Siirry pääsisältöön
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Kampuksen sisältö
    KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
  • Tuki ja ohjeet
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu Kampuksen sisältö Tiivistä Laajenna
KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
Tuki ja ohjeet
Ympäristöväitteet markkinoinnissa
0
 
0,0 % Suoritettu 0 / 4

Sisältö

    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Tekstivastine myyjänvastuupolusta
    • H5P
      H5P
      H5P
      Mikä väittämistä on oikein?
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kertaa
    • H5P
      H5P
      H5P
      Mikä väittämistä on oikein
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kumpi väittämistä on oikein
    • Palaute
      Palaute
      Palaute
      Anna palautetta kurssista!
    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. KKV VALMENTAMO - Kuluttajakaupan ammattilaisille
    4. Ympäristöväitteet
    5. Osio 3: ympäristömerkit, väittämät ja vertailu

    Ympäristöväitteet markkinoinnissa

    Aiheen kuvaus

    • Tervetuloa ympäristömarkkinoinnin kurssille!


      Tällä kurssilla tutustut ympäristömarkkinointiin ilmiönä ja opit, miten ympäristöväittämät tulisi mainonnassa ja markkinoinnissa huomioida. Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa ympäristöväittämiin liittyvää sääntelyä ja tiedät, millaisia rajoituksia väittämien käyttöön liittyy. Kurssin sisältö kuuluu myyjänvastuupolun askeleelle "markkinoin". 
       
      Ympäristömarkkinoinnin kurssi on jaettu neljään kokonaisuuteen. Löydät osiot omilta välilehdiltään. 
      Jokaisen teoriaosuuden päätteeksi pääset kertaamaan oppimaasi innostavien tehtävien avulla.

      Oppimisen iloa!

       

       

      Kenelle sisältö on tarkoitettu?

      Kurssi soveltuu esimerkiksi markkinoinnin asiantuntijoille, yrittäjille sekä juristeille, jotka ovat mukana suunnittelemassa vastuullisuus- tai ympäristömarkkinointia.
      Ympäristömarkkinoinnin kurssi sopii opiskeltavaksi erityisesti myyjänvastuun perus- ja jatkokurssien jälkeen. Pohjatietovaatimuksia ei kuitenkaan ole, vaan opintokokonaisuus sopii kaikille asiasta kiinnostuneille. 

      ⌚ Kokonaisuuden kesto on noin 30 minuuttia.

       

       

      Kurssi on yhteiskehitetty Laurean YAMK-opiskelijoiden kanssa syksyllä 2023.

       

       

      • Sivu kuvake
        Tekstivastine myyjänvastuupolusta Sivu
    • Osio 1: johdanto
    • Osio 2: ympäristövaikutukset ja kokonaiskuva
    • Osio 3: ympäristömerkit, väittämät ja vertailu
    • Osio 4: kertaus
      • 4. Yleistää voi vain, jos on selvittänyt tuotteen koko elinkaaren

         

        Ympäristöystävällinen-sanaa tai vastaavia yleistäviä (esim. vihreä, luontoystävällinen, eko-tuote) sanoja
        voit käyttää vasta, kun tuotteen koko elinkaari on selvitetty perusteellisesti. 

         

        Tuotteen ympäristöystävällisyydestä kannattaa tällaisten yleistävien ympäristöväittämien sijaan kertoa virallisella ympäristömerkillä. Kolmannen osapuolen myöntämä ympäristömerkki antaa kuluttajalle yksiselitteisen ja luotettavan kuvan tuotteen ympäristöominaisuuksista. Jos markkinoitavan tuotteen tuoteryhmälle on vahvistettu ympäristömerkkikriteerit, voi sille hakea käyttöoikeutta pohjoismaiseen tai EU:n ympäristömerkkiin. Näitä kolmannen osapuolen myöntämiä ympäristömerkkejä on syytä käyttää omatekoisen ympäristömerkin sijaan. 

         

      • 4.1 Biohajoava tai hajoava

         

        Jos markkinoinnissa ei yksilöidä tuotteen hajoavuutta koskevaa väittämää, sen tueksi pitää hankkia
        näyttö siitä, että koko tuote hajoaa luonnossa täydellisesti tai lähes täydellisesti. Jos markkinoinnissa ei viitata koko tuotteen täydelliseen hajoavuuteen, väittämä pitää yksilöidä. ”Biohajoavilla” pesuaineilla tarkoitetaan usein sitä, että aineen sisältämät tensidit hajoavat OECD-normien mukaisesti. Tämä tulee täsmentää markkinoinnissa.

         

        Jos markkinoinnissa kuvataan tuotteen hajoavuutta tietyissä olosuhteissa, tilanteen kuuluu olla realistinen markkinoinnin kohderyhmälle. Jos hajoaminen edellyttää erityisiä olosuhteita, niistä pitää kertoa. Hajoamistulokset eivät saa olla luonnolle haitallisia. Esimerkiksi kaatopaikalle joutuvat jätteet eivät juuri hajoa. Markkinoinnissa tulee täsmentää myös, hajoaako tuote valon vai esimerkiksi mikrobien vaikutuksesta.

        Jos tuotteen voi myydä ilman pakkausta, kannattaa miettiä, onko pakkauksen hajoavuudesta todellista etua ympäristölle.

        Kompostoitava-sanan tai muiden, erilaisiin jätteiden käsittelytapoihin liittyvien sanojen käyttämiseen vaaditaan samojen edellytysten täyttymistä kuin (bio)hajoava-sanallekin. Markkinoinnissa tulee kertoa selkeästi, jos tuotteen kompostoiminen tai polttaminen vaativat erityisiä olosuhteita (esim. pakkauksen pesemistä), tai vaikkapa tietyn lisäaineen käyttöä. Jätteiden käsittelytapa ei ole merkityksellinen, jos olennainen osa kohderyhmää ei sitä pysty käyttämään.

         

        4.2 Uusiokäyttömahdollisuudet, kierrätettävyys

         

        Kun markkinoit, täsmennä kuvailussa:

        • tarkoittaako väite itse tuotetta, pakkausta vai näiden raaka-aineita 
        • onko pakkaus vai tuote valmistettu kierrätetystä materiaalista ja miltä osin 
        • voiko pakkauksen kierrättää tai käyttää uudelleen tuotteen käytön jälkeen.

         

        Kierrätyksestä tai uusiokäytöstä annettujen lupausten pitää olla tosia. Vakiintuneen, yleiseurooppalaisen kierrätysmerkin käyttö muovipakkauksissa ei sinänsä ole lainvastaista. Väittämällä ei kuitenkaan ole merkitystä, jos muovin keräyspisteitä ei ole tai uudelleentäytettävään pakkaukseen ei voikaan ostaa uutta, irrallista tuotetta.

         

      • 5. Verrata voi vain vertaisiin

         

        Ympäristöhyötyjen vertailu ei saa johtaa kuluttajaa harhaan. Olennaista on vertailla keskenään vain samoja tarpeita tyydyttäviä tai samaan tarkoitukseen käytettäviä tavaroita tai palveluita. Jos kerrot markkinoinnissa vain yhdestä vertailtavasta ominaisuudesta, varmista, etteivät vertailtavien tuotteiden elinkaaret poikkea toisistaan oleellisesti muiltakaan osin.

         

        Kun käytät vertailevaa ilmaisua (esim. ”parhaat eristeet”) ympäristöväittämien yhteydessä, hanki ensin näyttö siitä, että tuotteet todella ovat ympäristövaikutuksiltaan parempia kuin muut markkinoilla olevat saman ryhmän tuotteet. Näyttövelvollisuus koskee koko tuotteen elinkaarta, jos vertailua ei ole täsmennetty koskemaan vain tiettyä osaa elinkaaresta.

         

    ◄Osio 2: ympäristövaikutukset ja kokonaiskuva
    ►Osio 4: kertaus

    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Saavutettavuusseloste

    KKV Kampuksen käyttäjätuki
    Tietosuojaseloste

    Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje

    Etusivu
    • Kampuksen sisältö
      • KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille
      • KKV Taitamo kuluttajille
      • Materiaalit opettajille
    • Tuki ja ohjeet
    • Suomi ‎(fi)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Etusivu