Gå direkt till huvudinnehåll
Site logo
  • Startsida
  • CAMPUS INNEHÅLL
    KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
  • Stöd och anvisningar
  • Mer
Svenska ‎(sv)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Du besöker oss just nu som gäst
Logga in
Startsida CAMPUS INNEHÅLL Fäll ihop Expandera
KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
Stöd och anvisningar
Miljömarknadsföring
0
 
0,0% Slutförd 0 / 8

Contents

    • Sida
      Sida
      Sida
      Tekstivastine myyjänvastuupolusta
    • H5P
      H5P
      H5P
      Mikä väittämistä on oikein?
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kertaa
    • H5P
      H5P
      H5P
      Mikä väittämistä on oikein
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kumpi väittämistä on oikein
    • Återkoppling
      Återkoppling
      Återkoppling
      Anna palautetta kurssista!
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.1 Miljömarknadsföring påståenden
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.2 Upprepning av avsnittet
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 Miljömärkning
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.2 Biologiskt nedbrytbar
    • Återkoppling
      Återkoppling
      Återkoppling
      Respons
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.1 Principer för miljöpåståenden
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.2 Vändkort
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.3 Exempel på situationer
    1. Startsida
    2. Kurser
    3. KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln
    4. Ympäristöväitteet
    5. Osio 3: ympäristömerkit, väittämät ja vertailu

    Miljömarknadsföring

    Ämnesdisposition

    •  

      Välkommen till kursen om miljömarknadsföring!

      På den här kursen bekantar du dig med miljömarknadsföring som fenomen och lär dig hur miljöpåståenden ska beaktas i reklam och marknadsföring. När du har avlagt kursen kan du tillämpa regleringen av miljöpåståenden och vet vilka begränsningar som är förknippade med användningen sådana. Kursens innehåll hör till steget "jag marknadsför" på säljaransvarsstigen.  
        
      Kursen om miljömarknadsföring består av fyra helheter. Du hittar avsnitten under var sin flik.  
      I slutet av varje teoridel kan du repetera det du lärt dig med hjälp av inspirerande uppgifter. 

      Glädje i lärandet! 

       

      Vem är innehållet avsett för? 

      Kursen lämpar sig till exempel för marknadsföringsexperter, företagare och jurister som deltar i planeringen av hållbarhets- eller miljömarknadsföring. 
      Kursen om miljömarknadsföring lämpar sig särskilt efter grund- och fortsättningskursen i säljaransvar. Det finns dock inga krav på förkunskaper, utan studiehelheten lämpar sig för alla som är intresserade av ämnet.  
       

      ⌚ Helheten tar cirka 30 minuter att genomföra.  

      Kursen har utvecklats tillsammans med högre YH-studerande vid Laurea hösten 2023.

       

       

      • Sida ikon
        Tekstivastine myyjänvastuupolusta Sida
    • Osio 1: johdanto
    • Osio 2: ympäristövaikutukset ja kokonaiskuva
    • Osio 3: ympäristömerkit, väittämät ja vertailu
    • Osio 4: kertaus
    • Del 1: Introduktion
    • Del 2: miljökonsekvenser och helhetsbild
    • Del 3: miljömärken, påståenden och jämförelse
    • Del 4: Repetition
      • 4. Yleistää voi vain, jos on selvittänyt tuotteen koko elinkaaren

         

        Ympäristöystävällinen-sanaa tai vastaavia yleistäviä (esim. vihreä, luontoystävällinen, eko-tuote) sanoja
        voit käyttää vasta, kun tuotteen koko elinkaari on selvitetty perusteellisesti. 

         

        Tuotteen ympäristöystävällisyydestä kannattaa tällaisten yleistävien ympäristöväittämien sijaan kertoa virallisella ympäristömerkillä. Kolmannen osapuolen myöntämä ympäristömerkki antaa kuluttajalle yksiselitteisen ja luotettavan kuvan tuotteen ympäristöominaisuuksista. Jos markkinoitavan tuotteen tuoteryhmälle on vahvistettu ympäristömerkkikriteerit, voi sille hakea käyttöoikeutta pohjoismaiseen tai EU:n ympäristömerkkiin. Näitä kolmannen osapuolen myöntämiä ympäristömerkkejä on syytä käyttää omatekoisen ympäristömerkin sijaan. 

         

      • 4.1 Biohajoava tai hajoava

         

        Jos markkinoinnissa ei yksilöidä tuotteen hajoavuutta koskevaa väittämää, sen tueksi pitää hankkia
        näyttö siitä, että koko tuote hajoaa luonnossa täydellisesti tai lähes täydellisesti. Jos markkinoinnissa ei viitata koko tuotteen täydelliseen hajoavuuteen, väittämä pitää yksilöidä. ”Biohajoavilla” pesuaineilla tarkoitetaan usein sitä, että aineen sisältämät tensidit hajoavat OECD-normien mukaisesti. Tämä tulee täsmentää markkinoinnissa.

         

        Jos markkinoinnissa kuvataan tuotteen hajoavuutta tietyissä olosuhteissa, tilanteen kuuluu olla realistinen markkinoinnin kohderyhmälle. Jos hajoaminen edellyttää erityisiä olosuhteita, niistä pitää kertoa. Hajoamistulokset eivät saa olla luonnolle haitallisia. Esimerkiksi kaatopaikalle joutuvat jätteet eivät juuri hajoa. Markkinoinnissa tulee täsmentää myös, hajoaako tuote valon vai esimerkiksi mikrobien vaikutuksesta.

        Jos tuotteen voi myydä ilman pakkausta, kannattaa miettiä, onko pakkauksen hajoavuudesta todellista etua ympäristölle.

        Kompostoitava-sanan tai muiden, erilaisiin jätteiden käsittelytapoihin liittyvien sanojen käyttämiseen vaaditaan samojen edellytysten täyttymistä kuin (bio)hajoava-sanallekin. Markkinoinnissa tulee kertoa selkeästi, jos tuotteen kompostoiminen tai polttaminen vaativat erityisiä olosuhteita (esim. pakkauksen pesemistä), tai vaikkapa tietyn lisäaineen käyttöä. Jätteiden käsittelytapa ei ole merkityksellinen, jos olennainen osa kohderyhmää ei sitä pysty käyttämään.

         

        4.2 Uusiokäyttömahdollisuudet, kierrätettävyys

         

        Kun markkinoit, täsmennä kuvailussa:

        • tarkoittaako väite itse tuotetta, pakkausta vai näiden raaka-aineita 
        • onko pakkaus vai tuote valmistettu kierrätetystä materiaalista ja miltä osin 
        • voiko pakkauksen kierrättää tai käyttää uudelleen tuotteen käytön jälkeen.

         

        Kierrätyksestä tai uusiokäytöstä annettujen lupausten pitää olla tosia. Vakiintuneen, yleiseurooppalaisen kierrätysmerkin käyttö muovipakkauksissa ei sinänsä ole lainvastaista. Väittämällä ei kuitenkaan ole merkitystä, jos muovin keräyspisteitä ei ole tai uudelleentäytettävään pakkaukseen ei voikaan ostaa uutta, irrallista tuotetta.

         

      • 5. Verrata voi vain vertaisiin

         

        Ympäristöhyötyjen vertailu ei saa johtaa kuluttajaa harhaan. Olennaista on vertailla keskenään vain samoja tarpeita tyydyttäviä tai samaan tarkoitukseen käytettäviä tavaroita tai palveluita. Jos kerrot markkinoinnissa vain yhdestä vertailtavasta ominaisuudesta, varmista, etteivät vertailtavien tuotteiden elinkaaret poikkea toisistaan oleellisesti muiltakaan osin.

         

        Kun käytät vertailevaa ilmaisua (esim. ”parhaat eristeet”) ympäristöväittämien yhteydessä, hanki ensin näyttö siitä, että tuotteet todella ovat ympäristövaikutuksiltaan parempia kuin muut markkinoilla olevat saman ryhmän tuotteet. Näyttövelvollisuus koskee koko tuotteen elinkaarta, jos vertailua ei ole täsmennetty koskemaan vain tiettyä osaa elinkaaresta.

         

    ◄Osio 2: ympäristövaikutukset ja kokonaiskuva
    ►Osio 4: kertaus

    Du besöker oss just nu som gäst (Logga in)
    Accessibility statement

    Dataskydd

    Startsida
    • CAMPUS INNEHÅLL
      • KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln
      • KKV Taitamo för konsumenter
      • Material för lärare
    • Stöd och anvisningar
    • Svenska ‎(sv)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Startsida