Algoritmi osana käyttäjäprofilointia
Ystäväsi tilaa tuotteen verkkokaupasta. Olette yhteydessä päivittäin sosiaalisessa mediassa. Ystäväsi kertoi sinulle, että tilasi kyseisen tuotteen, mutta et ollut koskaan kuullutkaan merkistä. Alat sen jälkeen itse saamaan mainoksia sosiaaliseen mediaan samasta tuotteesta, jonka ystäväsi on tilannut. Sattumaa vai algoritmin toimintaa?
Käyttäjät, joiden aiemmat valinnat ovat saman kaltaisia, tekevät jatkossakin samantyylisiä valintoja. Aiempi käyttäytyminen ennustaa tulevaa käyttäytymistä. Tämä on esimerkki yhden yksinkertaisen algoritmin toiminnasta, jossa algoritmit tunnistavat samankaltaisuuksia sekä yhteyksiä. Tätä hyödynnetään mainonnassa, ostoimpulssien luomisessa, verkkokauppojen sekä alustojen valinta arkkitehtuurissa ja esimerkiksi sosiaalisen median sisällöissä.
Kokeillaan, miten samankaltaisuuksia yhdistelevä algoritmi toimii! Avaa tehtävän kuva suuremmaksi ja vastaa sen perusteella alla oleviin kysymyksiin.