Gå direkt till huvudinnehåll
Site logo
  • Startsida
  • CAMPUS INNEHÅLL
    KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
  • Stöd och anvisningar
  • Mer
Svenska ‎(sv)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Du besöker oss just nu som gäst
Logga in
Startsida CAMPUS INNEHÅLL Fäll ihop Expandera
KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
Stöd och anvisningar
Lär dig identifiera miljömarknadsföring
0
 
0,0% Slutförd 0 / 2

Contents

    • Återkoppling
      Återkoppling
      Återkoppling
      Anna palautetta kurssista!
    • H5P
      H5P
      H5P
      Tiedostavan kuluttajan muistilista
    • H5P
      H5P
      H5P
      Ympäristöväittämät
    • H5P
      H5P
      H5P
      Tunnistatko harhaanjohtavan ympäristömarkkinoinnin?
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kertaa oppimaasi
    • Återkoppling
      Återkoppling
      Återkoppling
      Respons
    • H5P
      H5P
      H5P
      1. Checklista för medvetna konsumenter
    • H5P
      H5P
      H5P
      2. Miljömarknadsforing
    • H5P
      H5P
      H5P
      3. Exempel på miljöpåståenden
    • H5P
      H5P
      H5P
      4. Testa dina kunskaper
    1. Startsida
    2. Kurser
    3. KKV Kunskapsrummet för konsumenter
    4. Ympäristömarkkinointi
    5. Ympäristömarkkinointi

    Lär dig identifiera miljömarknadsföring

    Ämnesdisposition

    • Miljömarknadsföring ska vara tydlig och motiverad och konsumenterna får inte vilseledas genom överdrivna eller osanna miljöpåståenden. På den här kursen lär du dig vilka miljöpåståenden som är tillåtna och hur du kan bedöma miljöpåståendenas sanningsenlighet. 

      Efter att du avlagt kursen kan du känna igen miljömarknadsföring och kan ställa rätt frågor när du stöter på sådan. 

      Vem är innehållet avsett för? 

      Kursen lämpar sig för konsumenter som är intresserade av miljökonsekvenserna av sina egna köpbeslut och som vill lära sig läsa reklam kritiskt. Kursen fördjupar steget "Jag söker information och möter reklam" i kursen Köparens steg.

      ⌚ Helheten tar cirka 15–20 minuter. 

       

    • Ympäristömarkkinointi
    • Miljömarknadsföring
      • Mitä ympäristöväittämät ovat?

        Ympäristöväittämiä ovat esimerkiksi markkinoinnissa käytettävät kuvalliset tai sanalliset ilmaisut, joilla kuvataan tuotteen ympäristövaikutuksia. Ympäristöväittämiä käyttämällä yritys viestii kuluttajalle, että tavaralla tai palvelulla on positiivinen vaikutus ympäristöön, sillä ei ole lainkaan ympäristövaikutuksia tai se vahingoittaa ympäristöä vähemmän kuin muut saman tuoteryhmän tavarat tai palvelut.

        Kuluttajilla on oikeus saada totuudenmukainen kuva tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista. Siksi yritysten on ympäristöominaisuuksista viestiessään tehtävä se selvästi, täsmällisesti ja ymmärrettävästi. Yrityksellä on myös oltava näyttöä väittämiensä tueksi. Epätosien tai liioiteltujen ympäristöväitteiden käyttämistä kutsutaan viherpesuksi.

        Oikein käytettynä ympäristöväitteet voivat ohjata kuluttajaa ympäristöystävällisempien valintojen tekemiseen. Ympäristöväitteiden hyödyntäminen on kuitenkin vapaaehtoista. Onkin syytä muistaa, että tuote tai palvelu voi olla ympäristöystävällinen, vaikkei sen ympäristöominaisuuksista olisi kerrottu. Vastaavasti ympäristöväite ei ole tae ympäristöystävällisyydestä.

      • Tunnistatko harhaanjohtavan ympäristömarkkinoinnin?

        Tutustu diaesityksen avulla kysymyksiin, joita kannattaa pohtia törmätessään ympäristöväittämiin. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.

      • Klikkaa ❗-kuvakkeita ja lue, millaisten ympäristöväittämien kohdalla kuluttajan tulee olla erityisen valppaana.

      • Pohdi

        • Mitä kaikkea olet nähnyt tai kuullut markkinoitavan ympäristöväittämien avulla?
        • Mitä sellaista kotoasi löytyy, jonka tuotepakkauksessa on ympäristöväittämiä?
        • Pohdi viimeistä ostosta, jonka teit. Otettiinko sen markkinoinnissa kantaa tuotteen tai palvelun ympäristöystävällisyyteen?

         

      • Lue alla olevista kääntökorteista esimerkkejä harhaanjohtavista ympäristöväitteistä. Pohdi edellisten tehtävien avulla, miksi tämänkaltaisiin väitteisiin tulee suhtautua kriittisesti. Katso vastaus kortin kääntöpuolelta.

      • Toimi näin, jos törmäät harhaanjohtavaan ympäristömarkkinointiin

        Anna palautetta yritykselle. Jos mainoksessa olevat tiedot eivät pidä paikkaansa, voit antaa palautetta yritykselle. Palautteen antaminen yritykselle on usein tehokkain keino parantaa yrityksen tapoja. Vastuullinen yritys kuuntelee asiakkaitaan, joten palautteenanto kannattaa. Palautetta voi antaa soittamalla yrityksen asiakaspalveluun, täyttämällä palautelomakkeen tai lähettämällä yritykselle vapaamuotoisen sähköpostin tai kirjeen. Myös mainosvälineelle, kuten televisiokanavalle voi antaa palautetta. Lue KKV:n verkkosivuilta ohjeita palautteen ja reklamaation tekemiseen. 

        Anna vihje kuluttaja-asiamiehelle. Voit ilmoittaa virheellisestä markkinoinnista kuluttaja-asiamiehelle, joka valvoo markkinoinnin lainmukaisuutta. Voit tehdä ilmoituksen nimettömänä. Kaikki yhteydenotot käydään läpi ja tallennetaan KKV:n tietojärjestelmään, mutta yhteydenottoihin ei vastata henkilökohtaisesti. 

      • Kertaa oppimaasi

        Kertaa kurssilla oppimaasi ja vastaa alla oleviin kysymyksiin. Pääset siirtymään kysymysten välillä sinisten nuolipainikkeiden avulla.

         

         

        Etsi jokin tavara tai palvelu, jonka markkinoinnissa tai tuotepakkauksessa hyödynnetään ympäristöväittämiä. Arvioi tällä kurssilla oppimasi perusteella tavaran/palvelun ympäristöväittämiä ja niiden luotettavuutta. 
      • Hienoa! Olet nyt suorittanut mikrokurssin ympäristömarkkinoinnista. Mikäli aihe kiinnostaa, tutustu alla oleviin lisämateriaaleihin. Lisämateriaalien alta löytyvän linkin kautta voit myös antaa anonyymia palautetta kurssista.

        Lue lisää:

        Ympäristö ja kuluttajansuoja (Kilpailu- ja kuluttajavirasto)
        Ympäristömarkkinointia koskevat tiedotteet (Kilpailu- ja kuluttajavirasto)
      • Återkoppling ikon
        Anna palautetta kurssista! Återkoppling
    ►Miljömarknadsföring

    Du besöker oss just nu som gäst (Logga in)
    Accessibility statement

    Dataskydd

    Startsida
    • CAMPUS INNEHÅLL
      • KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln
      • KKV Taitamo för konsumenter
      • Material för lärare
    • Stöd och anvisningar
    • Svenska ‎(sv)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Startsida