Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat tunteet ja ajattelun vinoumat
Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat tunteet ja ajattelun vinoumat, joita hyödynnetään kuluttajille suunnatussa kaupallisessa viestinnässä.
Ajattelumme on monella tavoin kaukana rationaalisesta,
vaikka emme itse sitä huomaa. Voimme hahmottaa ja painottaa havaintojamme,
tulkintojamme ja soveltaa tarjottua tietoa siten, että teemme itsellemme tai
ympäristöllemme epäedullisen ostopäätöksen.
Tavat, joilla olemme epärationaalisia, ovat kuitenkin ihmisille yhteisiä. Näitä tyypillisiä
ajattelutapoja kutsutaan kognitiivisiksi eli ajattelun vinoumiksi.
Kognitiivisten vinoumien ymmärtäminen on olennainen osa ostamisen ja myymisen taitoa.
📝Tutustu kognitiivisiin vinoumiin seuraavien kääntökorttien avulla, pohdi samalla käytännön kulutustilanteita, joissa vinouma esiintyy: