Digitaalisessa kulutusympäristössä saamme jatkuvasti ärsykkeitä ja ostoimpulsseja. Puhelimella on helppo painaa “tilaa tästä” painiketta ja siirtää tuotteita ostokoriin. Maksutavat ovat kehittyneet ja ostaminen luotolla, osamaksulla tai laskulla aina pankkisiirtoon asti on vaivatonta ja nopeaa. Tämän takia on myös helppoa ostaa liikaa tai jotain itselle tarpeetonta hetken mielijohteesta. Ihmiset ovat taitavia perustelemaan itselleen miksi tarvitsevat, jonkun tuotteen. Ihminen voi esimerkiksi perustella tarvitsevansa tietyn brändin paidan, vaikka kaapissa on monia paitoja. Pohdittavaksi jääköön, onko ostos silloin tarve vai halu. Pysähtymällä ajoittain ostoimpulssien äärelle voi havaita miten ostokäyttäytymiseen pyritään vaikuttamaan. Mistäköhän on saanut ajatuksen, että haluaa ostaa tietyn asian?  Kuluttajilta vaaditaan itsesäätelytaitoja, jotta talous pysyy hallinnassa ostoimpulssien ympäröimänä.  

Sosiaalinen media on nyt maailman suurin mediakanava, jossa pyörii koko ajan lisääntyvää mainostusta. Sosiaalista mediaa sekä ylipäätään verkkoa käyttäessään kuluttajat käyvät päivittäin kauppaa luovuttamalla omia tietojaan, vaikka he eivät sitä välttämättä itse tule ajatelleeksi. Kyse on datasta eli tiedosta, joka on koneellisesti luettavassa, viestittävässä tai käsiteltävässä muodossa. Kuluttaja maksaa lukemattomille maksuttomille palveluille luovuttamalla niille tietoja itsestään ja selailustaan. Tämä mahdollistaa kehämallin, jossa kuluttajan yrityksille luovuttama tieto palaa kohdennettujen mainosten muodossa takaisin kuluttajille.   

Kerättyä tietoa käytetään myös palvelujen ja tuotteiden kehittämiseen. Parhaimmillaan sen avulla kehitetään sitoutuneiden ostajien asiakaskokemusta ja esimerkiksi toimivuuden sujuvuutta. Tiivistetysti voidaan sanoa, että tiedot kuluttajista ovat yritysten kauppatavaraa ja keskeinen osa digitaalisen palveluyhteiskunnan mekanismia. Palveluita ja tuotteita kehitetään myös käytännöillä, jotka voivat aiheuttaa riippuvuutta, harkitsemattomia klikkiostoksia sekä yli omien varojen ostamista. Tutustutaan seuraavaksi hieman tarkemmin digitaalisen kulutusympäristön erityispiirteisiin. 

Viimeksi muutettu: torstai 30. toukokuu 2024, 07.08