• Pimeät käytännöt ja niiden vaikutukset kuluttajan valintoihin

      Pimeillä käytännöillä – englanniksi dark patterns – tarkoitetaan erilaisia verkkosivujen, sovellusten tai palvelupolkujen suunnittelussa käytettyjä keinoja, joilla harhautetaan kuluttajaa tai saadaan hänet tekemään jotain sellaista, jota hänen ei ollut alun perin tarkoitus tehdä. Kuluttajan valintoja pyritään ohjaamaan niin, että tämä tekisi yritystä hyödyttäviä, mutta itsensä kannalta usein epäedullisia päätöksiä. 

      Tunnistatko tilanteet? Katso seuraavista videoista esimerkit tyypillisistä kuluttajatilanteista verkossa.

             

      Käyttäjää ohjailevien suunnitteluratkaisuiden eli niin sanottujen pimeiden käytäntöjen olemassaolon tiedostaminen ja niiden tunnistaminen on tärkeää, sillä ne vaikuttavat kuluttajan valintoihin. Pimeät käytännöt ovat nousseet entistä näkyvämmiksi ja saaneet erilaisia muotoja. Se, onko kyse aina kuluttajansuojalainsäädännön näkökulmasta laillisesta tai lainvastaisesta toimesta, vaihtelee.

      Alla olevassa diaesityksessä kerrotaan lyhyesti, miksi pimeiden käytäntöjen tiedostaminen on tärkeää. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.

       

       

    • Alla olevaan kuvaan on koottu joitakin esimerkkejä pimeistä käytänteistä. Tutustu niihin painamalla i-painiketta.

       

    • Lue seuraavaksi KKV blogissa julkaistu kirjoitus pimeistä käytänteistä.

      Voi ei! Oletko varma, että haluat jättää meidät?
      Palvelun irtisanominen saattaa vaatia luonteenlujuutta, sillä valintoihimme pyritään jatkuvasti vaikuttamaan.

      “Olemme surullisia, jos lähdet! Älä menetä tätä ainutkertaista supertarjousta, jonka saat jatkamalla sopimusta.” Kuulostaako tutulta?

      Elämme ajassa, jossa moneen päivittäin käyttämäämme palveluun liittyy kuukausittain veloitettava tilaus. Katsomme uusimmat televisiotuotannot suoratoistopalveluista, kuuntelemme kotitöiden lomassa julkkisten kuumimmat kuulumiset podcast-palvelusta ja treenaamme tai meditoimme virtuaalisen valmennuksen tahtiin.

      Erilaisten digipalveluiden ostaminen on äärimmäisen helppoa – muutama klikkaus korttitietoineen ja voit heittää hyvästit tyhjyyden täyttämille hetkille! Mutta annas olla, jos haluaisitkin tilauksesta eroon.

      Suuntaat itsevarmoin ja päättäväisin ajatuksin mobiilisovellukseen irtisanomaan palvelua, mutta kohtaat ensimmäisen esteen heti kättelyssä. Eihän tätä edes pysty irtisanomaan sovelluksesta?

      Pimeät käytännöt ohjaavat käyttäytymistämme
      Pimeillä käytännöillä – englanniksi dark patterns – tarkoitetaan erilaisia verkkosivujen, sovellusten tai palvelupolkujen suunnittelussa käytettyjä keinoja, joilla harhautetaan kuluttajaa tai saadaan hänet tekemään jotain sellaista, jota hänen ei ollut alun perin tarkoitus tehdä. Kuluttajan valintoja pyritään ohjaamaan niin, että tämä tekisi yritystä hyödyttäviä, mutta itsensä kannalta usein epäedullisia päätöksiä.

      Irtisanomistilanteissa pimeät käytännöt voivat tarkoittaa tietojen piilottamista, erilaisia oletusvalintoja tai lukuisia esterataa muistuttavia välivaiheita, jotka on suoritettava, ennen kuin irtisanominen lopulta onnistuu.

      Ihmismieli on heikko, ja sitä käytetään esimerkiksi markkinoinnissa hyödyksi. Me kuluttajat olemme varsin alttiita erilaisille vaikuttamiskeinoille, ja kun meille tarjotaan ”huippudiilejä” tai ”ainutlaatuisia etuja”, jotka ovat voimassa vain tänään, aivoissamme aktivoituvat sellaiset päätöksentekoprosessit, jotka voivat johtaa meitä tekemään valintoja vastoin alkuperäistä tarkoitustamme.

      Tunteisiin vetoavat ilmaukset, särkyneet sydämet ja itkuemojit voivat saada meidät kyseenalaistamaan oman irtisanomispäätöksemme järkevyyttä. Kerron kuitenkin salaisuuden: irtisanominen ei loukkaa yrityksen tunteita. Yrityksen tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen ja vaikka pelikentällä pelataan tunteilla, taustalla ovat liiketoiminnalliset tavoitteet.

      Suuntaa voidaan korjata yhdessä
      Kuluttaja-asiamies on huolissaan yleistyvästä ilmiöstä, jossa palveluiden irtisanomista pyritään vaikeuttamaan. Kuluttaja-asiamies onkin lähestynyt suoratoisto-, äänikirja- ja podcastpalveluita tarjoavia yrityksiä ohjeistuskirjeellä, jossa painotetaan lainmukaisia irtisanomiskäytäntöjä.

      Irtisanominen on kuluttajan keskeinen oikeus, ja palvelun irtisanomisen tulisi onnistua aivan yhtä helposti kuin sopimuksen solmimisen. Kun törmäät erilaisiin vaikutusyrityksiin, pidä mielessä mitä olit tekemässä ja miksi. Jos havaitset esimerkiksi irtisanomisen vaikeuttamiseen tähtääviä käytäntöjä, yritykselle kannattaa antaa palautetta.

      Kirjoittaja,

      Anni-Sofia Sihvo, KKV blogi 2025

    •  

      Ovatko seuraavat tilanteet sinulle tuttuja verkkokaupasta? Tutustu lisää alla olevan esityksen avulla pimeiden käytäntöjen esimerkkeihin. 

       

       

    • Pohdittavaksi ja keskusteltavaksi

       

       
      Valitse yksi sinulle tutuin käytäntö ja pohdi seuraavia kysymyksiä tämän esimerkin kautta:


      A) Minkälaisissa tilanteissa useimmiten tällaista toimintaa voi kohdata?
      B) Miten valitsemasi pimeä käytäntö vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen?
      C) Minkälaisia mahdollisesti kielteisiä piirteitä esiteltyyn pimeään käytäntöön liittyy?

    •  

      Testaa vielä lopuksi, mitä olet oppinut pimeistä käytännöistä? Voit seurata etenemistäsi esityksessä ja siirtyä eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.

       

       

       

    •  

      Hienoa, olet nyt suorittanut pimeisiin käytäntöihin liittyvän syventävän mikrokurssin. Toivomme, että sait uutta oppia ja ajatuksia. Kehitämme KKV Kampusta, ja toivomme palautetta kurssista ja sen sisällöistä. Pääset antamaan palautetta alta.