Markkinoin
Tehtävä 1: Kaupallinen viestintä tutuksi
Kaupallinen viestintä on osa myyntiprosessia, jossa herätetään kuluttajan kiinnostus. Sen avulla markkinoija antaa kuluttajalle tietoa tuotteesta tai palvelusta ja kaupan ehdoista. Kaupallisen viestinnän on oltava tunnistettavissa markkinoinniksi esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta.
📝 Tutki kaupallista viestintää ja etsi
- huomion kiinnittäjiä ja mainonnan keinoja
- tuotteen tai palvelun tietoja
- kaupan ehtoihin liittyviä tietoja
📝 Havainnoi ja arvioi, miten kaupallisessa viestinnässä kuluttajan ja kaupasta sopimisen näkökulmasta tärkeät tiedot olivat esillä.
Tehtävä 2: Markkinointi ja valvonta
📝 Millaisiin asioihin kuluttaja-asiamies on puuttunut markkinoinnin osalta? Tutustu seuraaviin esimerkkeihin:
- Markkinointi Aku Ankka -lehdessä (Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu)
- Markkinoinnin virhetilanteet (Kuluttaja-asiamiehen linjaus)
📝 Ota selvää, miten huomioit markkinoinnissa sekä mainonnan suunnittelussa ja toteutuksessa erityistä suojaa tarvitsevat kuluttajaryhmät.
Tehtävä 3: Kaupallisen viestinnän pelisäännöt pätevät myös verkkokaupassa
Epäonnistunut mainonta johtaa valituksiin. Kuluttaja voi reklamaatiossaan vedota markkinoinnissa annettuihin tietoihin, tietojen puutteisiin, virheisiin tai harhaan johtamiseen. Samat säännöt pätevät myös verkkokaupassa.
📝 Selvitä KKV Kampuksen kurssilta: Verkkokaupan tiedonantovelvoitteet – osa 1:
- Mitä tarkoittaa myyjän tiedonantovelvollisuus verkkokaupassa?
- Mitä tarkoittaa se, että markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista?
- Mitä tarkoittaa se, että markkinoinnissa ja asiakassuhteessa ei saa käyttää sopimatonta menettelyä (esim. harhaanjohtaminen ja aggressiivinen menettely)?
- Mitä tietoja verkkokauppiaan on kerrottava kuluttajalle ennen sopimuksen syntyä?
Tehtävä 4: Vaikuttajien ja sosiaalisen media käyttö markkinoinnissa
Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia kanavia ja muotoja, myös sosiaalista mediaa. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti.
📝 Pohdi, mitä tarkoittaa myyjän näkökulmasta, että kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen vaikutetaan kaupallisesti.
📝 Yritykset käyttävät somea markkinointikanavinaan. Lue ja tutustu vaikuttajamarkkinointikurssiin KKV Kampuksella.
📝 Laadi visualisoitu tai muu kuvaus (esimerkiksi kuvakollaasi, sarjakuva, video, podcast tai blogi) omasta roolistasi markkinoinnin toteuttajana sosiaalisessa mediassa. Käytä pohdinnoissasi seuraavia teemoja ja omia kokemuksiasi:
- Kuka on vaikuttaja ja mitä eri nimityksiä vaikuttajista käytetään?
- Mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa mainonnan muotona?
- Anna esimerkkejä kanavista, joissa vaikuttajamarkkinointia käytetään.
- Miten ja milloin vaikuttajien tulee kertoa kaupallisesta yhteistyöstä?
Käsittele kuvauksessasi myös vaikuttajamarkkinointia käyttävän yrityksen vastuuta.