val påverkar dina rättigheter som konsument. 

        Glädje i lärandet!
         

         

    • 3. Teen kauppoja
    • 1. Jag är konsument
    • 2. Jag söker information och möter reklam
    • 3. Jag gör affärer
    • 4. Jag använder, konsumerar och reagerar
    • 5. Jag beslutar om fortsättningen
      • Konsumentens roll i olika köpsituationer

        Begreppet konsument behövs för att definiera rättigheter och ansvar för en individ som agerar i vardagen. Konsumentens rättigheter kan gestaltas och användas endast om man känner till begreppet konsument.

        I konsumentskyddslagen betraktas konsument som en fysisk person som skaffar en konsumtionsnyttighet huvudsakligen för annat ändamål än den näringsverksamhet som hen idkar. Med fysisk person avses en person som bedriver företagsverksamhet under eget namn eller med registrerad firma.

        Konsumentfärdigheter behövs när man gör affärer, dvs. ingår avtal med ett företag. Begreppet kan också användas för att definiera konsumentens rättigheter och ansvar.

        Presentationen nedan styr dig till att studera konsumentens verksamhetsmiljö och observera hur du som konsument agerar i olika situationer. Du ser dina framsteg och kan gå vidare med hjälp av den blå balken i nedre kanten av bilden.

         

      • Hemmet är en konsumtionsmiljö

        Hemmet och tjänsterna i anslutning till det har blivit mångsidigare och en stor del av det sociala umgänget i hemmen är kopplat till digitala apparater och data som samlas i dem. När intelligens och kunskap används för att underlätta livet i hemmet förändras den traditionella uppfattningen om rum, tid och plats.

        Läs artikeln nedan och fundera på vilka situationer i hemmet som är förknippade med konsumtion via nätet.

         

      • Konsumtion i anslutning till hemmets många funktioner och som kräver kompetens

        I smarta hem har också handel i nätbutiker ökat, så utöver traditionell medie- och reklamläskunnighet måste konsumenten lära sig att läsa tjänstedesign i ärendesituationen. Detta styr konsumentens beslutsfattande och kan binda till långa eller annars ofördelaktiga avtal, där data eller pengar ofta fungerar som vederlag utan att konsumenten märker det. Med hjälp av data och artificiell intelligens kan man rikta produkter eller tjänster som intresserar oss och motsvarar våra behov.

      •  

        Bekanta dig med bilden av smarta hem nedan och fundera på funktionerna och konsumtionen i hemmet. Klicka på symbolen ℹ och bekanta dig med myndigheter och aktörer som erbjuder information om beslutsfattande och problemsituationer i anslutning till hemmets funktioner.

         

      •  

        Testa hurdan konsument du är före du går vidare till nästa steg, hurdan konsument du är. 

         

         

      • Fortsätt till nästa steg "Jag söker information och möter reklam"

    ◄3. Teen kauppoja
    ►2. Jag söker information och möter reklam

    Du besöker oss just nu som gäst (Logga in)
    Accessibility statement

    Dataskydd

    Startsida
    • CAMPUS INNEHÅLL
      • KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln
      • KKV Taitamo för konsumenter
      • Material för lärare
    • Stöd och anvisningar
    • Svenska ‎(sv)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Startsida