Siirry pääsisältöön
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Kampuksen sisältö
    KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
  • Tuki ja ohjeet
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu Kampuksen sisältö Tiivistä Laajenna
KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille KKV Taitamo kuluttajille Materiaalit opettajille
Tuki ja ohjeet
Ympäristöväitteet markkinoinnissa
0
 
0,0 % Suoritettu 0 / 4

Sisältö

    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Tekstivastine myyjänvastuupolusta
    • H5P
      H5P
      H5P
      Mikä väittämistä on oikein?
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kertaa
    • H5P
      H5P
      H5P
      Mikä väittämistä on oikein
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kumpi väittämistä on oikein
    • Palaute
      Palaute
      Palaute
      Anna palautetta kurssista!
    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. KKV VALMENTAMO - Kuluttajakaupan ammattilaisille
    4. Ympäristöväitteet
    5. Osio 2: ympäristövaikutukset ja kokonaiskuva

    Ympäristöväitteet markkinoinnissa

    Aiheen kuvaus

    • Tervetuloa ympäristömarkkinoinnin kurssille!


      Tällä kurssilla tutustut ympäristömarkkinointiin ilmiönä ja opit, miten ympäristöväittämät tulisi mainonnassa ja markkinoinnissa huomioida. Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa ympäristöväittämiin liittyvää sääntelyä ja tiedät, millaisia rajoituksia väittämien käyttöön liittyy. Kurssin sisältö kuuluu myyjänvastuupolun askeleelle "markkinoin". 
       
      Ympäristömarkkinoinnin kurssi on jaettu neljään kokonaisuuteen. Löydät osiot omilta välilehdiltään. 
      Jokaisen teoriaosuuden päätteeksi pääset kertaamaan oppimaasi innostavien tehtävien avulla.

      Oppimisen iloa!

       

       

      Kenelle sisältö on tarkoitettu?

      Kurssi soveltuu esimerkiksi markkinoinnin asiantuntijoille, yrittäjille sekä juristeille, jotka ovat mukana suunnittelemassa vastuullisuus- tai ympäristömarkkinointia.
      Ympäristömarkkinoinnin kurssi sopii opiskeltavaksi erityisesti myyjänvastuun perus- ja jatkokurssien jälkeen. Pohjatietovaatimuksia ei kuitenkaan ole, vaan opintokokonaisuus sopii kaikille asiasta kiinnostuneille. 

      ⌚ Kokonaisuuden kesto on noin 30 minuuttia.

       

       

      Kurssi on yhteiskehitetty Laurean YAMK-opiskelijoiden kanssa syksyllä 2023.

       

       

      • Sivu kuvake
        Tekstivastine myyjänvastuupolusta Sivu
    • Osio 1: johdanto
    • Osio 2: ympäristövaikutukset ja kokonaiskuva
    • Osio 3: ympäristömerkit, väittämät ja vertailu
    • Osio 4: kertaus
      • Kuluttaja-asiamies antaa aihe- tai alakohtaisia linjauksia, joiden tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten käytäntöön soveltamisesta. Ne eivät aseta yrityksille lain tasoa ylittäviä vaatimuksia, vaan niissä kuvataan, miten viranomainen kyseistä lakia soveltaa. Kuluttaja-asiamies on antanut linjauksen ympäristömarkkinoinnista.

        Kurssin osiot 2 ja 3 pohjautuvat kuluttaja-asiamiehen ympäristömarkkinointia koskevaan linjaukseen. Osiossa 4 pääset kertaamaan oppimaasi tehtävien avulla.



      • 1. Arvioi ensin ympäristövaikutusten merkitys

         

        Tieto tuotteen ympäristövaikutuksista voi vaikuttaa kuluttajan valintaan merkittävästi. Voit käyttää ympäristöväittämiä tuotteen markkinoinnissa vasta, kun olet varmistanut, että markkinoidussa tuotteessa on jotain ympäristövaikutuksiltaan kertomisen arvoista. Markkinoinnissa tulee kertoa ainoastaan merkittävät ja olennaiset seikat tuotteen ympäristövaikutuksista.

         

         

        Kun arvioidaan ympäristöväittämän merkittävyyttä,  tulee huomioida myös muut saman tuoteryhmän tuotteet. 

        • Esimerkiksi termiä ”fosfaatiton” ei voida pitää merkittävänä, jos markkinoilla ei ole myös fosfaattia sisältäviä tuotteita.

        Ympäristöväittämän olennaisuutta arvioidaan suhteessa kaikkiin tuotteen ympäristövaikutuksiin. 

        • Kannattaako korostaa, että pakkauksessa käytetystä materiaalista kolme prosenttia on kierrätettyä, jos pakkauksen sisältämä tuote on tunnetusti äärimmäisen haitallinen ympäristölle? 
        • Onko olennaista mainostaa tuotteen ympäristöystävällistä pakkausta, jos tuote voitaisiin myydä ilman pakkausta?
      • 2. Ympäristöominaisuuksista pitää kertoa selkeästi

         

        Kerro tuotteen ympäristövaikutuksiltaan merkittävistä ominaisuuksista selkeästi ja yksiselitteisesti.
        Ilmaise selkeästi, liittyvätkö ympäristöväittämät itse tuotteeseen tai sen pakkaukseen.
        Vältä markkinoinnissa yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja.

        Puhu kielellä, jonka kuluttaja tuntee. Käytä markkinoinnissa vain sellaisia termejä, jotka tunnetaan yleisesti. Varmista, että käyttämäsi ilmaisut ovat yksiselitteisiä. Markkinoinnissa käytettyjä ilmaisuja arvioidaan sen mukaan, miten kuluttajan voidaan olettaa ymmärtävän ilmaisujen sisällön. Ethän siis käytä ilmaisuja, jotka ovat tulkittavissa useammalla tavalla.

        Kun väität, muista täsmentää. Ethän liioittele kuluttajan yksittäisen ostopäätöksen vaikutusta ympäristön tilaan. Älä luo paisuteltuja uhkakuvia kuluttajan tuotevalinnan seurauksista. Vaikkapa omakotitalojen puutteellinen eristäminen ei merkittävästi edistä kasvihuoneilmiötä.

        Kerro vain tosiasiat. Jos tuotteen valmistusprosessin, ainesosien tai käytön ympäristövaikutuksista ei ole varmuutta, älä keksi arvailuja. Jätä johtopäätösten tekeminen asiakkaalle.

         

      • 3. Kokonaiskuvakin on syytä arvioida

        Ympäristömarkkinointia arvioidaan sen välittämän kokonaiskuvan perusteella. Kokonaiskuvan täytyy perustua tosiasioihin.

        Varmista, että markkinoinnissa antamasi kokonaiskuva ja yleisvaikutelma vastaavat totuutta.
        Älä vetoa ympäristövaikutuksiin, joihin liittyvissä tutkimustuloksissa on ilmennyt ristiriitaisuuksia. 

         

    ◄Osio 1: johdanto
    ►Osio 3: ympäristömerkit, väittämät ja vertailu

    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Saavutettavuusseloste

    KKV Kampuksen käyttäjätuki
    Tietosuojaseloste

    Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje

    Etusivu
    • Kampuksen sisältö
      • KKV Valmentamo kuluttajakaupan ammattilaisille
      • KKV Taitamo kuluttajille
      • Materiaalit opettajille
    • Tuki ja ohjeet
    • Suomi ‎(fi)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Etusivu