Siirry pääsisältöön
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Kampuksen sisältö
    KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
  • Tuki ja ohjeet
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu Kampuksen sisältö Tiivistä Laajenna
KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
Tuki ja ohjeet
Myyjän­vastuun jatko­kurssi
0
 
0,0 % Suoritettu 0 / 11

Sisältö

    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Tekstivastine Myyjänvastuupolku
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.1 Kuluttajansuojan ABC
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.2 Kaupallinen liiketoiminta
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.3 Yrittäjäblogi
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.4 Myyjänvastuun väittämät
    • H5P
      H5P
      H5P
      1.5 Kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajansuojan toteutumista kuluttajakaupassa
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.1 Alkupresentaatio markkinoinnin eri muodoista
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.2 Mainonnan tunnistettavuus
    • Verkko-osoite
      Verkko-osoite
      Verkko-osoite
      Kuluttaja-asiamiehen linjaus: Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.3 Vaikuttajamarkkinointi
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.4 Lapsiin kohdistuva mainonta
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.5 Miten kuluttajien käyttäytymisestä hankitaan tietoa markkinointia varten?
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.6 Alemarkkinointi
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.7 Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 Vastuut kaupanteossa
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.2 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.3.Kuluttaja-asiamiehen blogi
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.4 Hinnan ilmoittaminen
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.5. Sanaristikko kaupan teon vaiheista ja tavoista
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä askel 3
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.2 Myyjän vastuu ei ole niin mustavalkoinen asia -video
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.3 Virhevastuu tilanteet tutuksi.
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.4 Kuluttajansuojan toimijat
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä
    • Palaute
      Palaute
      Palaute
      Anna palautetta kurssista
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.1 Alkupresentaatio
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.2 Asiakasuskollisuus
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.3 Miten opiskelu sujui?
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Ohjeet tentin suorittamiseen
    • Tentti
      Tentti
      Tentti
      Myyjänvastuun jatkokurssin tentti
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Ohje opettajalle
    Ohita
    Rekisteröidyitkö käyttäjäksi?

      

    ➡️ Parhaan hyödyn opiskeluista saat, kun rekisteröidyt käyttäjäksi.  Kirjautuneena aiemmin tehdyt tehtävät tallentuvat käyttäjätunnuksellesi. Luo tunnukset täältä! 

        


    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. KKV VALMENTAMO - Kuluttajakaupan ammattilaisille
    4. Myyjänvastuun jatkokurssi.
    5. 2. Markkinoin

    Myyjän­vastuun jatko­kurssi

    Aiheen kuvaus

    • Tervetuloa jatkamaan myyjänvastuun opiskelua jatkokurssille!

      Oletko jo perehtynyt myyjänvastuun käsitteisiin ja toimintaympäristöön? Tiedätkö, mitä myyjänvastuulla tarkoitetaan ja missä sitä tarvitaan? Jos vastasit kyllä, tämä kurssi on sinulle. 

      Tällä jatkokurssilla harjoittelet myyjänvastuun mukaan toimimista. 

      Tehtävien avulla opit kuluttajansuojaan liittyviä asioita ja saat valmiuksia toimia tavallisimmissa myyntitilanteissa lain edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit, mistä löydät tietoa kauppaan ja kaupantekoon liittyvien tilanteiden ja ongelmien ratkontaan. Parhaiten opit, jos olet ennen tämän kurssin aloittamista opiskellut Myyjänvastuun peruskurssin. 

      Kurssia on päivitetty maaliskuussa 2025. Tekstivastineen kuvalle löydät tästä.

      Oppimisen iloa!  

       

    • 1. Toimin yrityksessä
    • 2. Markkinoin
    • 3. Teen kauppoja
    • 4. Ylläpidän asiakassuhdetta
    • 5. Jälkimarkkinoin tai päätän asiakassuhteen
    • Tentti
      • Markkinointisäädösten noudattaminen on laadun avain

        Markkinoinnin huolellinen toteuttaminen tarkoittaa selkeyttä, tunnistettavuutta ja oikea-aikaisuutta. Laadukkaassa mainonnassa yritys vastaa siitä, että kuluttaja voi luottaa siihen, että tarjouksessa oleva hinta, tarjouksen rajoitukset ja muut tiedot on merkitty mainokseen oikein. Yrityksen on markkinoinnissa huolehdittava myös siitä, että kuluttajalle on annettu olennaiset tiedot, tuotetta on saatavilla ja annetut tiedot pitävät paikkansa.   

        Markkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa on huomioitava se, että kuluttajansuojalain vaatimukset ovat samat eri markkinointikanavissa ja markkinoinnin muodoissa.  

         

        Alla oleva diaesitys auttaa sinua hankkimaan markkinoinnissa tarvittavia taitoja ja osaamista. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.

         

      •  

        Tehtävä. Vastaa alla oleviin kysymyksiin ja testaa, tunnetko mainonnan sijoittelun eri mainosvälineissä.

         

      • Sosiaalinen media ja vaikuttajamarkkinointi

        Kaikki kuluttajat eivät välttämättä tunnista mainontaa tai sen keinoja. Mainonta on sallittua ja se on myyjille tärkeä tapa antaa tietoa tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on tehokasta.

        Somemainonta onnistuu, koska

        • somessa on tavallista herättää voimakkaita tunteita,
        • yksinkertaistaa tietoa ja ajatuksia,
        • vastata kohdeyleisön tarpeisiin ja arvoihin,
        • tuottaa yhteenkuuluvuuden tunneta ja jopa hyökätä vastustajia kohtaan.
           

        Tehtävä. Mitä on vaikuttajamarkkinointi? Katso video.

         

         

        https://player.vimeo.com/progressive_redirect/download/1068745701/rendition/1080p/ostajan_askeleet_jatkokurssille_osa_2%20%281080p%29.mp4?loc=external&signature=08dae6a73f9f8dba1ca7747ba0440702afb0715f16703eb4a41ba6ace4203ab5&user_id=236200321
         

        Tutustu Kuluttaja-asiamiehen linjaukseen: Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa.

      •  

        Tehtävä. Testaa tietosi vaikuttajamarkkinoinnista alla olevan tehtävän avulla.  Etene vastaamalla kysymys kerrallaan. Testissä on viisi kysymystä.

         

      • Lapset ja nuoret kohderyhmänä

        Alaikäiset, alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret, ovat kuluttajansuojalaissa erityisasemassa. Alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia arvioidaan tiukemmin kuin muuta markkinointia, koska alaikäisiä voidaan heidän tietojensa tai kokemustensa rajoittuneisuuden vuoksi pitää tavallista alttiimpina markkinoinnin vaikutuksille. 

        Lapsen tai nuoren kykyyn ymmärtää markkinointia vaikuttaa olennaisesti kehitystaso ja ikä. Tarkkoja ikärajoja alaikäisryhmän sisällä ei ole kuitenkaan mahdollista asettaa. Arviointiin voi vaikuttaa esimerkiksi se, minkä ikäisiä lapsia tai nuoria markkinoitavat tuotteet tyypillisesti kiinnostavat sekä se, mitä kanavaa tai yhteyttä markkinointiin on käytetty. Mainonnan tunnistettavuus hämärtyy, jos mainos puetaan tehtävän, kilpailun, tarinan tai sarjakuvan muotoon.

         

        Tehtävä. Katso alla oleva video aiheesta lapset ja markkinointi sekä vastaa videolla oleviin kysymyksiin.

         

      •  

        Tehtävä. Täydennä lauseet raahaamalla sanat oikeisiin laatikoihin. Tekstissä kerrotaan, miten kuluttajien käyttäytymisestä saadaan tietoa markkinointia varten.

         

      • Tarjousmarkkinointi

         

        Tehtävä. Opiskele kysymysten avulla tarjousmarkkinoinnin perusperiaatteet. 

         

      • Kuluttajaneuvonnasta kysyttyä: Alla olevista kääntökorteista löydät kaksi kuluttajakysymystä, joihin KKV:n kuluttajaneuvonta on vastannut.

         

      •  

        Jatka seuraavalle "Teen kauppoja" -askeleelle.

         

    ◄1. Toimin yrityksessä
    ►3. Teen kauppoja

    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Saavutettavuusseloste

    KKV Kampuksen käyttäjätuki
    Tietosuojaseloste

    Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje

    Etusivu
    • Kampuksen sisältö
      • KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille
      • KKV Taitamo kuluttajille
      • Materiaalit opettajille
    • Tuki ja ohjeet
    • Suomi ‎(fi)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Etusivu