Lyydia harmittelee, kuinka ruokaa tulee nyt kotiin aivan
liian suuria määriä. ”Joka viikko tilauksen saapuessa mietin, että tätä ruokaa
on ihan liikaa. Ja sitä tulee liian usein. Ja mikä ikävintä,
kaikki tämä ruoka maksaa. Myös se, joka päätyy roskiin. Ei minun
kannattaisi tätä tilata”, hän toteaa harmistuneena.
Helmi ja Eevert ymmärtävät, että palvelu ei ole
Lyydia-mummon tarpeisiin sopiva ja pohtivat, mistä palvelun tarkemman kuvauksen
saisi selville. ”Eikö tällaisten palveluiden tilauksista pitäisi tulla joku
tilausvahvistus myös kuluttajan nähtäville? Etsitään se jostain ja katsotaan,
mitä siellä sanotaan. Löytyisikö sun tekstareiden tai sähköpostien joukosta
jotain tietoa tästä?”, pohtii Helmi.
”Bingo!”, nuoret huutavat kuin yhdestä suusta. Nuoret
löytävät Lyydian sähköpostista tilausvahvistuksen, joka on vahvistus tehdystä
sopimuksesta. Lyydia ei ole lukenut
tilausvahvistusta aikaisemmin. Tilausvahvistuksessa kerrotaan, että sopimus on
sitova eikä sitä voi noin vaan muuttaa.
Lyydia on silminnähden harmistunut tilanteesta. Hän
kuitenkin ymmärtää, että kuluttajan vastuulla on perehtyä tilauksen ehtoihin,
jotka hänelle on annettu. ”Juuri tämän takia minun olisi pitänyt selvittää,
mihin tämä sopimus minua velvoittaa. Sopimuksia kun on niin monenlaisia”,
harmittelee Lyydia. ”Ei hätää, me selvitetään tämä”, Helmi lohduttaa.