Gå direkt till huvudinnehåll
Site logo
  • Startsida
  • CAMPUS INNEHÅLL
    KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
  • Stöd och anvisningar
  • Mer
Svenska ‎(sv)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Du besöker oss just nu som gäst
Logga in
Startsida CAMPUS INNEHÅLL Fäll ihop Expandera
KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
Stöd och anvisningar
God sed vid indrivning av konsumentfordringar

Contents

    • H5P
      H5P
      H5P
      1.Utgångspunkter för riktlinjerna och övervakningen
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.Allmänna principer vid indrivning som utförs av borgenärer och uppdragstagare
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.Särskilda principer när en uppdragstagare sköter indrivningen
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.Det offentliga samfundets särskilda roll i indrivningssituationer
    • H5P
      H5P
      H5P
      6.Fördelning och återbetalning av prestationer
    • H5P
      H5P
      H5P
      7.Ersättning för felaktigt förfarande och skada
    • H5P
      H5P
      H5P
      5.Indrivningskostnader
    1. Startsida
    2. Kurser
    3. KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln
    4. Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä
    5. God sed vid indrivning av konsumentfordringar

    God sed vid indrivning av konsumentfordringar

    Ämnesdisposition

    The section Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä is not currently available.
      • Mål 

        Denna utbildning ger dig följande: 

        • Du får en uppfattning om kraven på god indrivningssed vid indrivning av konsumentfordringar. 
        • Du kan utnyttja de konkreta råd för att förebygga problem som presenteras i konsumentombudsmannens riktlinjer. 
        • Du utvecklar din kompetens och får färdigheter att genomföra indrivning på det sätt som lagstiftningen förutsätter. 

        I utbildningen behandlas grunderna i konsumentombudsmannens riktlinjer. Borgenärer och uppdragstagare kan utnyttja utbildningen som stöd för att utbilda sin personal. 

        Vem är kursen avsedd för?

        Kursen lämpar sig för företag och näringsidkare som idkar konsumenthandel.  Utbildningen är särskilt avsedd för borgenärer som driver in konsumentfordringar och deras uppdragstagare. 

        ⌚ I sin helhet tar det cirka 1 timme att lyssna på föreläsningarna.  

        Konsumentombudsmannens riktlinjer God sed vid indrivning av konsumentfordringar uppdaterades i slutet av 2023. 

         

    • Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä
    • God sed vid indrivning av konsumentfordringar
      • Genomför utbildningen genom att lyssna på de sju föreläsningsvideorna om indrivning i nummerordning. När du har tittat på en video kommer du till nästa. Det tar totalt cirka en timme att genomföra kursen. I videon föreläser KKV:s gruppchef Anna-Emilia Sirén.
      • 1. Utgångspunkter för riktlinjerna och övervakningen 

         

        Bekanta dig först med utgångspunkterna för riktlinjerna och tillsynen med hjälp av följande föreläsning. 

         

      • Kom ihåg: 

        • Centrala frågor i riktlinjerna gällande tillsynen över indrivningen av konsumentfordringar 
        • Konsumentombudsmannens ställningstaganden om de krav som god indrivningssed ställer vid indrivning av konsumentfordringar och som ingår i riktlinjerna.
      • 2. Allmänna principer vid indrivning som utförs av borgenärer och uppdragstagare  

         

        Följande föreläsning ger dig en uppfattning om de centrala principerna för indrivning. 

         

      • Kom ihåg: 

        • Vid indrivningen får gäldenären inte orsakas oskäliga eller onödiga kostnader eller onödiga olägenheter 
        • Om gäldenären bestrider sin betalningsskyldighet får frivillig indrivning inte fortsätta  
        • I indrivningsåtgärderna ska man beakta att gäldenären har en tillräckligt lång betalningstid eller tid för att framställa anmärkningar 
        • Gäldenären ska utan svårighet få uppgifter om alla sina skulder oberoende av fakturerings- eller indrivningsskedet
      • 3. Särskilda principer när en uppdragstagare sköter indrivningen  

         

        I följande föreläsning bekantar du dig med vad en professionell indrivare särskilt ska beakta i sin verksamhet.  

         

      • Kom ihåg: 

        • En professionell indrivare måste i sin verksamhet särskilt noga respektera gäldenärens rättigheter, trots att det är borgenären som givit uppdraget  
        • Lagen innehåller bestämmelser om förutsättningarna för att lämna elektroniska betalningskrav 
        • Gäldenären ska ha tillräckligt med betalningstid eller tid för att göra utredningar eller framställa anmärkningar 
        • Tack vare det skriftliga betalningskravet säkerställs det att gäldenären får tillräcklig information som behövs för att visa att kravet är befogat och för utredning av gäldenärens rättsliga situation.
      • 4. Det offentliga samfundets särskilda roll i indrivningssituationer 

         

        Följande föreläsning ger dig en uppfattning om särdragen i indrivning som utförs av offentliga samfund och den lagstadgade verksamheten i situationer där offentligrättsliga fordringar drivs in.

         

      • Kom ihåg: 

        • Vid indrivning av offentligrättsliga fordringar ska man beakta att det är ett offentligt uppdrag, under vilket även kraven gällande god förvaltning som fastställs i förvaltningslagen ska följas. 
        • Vid indrivning av direkt utsökningsbara fordringar ska både borgenären och uppdragstagaren informera gäldenären om möjligheten att ansöka om betalningsuppskov och om de rättsmedel som står till förfogande. 
      • 5. Indrivningskostnader  

         

        I följande föreläsning får du en uppfattning om det författningsenliga sättet att driva in indrivningskostnader och hur de bildas på ett skäligt sätt.

         

      • Kom ihåg: 

        • Indrivningskostnaderna ska motsvara borgenärens faktiska kostnader 
        • Gäldenären får inte orsakas onödiga kostnader av indrivningen 
        • Det allmänna kravet på skälighet för indrivningskostnader gäller också kostnader för indrivningsåtgärder vars maximibelopp föreskrivs separat.
      • 6. Fördelning och återbetalning av prestationer  

         

        Med hjälp av följande föreläsning får du en uppfattning om hur gäldenärernas betalningar utreds och riktas till rätt fordran samt hur man går till väga i samband med återbetalning av en prestation. 

         

      • Kom ihåg: 

        • Till god indrivningssed hör att gäldenärernas prestationer utreds och riktas till rätt fordran utan ogrundat dröjsmål 
        • Gäldenären har rätt att få tillbaka överbetalningar som gäldenären betalat felaktigt och de ska utan dröjsmål återbetalas till gäldenären
      • 7. Ersättning för felaktigt förfarande och skada 

         

        Följande föreläsning handlar om ersättning för skada som orsakats av borgenärens och uppdragstagarens felaktiga förfarande.

         

      • Kom ihåg: 

        • Uppdragstagaren och borgenären ansvarar för skada som orsakats gäldenären genom lagstridigt eller annars felaktigt förfarande 
        • Borgenären ansvarar också för uppdragstagarens felaktiga förfarande
      •  

         

        Fint, nu har du hört på föreläsningshelheten.

         


    Du besöker oss just nu som gäst (Logga in)
    Accessibility statement

    Dataskydd

    Startsida
    • CAMPUS INNEHÅLL
      • KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln
      • KKV Taitamo för konsumenter
      • Material för lärare
    • Stöd och anvisningar
    • Svenska ‎(sv)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Startsida