Ympäristöväittämiä ovat esimerkiksi markkinoinnissa käytettävät kuvalliset tai sanalliset ilmaisut, joilla kuvataan tuotteen ympäristövaikutuksia. Ympäristöväittämiä käyttämällä yritys viestii kuluttajalle, että tavaralla tai palvelulla on positiivinen vaikutus ympäristöön, sillä ei ole lainkaan ympäristövaikutuksia tai se vahingoittaa ympäristöä vähemmän kuin muut saman tuoteryhmän tavarat tai palvelut.
Kuluttajilla on oikeus saada totuudenmukainen kuva tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista. Siksi yritysten on ympäristöominaisuuksista viestiessään tehtävä se selvästi, täsmällisesti ja ymmärrettävästi. Yrityksellä on myös oltava näyttöä väittämiensä tueksi. Epätosien tai liioiteltujen ympäristöväitteiden käyttämistä kutsutaan viherpesuksi.
Oikein käytettynä ympäristöväitteet voivat ohjata kuluttajaa ympäristöystävällisempien valintojen tekemiseen. Ympäristöväitteiden hyödyntäminen on kuitenkin vapaaehtoista. Onkin syytä muistaa, että tuote tai palvelu voi olla ympäristöystävällinen, vaikkei sen ympäristöominaisuuksista olisi kerrottu. Vastaavasti ympäristöväite ei ole tae ympäristöystävällisyydestä.