Siirry pääsisältöön
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Kampuksen sisältö
    KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
  • Tuki ja ohjeet
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu Kampuksen sisältö Tiivistä Laajenna
KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
Tuki ja ohjeet
Myyjän­vastuun jatko­kurssi
0
 
0,0 % Suoritettu 0 / 11

Sisältö

    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Tekstivastine Myyjänvastuupolku
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.1 Kuluttajansuojan ABC
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.2 Kaupallinen liiketoiminta
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.3 Yrittäjäblogi
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.4 Myyjänvastuun väittämät
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.5 Kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajansuojan toteutumista kuluttajakaupassa
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.1 Alkupresentaatio markkinoinnin eri muodoista
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.2 Mainonnan tunnistettavuus
    • Verkko-osoite
      Verkko-osoite
      Verkko-osoite
      Kuluttaja-asiamiehen linjaus: Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.3 Vaikuttajamarkkinointi
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.4 Lapsiin kohdistuva mainonta
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.5 Miten kuluttajien käyttäytymisestä hankitaan tietoa markkinointia varten?
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.6 Alemarkkinointi
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.7 Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 Vastuut kaupanteossa
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.2 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.3.Kuluttaja-asiamiehen blogi
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.4 Hinnan ilmoittaminen
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.5. Sanaristikko kaupan teon vaiheista ja tavoista
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä askel 3
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.2 Myyjän vastuu ei ole niin mustavalkoinen asia -video
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.3 Virhevastuu tilanteet tutuksi.
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.4 Kuluttajansuojan toimijat
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä
    • Palaute
      Palaute
      Palaute
      Anna palautetta kurssista
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.2 Asiakasuskollisuus
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.3 Miten opiskelu sujui?
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Ohjeet tentin suorittamiseen
    • Tentti
      Tentti
      Tentti
      Myyjänvastuun jatkokurssin tentti
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Ohje opettajalle
    Ohita
    Rekisteröidyitkö käyttäjäksi?

      

    ➡️ Parhaan hyödyn opiskeluista saat, kun rekisteröidyt käyttäjäksi.  Kirjautuneena aiemmin tehdyt tehtävät tallentuvat käyttäjätunnuksellesi. Luo tunnukset täältä! 

        


    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. KKV VALMENTAMO - Kuluttajakaupan ammattilaisille
    4. Myyjänvastuun jatkokurssi.
    5. 4. Ylläpidän asiakassuhdetta

    Myyjän­vastuun jatko­kurssi

    Aiheen kuvaus

    • Tervetuloa jatkamaan myyjänvastuun opiskelua jatkokurssille!

      Oletko jo perehtynyt myyjänvastuun käsitteisiin ja toimintaympäristöön? Tiedätkö, mitä myyjänvastuulla tarkoitetaan ja missä sitä tarvitaan? Jos vastasit kyllä, tämä kurssi on sinulle. 

      Tällä jatkokurssilla harjoittelet myyjänvastuun mukaan toimimista. 

      Tehtävien avulla opit kuluttajansuojaan liittyviä asioita ja saat valmiuksia toimia tavallisimmissa myyntitilanteissa lain edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit, mistä löydät tietoa kauppaan ja kaupantekoon liittyvien tilanteiden ja ongelmien ratkontaan. Parhaiten opit, jos olet ennen tämän kurssin aloittamista opiskellut Myyjänvastuun peruskurssin. 

      Kurssia on päivitetty maaliskuussa 2025. Tekstivastineen kuvalle löydät tästä.

      Oppimisen iloa!  

       

    • 1. Toimin yrityksessä
    • 2. Markkinoin
    • 3. Teen kauppoja
    • 4. Ylläpidän asiakassuhdetta
    • 5. Jälkimarkkinoin tai päätän asiakassuhteen
    • Tentti
      • Hyvä asiakaspalvelu on tarpeen myös kaupanteon jälkeen

        Myyjänvastuun tunteva myyjä antaa myyntitilanteessa tuotteelle käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeet, jotka ovat tarpeen tuotteen normaalissa käytössä. Myyjä on vastuussa käyttöohjeiden antamisesta tuotteen luovutuksen yhteydessä. Jos käyttöohje puuttuu tai se on puutteellinen, tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe ja tuotteen myyjällä on vastuu tilanteen korjaamisesta. 

        Laskuttamiseen perustuvassa maksamisessa yritys voi tarjota erilaisia tapoja sekä laskun toimittamiseen kuluttajalle että laskun maksamiseen. Uusien laskutus- ja maksamistapojen käyttöönottaminen vaatii yrittäjältä tarkkuutta ja eri laskutustapoihin perehtymistä. Kuluttajan kanssa on selkeästi sovittava käytettävästä laskutustavasta ja kuluttajan vaihtoehdoista laskun maksamisessa.

         

        Alla oleva diaesitys ohjaa sinua opiskelemaan ja pohtimaan asiakassuhteen ylläpidossa tarvittavia taitoja ja osaamista. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.

         

      • Takuu ja virhevastuu tutuksi

        Antamalla takuun yritys sitoutuu vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan. Takuun voi antaa tavaran myyjä, valmistaja tai maahantuoja. Takuunantaja vastaa takuuaikana ilmenevistä vioista ja muista takuussa määritellyistä asioista. 
        Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että yrityksen vastuu virheestä samalla päättyisi. Jos takuuta ei ole tai se on kulunut umpeen, myyjä vastaa virheestä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella, eikä tätä vastuuta voi rajoittaa takuun ehdoilla.

      • Tehtävä. Tutustu alla olevan kuvan avulla virheen korjaamisen vaihtoehtoihin.

        infografi kuvasta virhevastuu 2

         

      •  

        Tehtävä. Tutki väittämiä. Mikä seuraavista ei ole myyjän vastuulle kuuluva virhe?

         

      • Muutoksiin on hyvä varautua

        Myyjän kannattaa varautua myös siihen, että kuluttajalla on maksuvaikeuksia. Näitä tilanteita voi myös ennaltaehkäistä antamalla kuluttajalle myyntitilanteessa selkeät hintatiedot ja mahdollisuuden harkintaan.

        Maksuvaikeuksia pitäisi ensisijaisesti pyrkiä hoitamaan sopimalla ja mahdollisimman pienin haitoin. Yleensä tämä tarkoittaa uudesta maksupäivästä sopimista tai kokonaan uuden maksuaikataulun tekemistä. Mikäli maksamaton lasku etenee perintään, myyjän on muistettava, ettei se saa aiheuttaa velalliselle tarpeetonta haittaa eikä vaarantaa velallisen yksityisyyttä. Perinnässä ei myöskään saa esittää epäasiallisia uhkauksia.

        Joskus tehtyä sopimusta on tarpeen muuttaa. Jos yrityksellä on oikeus tehdä muutoksia sopimukseen, sen on etukäteen ilmoitettava kuluttajalle siitä, miten hinnat, maksut tai muut sopimusehdot muuttuvat. Jotta kuluttajalla olisi kohtuullinen aika varautua muutokseen, lisävelvoitteita tuova muutos saa yleensä tulla voimaan aikaisintaan kuukauden kuluttua ilmoituksen lähettämisestä.

      •  

        Mitä sopimuksessa sovittiin? Mitä tapahtuu, kun kuluttaja reklamoi eikä yhteisymmärrystä synny? Palauta mieleen kuluttajansuojan riidanratkaisun toimijat ja heidän tehtävänsä.

         

      • Yrityksen on annettava kuluttajille tieto tuomioistuimen ulkopuolisesta riidanratkaisuelimestä
        Elinkeinonharjoittajan eli myyjän on annettava verkkosivullaan ja vakiosopimusehdoissaan kuluttajille tieto tuomioistuimen ulkopuolisesta riidanratkaisuelimestä, joka on toimivaltainen kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä riita-asiassa. Verkkosivuilla ja vakiosopimusehdoissa on annettava myös tieto riidanratkaisuelimen verkkosivuston osoitteesta.


        Elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle kyseiset tiedot kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla, jos kuluttaja on tehnyt elinkeinonharjoittajalle virheilmoituksen, eivätkä osapuolet ole saaneet sovittua asiaa. Myyjän toimialasta riippuu, onko tieto annettava joko yhdestä tai useammasta riidanratkaisuelimestä. Suomessa riidanratkaisuelimiä ovat:

        • Kuluttajariitalautakunta (www.kuluttajariita.fi)
        • Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE (www.fine.fi) (vakuutuslautakunta, pankkilautakunta, arvopaperilautakunta)
        • Liikennevahinkolautakunta (www.liikennevahinkolautakunta.fi)

         

        Verkkokauppojen on lisäksi laitettava verkkosivustolleen ODR-foorumin linkki. Voit tutustua ODR-foorumin toimintaan Euroopan komission virallisen internetsivuston kautta.

         

      • Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä: Alla olevista kääntökorteista löydät kolme kuluttajakysymystä, joihin KKV:n kuluttajaneuvonta on vastannut.

      •  

        Jatka viimeiselle "Jälkimarkkinoin tai päätän asiakassuhteen" -askeleelle.

         

         

    ◄3. Teen kauppoja
    ►5. Jälkimarkkinoin tai päätän asiakassuhteen

    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Saavutettavuusseloste

    KKV Kampuksen käyttäjätuki
    Tietosuojaseloste

    Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje

    Etusivu
    • Kampuksen sisältö
      • KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille
      • KKV Taitamo kuluttajille
      • Materiaalit opettajille
    • Tuki ja ohjeet
    • Suomi ‎(fi)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Etusivu