Saako asiakaspalvelusta tai reklamoimisesta periä maksuja?
Asiakaspalvelu perushintaisesta puhelinnumerosta
Olemassa olevaan asiakassuhteeseen liittyvän asian hoitamisesta kuten laskutuksesta tai sopimuksen peruuttamisesta, ei saa periä kuluttajalta lisäkuluja eli yritys ei voi tarjota tällaisten asioiden hoitamiseksi kallista yritys- tai palvelunumeroa. Tällä hetkellä perushinta, jota yritys ei saa ylittää, on 0,084 € / min.
💡 Jos yrityksesi tarjoaa kuluttajille puhelinasiointia, kuluttajan on voitava hoitaa tehtyyn sopimukseen liittyviä asioita (esim. sopimuksen peruuttaminen, irtisanominen, purkaminen tai reklamointi, laskutus) ilman, että soittamisesta aiheutuu hänelle lisäkuluja.
Jos kuluttaja joutuu hoitamaan tehtyihin kauppoihin tai sopimuksiin liittyvän asian puhelinpalvelussa, jossa on perushintaista numeroa kalliimpi puhelinnumeron, kuluttajalle on korvattava perushinnan ylittävät puhelinkulut jälkikäteen, jos kuluttaja sitä vaatii.
Perushintaista kalliimpi asiakaspalvelunumero
Perushintaista asiakaspalvelunumeroa ei tarvitse olla tarjolla yhteydenottoihin, jotka koskevat jotain muuta kuin jo olemassa olevaa sopimusta, kuten uutta sopimusta tai myymälän aukioloaikoja.
📝 Katso alla olevasta diaesityksestä, mitä yrityksen tulee muistaa asiakaspalvelunumeroon liittyen. Voit seurata etenemistäsi esityksessä ja siirtyä eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.