Kuluttaja kohtaa mainontaa jatkuvasti, oli kyse sitten tiedonhankinnasta tai vapaa-ajasta. Tärkeitä taitoja ovat tiedonhankinta, mainonnan tunnistaminen, kriittinen toimijuus kaupallisessa mediassa ja omien tietojen hallinta.
📝Alla olevassa diaesityksessä kerrotaan mainonnasta. Siinä esitellään, mitä mainonta on, mikä on sen tarkoitus ja mitä kuluttajana on hyvä tietää mainonnasta. Voit seurata etenemistäsi esityksessä ja siirtyä eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Kuluttajan rooleja kaupallisessa viestinnässä
Kuluttajina toimimme mainonnan vastaanottajana, mutta myös huomaamattamme kaupallisen viestin jakajana ja tiedon lähteenä.
📝Klikkaa seuraavassa kuvassa olevia sinisiä kuvakkeita ja ota selvää, mitä eri roolit tarkoittavat. Pohdi samalla omaa toimintaasi kaupallisen viestinnän ympäristöissä.
📝Kertaa vielä markkinoinnin käsitteitä. Etsi sanat ristikosta ja pohdi mitä käsitteet tarkoittavat?
📝 Saatko kuvasta bingon? Väitteisiin vastataan kyllä tai ei. Kyllä-vastauksessa pohdi myös esimerkki mahdollisuuksien mukaan. Saat bingon, kun vaaka-, vino- tai pystyrivi on täynnä.