Gå direkt till huvudinnehåll
Site logo
  • Startsida
  • CAMPUS INNEHÅLL
    KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
  • Stöd och anvisningar
  • Mer
Svenska ‎(sv)‎
Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Du besöker oss just nu som gäst
Logga in
Startsida CAMPUS INNEHÅLL Fäll ihop Expandera
KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln KKV Taitamo för konsumenter Material för lärare
Stöd och anvisningar
Miljömarknadsföring
0
 
0,0% Slutförd 0 / 8

Contents

    • Sida
      Sida
      Sida
      Tekstivastine myyjänvastuupolusta
    • H5P
      H5P
      H5P
      Mikä väittämistä on oikein?
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kertaa
    • H5P
      H5P
      H5P
      Mikä väittämistä on oikein
    • H5P
      H5P
      H5P
      Kumpi väittämistä on oikein
    • Återkoppling
      Återkoppling
      Återkoppling
      Anna palautetta kurssista!
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.1 Miljömarknadsföring påståenden
    • H5P
      H5P
      H5P
      2.2 Upprepning av avsnittet
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.1 Miljömärkning
    • H5P
      H5P
      H5P
      3.2 Biologiskt nedbrytbar
    • Återkoppling
      Återkoppling
      Återkoppling
      Respons
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.1 Principer för miljöpåståenden
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.2 Vändkort
    • H5P
      H5P
      H5P
      4.3 Exempel på situationer
    1. Startsida
    2. Kurser
    3. KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln
    4. Ympäristöväitteet
    5. Osio 2: ympäristövaikutukset ja kokonaiskuva

    Miljömarknadsföring

    Ämnesdisposition

    •  

      Välkommen till kursen om miljömarknadsföring!

      På den här kursen bekantar du dig med miljömarknadsföring som fenomen och lär dig hur miljöpåståenden ska beaktas i reklam och marknadsföring. När du har avlagt kursen kan du tillämpa regleringen av miljöpåståenden och vet vilka begränsningar som är förknippade med användningen sådana. Kursens innehåll hör till steget "jag marknadsför" på säljaransvarsstigen.  
        
      Kursen om miljömarknadsföring består av fyra helheter. Du hittar avsnitten under var sin flik.  
      I slutet av varje teoridel kan du repetera det du lärt dig med hjälp av inspirerande uppgifter. 

      Glädje i lärandet! 

       

      Vem är innehållet avsett för? 

      Kursen lämpar sig till exempel för marknadsföringsexperter, företagare och jurister som deltar i planeringen av hållbarhets- eller miljömarknadsföring. 
      Kursen om miljömarknadsföring lämpar sig särskilt efter grund- och fortsättningskursen i säljaransvar. Det finns dock inga krav på förkunskaper, utan studiehelheten lämpar sig för alla som är intresserade av ämnet.  
       

      ⌚ Helheten tar cirka 30 minuter att genomföra.  

      Kursen har utvecklats tillsammans med högre YH-studerande vid Laurea hösten 2023.

       

       

      • Sida ikon
        Tekstivastine myyjänvastuupolusta Sida
    • Osio 1: johdanto
    • Osio 2: ympäristövaikutukset ja kokonaiskuva
    • Osio 3: ympäristömerkit, väittämät ja vertailu
    • Osio 4: kertaus
    • Del 1: Introduktion
    • Del 2: miljökonsekvenser och helhetsbild
    • Del 3: miljömärken, påståenden och jämförelse
    • Del 4: Repetition
      • Kuluttaja-asiamies antaa aihe- tai alakohtaisia linjauksia, joiden tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten käytäntöön soveltamisesta. Ne eivät aseta yrityksille lain tasoa ylittäviä vaatimuksia, vaan niissä kuvataan, miten viranomainen kyseistä lakia soveltaa. Kuluttaja-asiamies on antanut linjauksen ympäristömarkkinoinnista.

        Kurssin osiot 2 ja 3 pohjautuvat kuluttaja-asiamiehen ympäristömarkkinointia koskevaan linjaukseen. Osiossa 4 pääset kertaamaan oppimaasi tehtävien avulla.



      • 1. Arvioi ensin ympäristövaikutusten merkitys

         

        Tieto tuotteen ympäristövaikutuksista voi vaikuttaa kuluttajan valintaan merkittävästi. Voit käyttää ympäristöväittämiä tuotteen markkinoinnissa vasta, kun olet varmistanut, että markkinoidussa tuotteessa on jotain ympäristövaikutuksiltaan kertomisen arvoista. Markkinoinnissa tulee kertoa ainoastaan merkittävät ja olennaiset seikat tuotteen ympäristövaikutuksista.

         

         

        Kun arvioidaan ympäristöväittämän merkittävyyttä,  tulee huomioida myös muut saman tuoteryhmän tuotteet. 

        • Esimerkiksi termiä ”fosfaatiton” ei voida pitää merkittävänä, jos markkinoilla ei ole myös fosfaattia sisältäviä tuotteita.

        Ympäristöväittämän olennaisuutta arvioidaan suhteessa kaikkiin tuotteen ympäristövaikutuksiin. 

        • Kannattaako korostaa, että pakkauksessa käytetystä materiaalista kolme prosenttia on kierrätettyä, jos pakkauksen sisältämä tuote on tunnetusti äärimmäisen haitallinen ympäristölle? 
        • Onko olennaista mainostaa tuotteen ympäristöystävällistä pakkausta, jos tuote voitaisiin myydä ilman pakkausta?
      • 2. Ympäristöominaisuuksista pitää kertoa selkeästi

         

        Kerro tuotteen ympäristövaikutuksiltaan merkittävistä ominaisuuksista selkeästi ja yksiselitteisesti.
        Ilmaise selkeästi, liittyvätkö ympäristöväittämät itse tuotteeseen tai sen pakkaukseen.
        Vältä markkinoinnissa yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja.

        Puhu kielellä, jonka kuluttaja tuntee. Käytä markkinoinnissa vain sellaisia termejä, jotka tunnetaan yleisesti. Varmista, että käyttämäsi ilmaisut ovat yksiselitteisiä. Markkinoinnissa käytettyjä ilmaisuja arvioidaan sen mukaan, miten kuluttajan voidaan olettaa ymmärtävän ilmaisujen sisällön. Ethän siis käytä ilmaisuja, jotka ovat tulkittavissa useammalla tavalla.

        Kun väität, muista täsmentää. Ethän liioittele kuluttajan yksittäisen ostopäätöksen vaikutusta ympäristön tilaan. Älä luo paisuteltuja uhkakuvia kuluttajan tuotevalinnan seurauksista. Vaikkapa omakotitalojen puutteellinen eristäminen ei merkittävästi edistä kasvihuoneilmiötä.

        Kerro vain tosiasiat. Jos tuotteen valmistusprosessin, ainesosien tai käytön ympäristövaikutuksista ei ole varmuutta, älä keksi arvailuja. Jätä johtopäätösten tekeminen asiakkaalle.

         

      • 3. Kokonaiskuvakin on syytä arvioida

        Ympäristömarkkinointia arvioidaan sen välittämän kokonaiskuvan perusteella. Kokonaiskuvan täytyy perustua tosiasioihin.

        Varmista, että markkinoinnissa antamasi kokonaiskuva ja yleisvaikutelma vastaavat totuutta.
        Älä vetoa ympäristövaikutuksiin, joihin liittyvissä tutkimustuloksissa on ilmennyt ristiriitaisuuksia. 

         

    ◄Osio 1: johdanto
    ►Osio 3: ympäristömerkit, väittämät ja vertailu

    Du besöker oss just nu som gäst (Logga in)
    Accessibility statement

    Dataskydd

    Startsida
    • CAMPUS INNEHÅLL
      • KKV Valmentamo för yrkesutbildade personer inom konsumenthandeln
      • KKV Taitamo för konsumenter
      • Material för lärare
    • Stöd och anvisningar
    • Svenska ‎(sv)‎
      • Suomi ‎(fi)‎
      • Svenska ‎(sv)‎
    Startsida