Luoton mainostaminen
Jos kuluttaja voi osana verkkokaupan ostoprosessia tehdä luottosopimuksen, verkkokauppasi toimii kyseisen luottotuotteen sivutoimisena luotonvälittäjänä ja vastaat yhdessä luotonantajan kanssa sivustollasi tapahtuvasta kuluttajaluoton markkinoinnista.
❗ Luotonvälittäjän roolissa verkkokaupalta vaaditaan erityistä tarkkuutta. Luotonvälittämiseen liittyy useita pakottavan lainsäädännön asettamia velvollisuuksia, joista verkkokaupat ovat vastuussa.
💡 Jos mainostat tuotteen maksamiseksi luottoa ja mainonnasta ilmenee luottosopimuksen ehtoja koskeva tieto, luoton tiedot on ilmoitettava kuluttajansuojalain mukaisesti. Kaikki luottoa koskevat tiedot on löydyttävä helposti yhdestä paikasta.
💡 Jos ainoastaan tarjoat mahdollisuutta saada kuluttajaluottoa mainitsematta sopimuksen ehtoja, sinun ei tarvitse samassa yhteydessä kertoa luoton ehtoja. Esimerkiksi kun kerrot markkinoinnissa maksuvälineeksi kelpaavasta luottokortista tai osamaksumahdollisuudesta.
Jos mainostat luottoa ja kerrot luottosopimuksen ehdoista, sinun ilmoitettava
✔️ luoton todellinen vuosikorko
✔️ luoton korko ja muut luottokustannukset;
✔️ luoton määrä tai luottoraja;
✔️ luottosopimuksen kesto;
✔️ hyödykkeen käteishinta ja mahdollinen käsiraha, jos kyse on tietyn hyödykkeen oston
✔️ rahoittamiseksi mainostetusta luotosta;
✔️ luoton ja luottokustannusten yhteismäärä ja maksuerien määrä.
✔️onko kyseessä kertaluotto vai jatkuva luotto.
Luotoista annettavat tiedot on mainonnassa selkeästi, näkyvästi ja tiiviisti, eivätkä ne saa olla hajallaan eri puolilla verkkosivustoja niin, ettei kuluttaja saa niitä vaivatta yhtenä kokonaisuutena. Esimerkiksi luoton kuukausierän suuruutta ei saa nostaa esiin, jos muut vaaditut tiedot olisi piilotettava linkin tai pop-up-ikkunan taakse tilarajoitteiden vuoksi.