”Trevligt att ni kom och hälsade på”, ropar en pigg dam vid sin ytterdörr. Damen är en pigg pensionär som heter Lydia, vars barnbarn Helmi och Evert har kommit för att hälsa på. Ungdomarna går i samma skola även om Evert redan har börjat på högstadiet.
Skolan ligger nära Lydias hem och ungdomarna kommer ofta på besök hos sin mormor efter skolan. Ännu en gång har Lydia dukat bordet. Som väntat dignar matbordet av olika sorters mat: mycket grönsaker, rotfrukter och hela två olika grytor.
”Hur kan du alltid bjuda på så många olika maträtter?” frågar Evert. Mormor berättar hur hennes kylskåp har svämmat över av mat de senaste månaderna. Hon vet varför: ett matabonnemang.
Mormor berättar att hon har börjat beställa hem veckans mat med hemleverans. ”Jag hinner inte gå till matbutiken. Eller visst hinner jag nu när jag är pensionär, men jag vill hellre ägna min tid åt att umgås med mina vänner eller barnbarn. Den här abonnemangstjänsten med hemleverans är så praktisk att jag gärna betalar en liten slant för det”, berättar mormor för sina barnbarn. Ungdomarna känner till abonnemangstjänster med hemleverans, då motsvarande tjänster tidvis också har använts i deras hushåll.
Lydia berättar att även måltidsplanering ingår i tjänsten. I praktiken innebär det att veckans meny är färdigplanerad och mormor får veckans mat hemkörd. ”Jag är dock inte helt säker på om den här tjänsten passar mig, för jag hinner inte äta så mycket mat på en vecka, så en del av maten hamnar i soporna. ’När jag beställde tjänsten visste jag inte att det skulle komma så här stora mängder mat”, säger hon.
Ungdomarna nickar och säger att de förstår varför mormors kylskåp och skafferi alltid dignar av mat.
💬Att fundera över
Fundera en och en eller diskutera i par:
I vilket sammanhang har du hört orden produkt och tjänst användas? Vad menas med dem? Ge praktiska exempel.
Bland de produktexempel du har angett, vilka produkter anser du vara nödvändiga?
Vilka av exemplen på tjänster tycker du är nödvändiga?
Vad innebär ordet val när ett köpbeslut fattas? Ge exempel på valsituationer. Fundera på vad som skulle hända om säljaren bestämde åt köparen.
📝Uppgift
1️⃣. I början av uppgiften diskuterar man i smågrupper vad man tänker på när man hör orden ”upplyst köpare” och ”ansvarsfull konsument”. Samla tankarna på exempelvis en tankekarta.
2️⃣. Efter det får eleverna diskutera följande ämnen i par och skriva ner svaren på papper:
Vad är den senaste större köpet du har gjort?
Hur uppstod behovet av eller tanken på att göra detta köp?
Var fick du information om produkten?
Jämförde du priser (var i så fall)?
Hade du egna pengar att betala köpet med?
Hur mycket pengar hade du tänkt använda till köpet?
Hade du kunnat avstå från köpet?
Efter det går man igenom svaren tillsammans med klassen.