Siirry pääsisältöön
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Kampuksen sisältö
    KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
  • Tuki ja ohjeet
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu Kampuksen sisältö Tiivistä Laajenna
KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
Tuki ja ohjeet
Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä
0
 
0,0 % Suoritettu 0 / 1

Sisältö

    • H5P
      H5P
      H5P
      Linjauksen ja valvonnan lähtökohtia
    • H5P
      H5P
      H5P
      Yleiset periaatteet velkojan ja toimeksisaajan perinnässä
    • H5P
      H5P
      H5P
      Toimeksisaajan perinnän erityispiirteitä
    • H5P
      H5P
      H5P
      Julkisoikeudelliset saatavat
    • H5P
      H5P
      H5P
      Perintäkulut
    • H5P
      H5P
      H5P
      Suoritusten kohdentaminen ja palauttaminen
    • H5P
      H5P
      H5P
      Virheellisen menettelyn ja vahingon korvaaminen (uusi)
    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. KKV VALMENTAMO - Kuluttajakaupan ammattilaisille
    4. Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä
    5. Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä

    Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä

    Aiheen kuvaus

    Osio God sed vid indrivning av konsumentfordringar ei ole tällä hetkellä saatavilla.
      • Tavoitteet

        Tämän koulutuksen perusteella

        • Saat käsityksen hyvän perintätavan asettamista vaatimuksista kuluttajasaatavien perinnässä.
        • Pystyt hyödyntämään kuluttaja-asiamiehen linjauksessa esiteltyjä konkreettisia neuvoja ongelmien ennaltaehkäisemiseksi.
        • Kehität osaamistasi ja saat valmiuksia toteuttaa perintää lainsäädännön edellyttämällä tavalla.


        Luentomuotoisessa koulutuksessa käsitellään kuluttaja-asiamiehen linjauksen perusasioita. Velkojat ja toimeksisaajat voivat hyödyntää koulutusta esimerkiksi henkilöstönsä kouluttamisen tukena.

        Kenelle kurssi on tarkoitettu?
        Kurssi soveltuu kuluttajakauppaa tekeville yrityksille ja elinkeinonharjoittajille.  Erityisesti koulutus on tarkoitettu kuluttajasaatavia periville velkojille ja heidän toimeksisaajilleen.

        ⌚ Kokonaisuudessaan luentojen kuunteleminen kestää noin 1h. 

        Kuluttaja-asiamiehen linjaus Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä päivitettiin loppuvuodesta 2023.

         

    • Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä
    • God sed vid indrivning av konsumentfordringar
      • Suorita koulutus kuuntelemalla seitsemän perintää käsittelevää luentovideota numerojärjestyksessä. Kun video on katsottu, pääset seuraavaan videoon. Kurssin suorittamiseen tarvitset aikaa kokonaisuudessaan noin tunnin. Videolla luennoi KKV:n ryhmäpäällikkö Anna-Emilia Siren.
      • 1. Linjauksen ja valvonnan lähtökohtia

        Tutustu ensin seuraavan luennon avulla linjauksen ja valvonnan lähtökohtiin.

      • Palauta mieleesi:

        • Linjauksen keskeiset asiat koskien kuluttajasaatavien perinnän valvontaa
        • Linjauksen sisältämät kuluttaja-asiamiehen tulkintakannanotot hyvän perintätavan asettamista vaatimuksista kuluttajasaatavien perinnässä
      • 2. Yleiset periaatteet velkojan ja toimeksisaajan perinnässä 

        Seuraavan luennon avulla saat käsityksen perinnän keskeisistä periaatteista.

      • Palauta mieleesi:

        • Velalliselle ei saa perinnässä aiheuttaa kohtuuttomia tai tarpeettomia kuluja tai tarpeetonta haittaa
        • Jos velallinen kiistää maksuvelvollisuutensa, vapaaehtoista perintää ei saa jatkaa 
        • Perintätoimissa tulee ottaa huomioon, että velalliselle jää riittävä maksuaika tai aika huomautusten tekemiselle
        • Velallisen tulee saada vaikeuksitta tiedot kaikista veloistaan riippumatta laskutuksen tai perinnän vaiheesta
      • 3. Toimeksisaajana suoritettavan perinnän erityispiirteitä 

        Seuraavassa luennossa perehdyt, mitä ammattimaisen perijän on erityisesti otettava huomioon toiminnassaan. 

         

      • Palauta mieleesi:

        • Ammattimaisen perijän on erityisesti otettava toiminnassaan huomioon velallisen oikeudet huolimatta siitä, että toimeksiantajana on velkoja 
        • Sähköisen maksuvaatimuksen toimittamisen edellytyksistä on säädetty lailla
        • Velalliselle tulee jäädä riittävä maksuaika tai aika selvitysten tai huomautusten tekemiselle
        • Maksuvaatimuksella varmistetaan se, että velallinen saa riittävästi tietoa saatavan oikeellisuuden selvittämiseksi ja oman oikeusasemansa arvioimiseksi
      • 4. Julkisyhteisön erityisrooli perintätilanteissa

        Seuraava luento auttaa sinua hahmottamaan julkisyhteisöjen suorittaman perinnän erityispiirteitä ja säädöstenmukaista toimintaa julkisoikeudellisten saatavien perintätilanteissa. 
      • Palauta mieleesi:

        • Julkisoikeudellisten saatavien perinnässä on otettava huomioon, että siinä hoidetaan julkista tehtävää, jossa on noudatettava myös hallintolain mukaisia hyvän hallinnon vaatimuksia.
        • Suoraan ulosottokelpoisten saatavien perinnässä sekä velkojan että toimeksisaajan pitää antaa velalliselle tietoa mahdollisuudesta hakea maksulykkäystä ja antaa tietoa käytössä olevista oikeussuojakeinoista.
      • 5. Perintäkulut 

        Seuraavassa luennossa saat käsityksen säädöstenmukaisesta tavasta periä perintäkuluja ja niiden kohtuullisesta muodostumisesta.

         

      • Palauta mieleesi:

        • Perintäkulujen tulee olla velkojan todellisia kustannuksia
        • Velalliselle ei saa aiheuttaa perinnässä tarpeettomia kuluja
        • Perintäkulujen yleinen kohtuullisuusvaatimus koskee myös niiden perintätoimien kuluja, joiden enimmäismääristä on säädetty erikseen
      • 6. Suoritusten kohdentaminen ja palauttaminen

         

        Seuraavan luennon avulla saat käsityksen, miten velallisten tekemät suoritukset selvitetään ja kohdistetaan oikealle saatavalle  sekä miten suorituksen palauttamisen yhteydessä menetellään.

         

      • Palauta mieleesi:

        Hyvään perintätapaan kuuluu, että velallisten tekemät suoritukset selvitetään ja kohdistetaan oikeaan saatavaan ilman aiheetonta viivytystä
        Velallisella on oikeus saada takaisin virheellisesti maksamansa liikasuoritukset ja ne tulee palauttaa velalliselle viipymättä

      • 7. Virheellisen menettelyn ja vahingon korvaaminen

        Seuraavassa luennossa käydään läpi velkojan ja toimeksisaajan virheellisestä menettelystä aiheutuneen vahingon korvaamista.
      • Palauta mieleesi:

        • Perinnän toimeksisaaja ja velkoja ovat vastuussa vahingosta, joka velalliselle on aiheutunut lainvastaisesta tai muutoin virheellisestä menettelystä
        • Velkoja vastaa myös toimeksisaajan virheellisestä menettelystä
      • Hienoa, olet kuunnellut luentokokonaisuuden. 

    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Saavutettavuusseloste

    KKV Kampuksen käyttäjätuki
    Tietosuojaseloste

    Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje

    Etusivu
    • Kampuksen sisältö
      • KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille
      • KKV Taitamo kuluttajille
      • Materiaalit opettajille
    • Tuki ja ohjeet
    • Suomi ‎(fi)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Etusivu