Siirry pääsisältöön
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Kampuksen sisältö
    KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
  • Tuki ja ohjeet
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu Kampuksen sisältö Tiivistä Laajenna
KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
Tuki ja ohjeet
Ostajan askeleet jatkokurssi
0
 
0,0 % Suoritettu 0 / 8

Sisältö

    • H5P
      H5P
      H5P
      1.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.2 Älykoti teksti
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.3 Mikä on älykoti?
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.4 Kuluttajan toimintaympäristö
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.5 Testaa millainen kuluttaja olet?
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.2 Mainonnan sijoittelu
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.3 Kuluttajansuojan toimijat tutuksi
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.4 Pimeät käytännöt
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.5 Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.6 Mainontaa ja tiedonhakua sanatehtävä
    • H5P
      H5P
      H5P
      Pimeät käytännöt esimerkit
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.3 Vastuut kaupanteossa
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.4 Monivalintakysymys
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä sopimuksiin liittyen
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.1 Alkupresentaatio1
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.2 Virhevastuu tilanteet tutuksi
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.3 Kuluttajansuojan toimijat
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.4 Visa
    • Palaute
      Palaute
      Palaute
      Anna palautetta kurssista
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.1 Asiakasuskollisuus
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.2 Palveluhävikki
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.3 Sopimuksen kilpailuttaminen
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.5 Kilpailutuksen vaiheet
    Ohita
    Rekisteröidyitkö käyttäjäksi?

      

    ➡️ Parhaan hyödyn opiskeluista saat, kun rekisteröidyt käyttäjäksi.  Kirjautuneena aiemmin tehdyt tehtävät tallentuvat käyttäjätunnuksellesi. Luo tunnukset täältä!   

      

    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. KKV Taitamo kuluttajille
    4. Ostajan askeleet jatkokurssi.
    5. 3. Teen kauppoja

    Ostajan askeleet jatkokurssi

    Aiheen kuvaus


      • Tervetuloa jatkamaan kuluttajansuojan opiskelua!

        Kuluttajansuojan jatkokurssi sopii sinulle, joka haluat oppia toimimaan markkinoilla. 

        Parhaiten opit, jos olet ennen tämän kurssin aloittamista tehnyt Ostajan askeleet -peruskurssin.

        Tämän jatkokurssin käytyäsi ja siihen sisältyvät harjoitukset suoritettuasi pystyt tarkastelemaan omaa ostopolkuasi. Tunnet ostamisen vaiheet ja sen, miten eri vaiheissa kannattaa toimia. Ymmärrät myös ostopolun kokonaisuuden ja sen, miten tekemäsi valinnat vaikuttavat oikeuksiisi kuluttajana.

        Kurssia on päivitetty maaliskuussa 2025. Tekstivastineen kuvalle löydät tästä.

        Oppimisen iloa! 

          

         

    • 1. Olen kuluttaja
    • 2. Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
    • 3. Teen kauppoja
    • 4. Käytän, kulutan ja reagoin
    • 5. Päätän jatkosta
      • Kaupanteko on neuvottelua 


        Myyjän ja kuluttajan on kaupassa noudatettava sopimusehtojen velvoitteita, eikä kumpikaan osapuoli voi yleensä ilman erityistä syytä yksipuolisesti muuttaa sopimusta. Esimerkiksi myyjän on toimitettava tuote, ostajan on maksettava sovittu hinta sovittuna ajankohtana ja tavaran tai palvelun on vastattava sovittua.

        Tavaran tai palvelun kauppasopimus on sitova, vaikka sitä ei olisi tehty kirjallisesti. Suullista sopimusta voi olla vaikea todentaa riitatilanteessa, joten varsinkin isommista hankinnoista kannattaa aina sopia kirjallisesti.

      •  

        Alla oleva diaesitys ohjaa sinua opiskelemaan ja pohtimaan kaupantekotilanteessa tarvittavia taitoja ja osaamista. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.

         

         

      • Maksaminen

        Maksutavan valinta vaikuttaa siinä vaiheessa, jos kauppa ei mennytkään suunnitelmien mukaan. Perinteinen tapa varmistaa, että saa mitä sovittiin, on kauppahinnanpidätys. Siinä tuote maksetaan laskulla siinä vaiheessa, kun on saanut tuotteen ja voi varmistaa, että tilattu tavara tai palvelu vastaa tehtyä sopimusta.

        Ostoksen yhteydessä saatetaan tarjota luottoa. Netistä saat helposti lainaa, mutta ole tarkkana, koska niistä lainoista joudut yleensä maksamaan erilaisia maksuja, jotka lisäävät taikaisin maksettavaa määrääsi huomattavasti.

        • Luottokortilla maksettaessa voi kuluttaja vaatia maksunpalautusta myyjän lisäksi luottokorttiyhtiöltä, jos tavaraa ei toimiteta tai se on virheellinen.
        • Lasku on maksettava aina eräpäivänä, maksat ostoksesi sitten yhdessä tai useammassa erässä. Jos maksat myöhemmin, joudut maksamaan myös lisäkuluja.  

         

        Kuluttaja ja yritys voivat myös sopia eräpäivää myöhemmästä maksuajankohdasta. Jos asiasta sovitaan, yritys ei voi lähettää kuluttajan kustannuksia lisäävää maksumuistutusta.

      • Tehtävä. Katso seuraavaksi video kulutusluotoista.

         

        https://player.vimeo.com/progressive_redirect/download/1068756620/rendition/720p/jatkokurssin_teen_kauppoja_kulutusluotot%20%28720p%29.mp4?loc=external&signature=e73988aa7914c6c6dac0e323ab6c6f9b0c93f888b8b86edca53958e08982dec8&user_id=236200321
         

      •  

        Tehtävä. Niin myyjällä kuin kuluttajalla on vastuunsa. Myyjän ja ostajan kannalta kauppa on aina sopimus, jota kumpikaan ei noin vain voi muuttaa. Käännä alla oleva kortti ja tutustu kummankin osapuolen vastuuseen.

         

         

      • Tehtävä. Vastaa alla olevaan kysymykseen. Löydätkö oikeat vastaukset?

      • Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä: Alla olevista kääntökorteista löydät kaksi kuluttajakysymystä, joihin KKV:n kuluttajaneuvonta on vastannut.

         

         

      •  

        Siirry eteenpäin kurssilla tästä.

         

    ◄2. Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
    ►4. Käytän, kulutan ja reagoin

    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Saavutettavuusseloste

    KKV Kampuksen käyttäjätuki
    Tietosuojaseloste

    Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje

    Etusivu
    • Kampuksen sisältö
      • KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille
      • KKV Taitamo kuluttajille
      • Materiaalit opettajille
    • Tuki ja ohjeet
    • Suomi ‎(fi)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Etusivu