Tuote kuluu ja vanhenee, palvelu muuttuu ja kuluttajan tilanteet vaihtuvat. Tuotteen ja palvelun elinkaaren loppupäässä kuluttaja valitsee uudelleen ja on samalla jälkimarkkinoinnin kohteena. Kuluttaja arvioi kokemustensa perusteella esimerkiksi:
oliko tuote tai palvelu helposti saatavissa
koettiinko sopijakumppani luotettavana
oliko palvelu toimiva
sisältyikö sopimukseen mahdollisuutta vaihtaa toimittajaa,
jos siihen olisi ollut tarve?
📝Alla oleva diaesitys esittelee, mitä tuotteen tai palvelun käytön jatkosta päätettäessä kannatta huomioida. Näet etenemisesi ja voit siirtyä diassa eteenpäin alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Mitä tapahtuu palvelun elinkaareen päässä?
Digitaaliseen kuluttamiseen liittyy laitteita ja palveluita, jotka tarvitsevat päivityksiä. Palveluilla ja laitteilla on oma elinkaarensa. Kuluttaja tarvitsee tietoja ja taitoja tilanteisiin, joissa laitteeseen ei ole päivityksiä tai laite on kierrätettävä.
📝Käännä kortit ja pohdi omia käyttämiäsi laitteita ja palveluita. Miten toimit eri tilanteissa?
📝Kuluttajat toimivat myös itse jälkimarkkinoijina. Tunnistatko alla olevassa tehtävässä olevat tilanteet omasta arjestasi?
📝Tee alla oleva testi ja testaa tietosi!
📝 Pelataan vielä loppuun bingoa kertauksena. Saatko kuvasta bingon? Väitteisiin vastataan kyllä tai ei. Kyllä-vastauksessa pohdi myös esimerkki mahdollisuuksien mukaan. Saat bingon, kun vaaka-, vino- tai pystyrivi on täynnä.
Hienoa! Olet nyt suorittanut Ostajan askeleet -kurssin.