Toiminta kartelliepäilyn yhteydessä
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtävänä on osoittaa tarjouskartelli. Sen tulee osoittaa mm. ketkä ovat sopineet, mistä on sovittu ja milloin. Hankintayksikön tiedot ja asiantuntemus ovat KKV:lle kallisarvoisia selvityksen kannalta. Yksiköllä on tärkeää tietoa yritysten tarjouskäyttäytymisestä, hinnoittelusta ja huomiota herättävistä säännönmukaisuuksista. Tämän vuoksi KKV tukeutuu selvityksissään vahvasti hankintayksikköön. Samaan aikaan epäily hankintaan liittyvästä kartellista on monella tavalla varsin sensitiivinen asia. Hankintayksiköiden olisi hyvä luoda etukäteen toimintaperiaatteet, joiden mukaan toimia, kun epäily kartellista herää.
Kun hankintayksikössä syntyy epäily siitä, että aitoa kilpailua ei tarjouskilpailussa synny, vaan tarjoajat ovat mahdollisesti koordinoineet tarjouksiaan, on syytä ottaa yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon ja kertoa epäilystä. Keskustelut KKV:n kanssa ovat luottamuksellisia, ja KKV:n konsultointi ei edellytä, että hankintayksiköllä on pitävä näyttö vakavasta rikkomuksesta valmiina ja valmiit vastaukset kaikkiin mahdollisiin jatkokysymyksiin. Konkreettinen kilpailutuksen tapahtumiin ja faktoihin liittyvä epäily riittää.
Toimintatapa epäilyjen varalle on perusteltua sopia ja ohjeistaa etukäteen. Hankintayksikössä kannattaa esimerkiksi sopia, kenellä on vastuu epäilyn käsittelystä, tietojen ja havaintojen kokoamisesta ja yhteydenotosta KKV:oon?
❗ Epäilyn salassapito on ensiarvoisen tärkeää:
✔️ Älkää informoiko epäilystä tarjoajia!
✔️ Syytä harkita, keiden organisaatiossa tarvitsee tietää epäilystä.
✔️ KKV:n selvitysmahdollisuudet vaarantuvat, mikäli laajempi joukko on epäilystä tietoinen.