The section 3. Teen kauppoja is not currently available.
Välkommen att fortsätta studierna i konsumentskydd!
Fortsättningskursen i konsumentskydd passar dig som vill lära dig att fungera på marknaden. Du lär dig bäst om du har studerat grundkursen Köparens steg innan den här kursen inleds.
Efter denna fortsättningskurs och övningarna som ingår i kursen kan du granska din egen köpstig. Du känner till de olika skedena i köpprocessen och vet hur det lönar sig att agera i olika skeden. Du förstår också köpstigen som helhet och hur dina val påverkar dina rättigheter som konsument. Glädje i lärandet!
Begreppet konsument behövs för att definiera rättigheter och ansvar för en individ som agerar i vardagen. Konsumentens rättigheter kan gestaltas och användas endast om man känner till begreppet konsument.
I konsumentskyddslagen betraktas konsument som en fysisk person som skaffar en konsumtionsnyttighet huvudsakligen för annat ändamål än den näringsverksamhet som hen idkar. Med fysisk person avses en person som bedriver företagsverksamhet under eget namn eller med registrerad firma.
Konsumentfärdigheter behövs när man gör affärer, dvs. ingår avtal med ett företag. Begreppet kan också användas för att definiera konsumentens rättigheter och ansvar.
Presentationen nedan styr dig till att studera konsumentens verksamhetsmiljö och observera hur du som konsument agerar i olika situationer. Du ser dina framsteg och kan gå vidare med hjälp av den blå balken i nedre kanten av bilden.
Hemmet är en konsumtionsmiljö
Hemmet och tjänsterna i anslutning till det har blivit mångsidigare och en stor del av det sociala umgänget i hemmen är kopplat till digitala apparater och data som samlas i dem. När intelligens och kunskap används för att underlätta livet i hemmet förändras den traditionella uppfattningen om rum, tid och plats.
Läs artikeln nedan och fundera på vilka situationer i hemmet som är förknippade med konsumtion via nätet.
Konsumtion i anslutning till hemmets många funktioner och som kräver kompetens
I smarta hem har också handel i nätbutiker ökat, så utöver traditionell medie- och reklamläskunnighet måste konsumenten lära sig att läsa tjänstedesign i ärendesituationen. Detta styr konsumentens beslutsfattande och kan binda till långa eller annars ofördelaktiga avtal, där data eller pengar ofta fungerar som vederlag utan att konsumenten märker det. Med hjälp av data och artificiell intelligens kan man rikta produkter eller tjänster som intresserar oss och motsvarar våra behov.
Bekanta dig med bilden av smarta hem nedan och fundera på funktionerna och konsumtionen i hemmet. Klicka på symbolen ℹ och bekanta dig med myndigheter och aktörer som erbjuder information om beslutsfattande och problemsituationer i anslutning till hemmets funktioner.
Testa hurdan konsument du är före du går vidare till nästa steg, hurdan konsument du är.
Fortsätt till nästa steg "Jag söker information och möter reklam"