• 3. Tun­nis­tat­ko mai­non­taa?

    • Sometarina3

    • Tunnistatko mainontaa? - jatkotarina 3/6


      Lyydia-m
      ummo on kertonut lapsenlapsilleen Helmille ja Eevertille aikaisemmin palvelusta, jonka kautta voi tilata viikon ruoat ruokaohjeineen kotiin saakka. Lyydia on kertonut tilanneensa ruokaa palvelun kautta, mikä on saanut nuoret pohtimaan palvelun tarpeellisuutta. Nuoret totesivat, että ainakin heräteostosten tekeminen voisi vähentyä, jos suunnittelee ruokaostokset tarkkaan ja tilaa vain tarpeelliset ruoat kotiin.
       

       ”Jäin vaan miettiin, että miten ihmeessä oot päätynyt tilaamaan ruokaa just tuolta? Kun ethän sinä juuri edes käytä tietokonetta tai puhelinta mihinkään tällaiseen”, ihmettelee Eevert. 
      Lyydia kertoo käyttävänsä Facebookia silloin tällöin. Siellä hän oli törmännyt ruokakassipalvelun mainokseen. 

      ”Ja kun siinä mainoksessa oli niin samaistuttava tarina. Siinä oli päähenkilönä minun ikäinen ja vähän minun näköinenkin rouva, joka kertoi että elämä on helpottunut tämän palvelun avulla. Kenellepä ei kelpaisi laadukkaat sesongin raaka-aineet ja helpot, kokin tekemät ruokaohjeet. Tuli sellainen
      mielikuva, että minäkin pääsen helpommalla kun tilaan tämän. Tilasin sen sitten, enkä sen tarkemmin lukenut, että mitä palvelu pitää sisällään. No ensimmäisen viikon ruoat tuli nopeasti ja sen jälkeen tilaus jatkui automaattisesti. Vasta siinä vaiheessa, kun kolmas ruokatilaus tuli oven taa, ymmärsin, että tilaus jatkuu ja jatkuu, ja tietysti myös maksut juoksevat”, Lyydia kuvailee tilannetta.

      Lyydia
      ja nuoret päivittelevät, kuinka mainosten ja tarjousten sisällöt voivat olla välillä hankala ymmärtää. ”V
      älillä nuo mainokset vilahtavat niin nopeasti ohi, ettei ehdi tarkemmin lukea, että oliko tämä palvelu nyt maksullinen vai maksuton”, harmittelee Lyydia. Jälkiviisaana hän toteaa, että olisi pitänyt selvittää tarkemmin, mihin hän sitoutuu tilatessaan kokeilujakson tältä palveluntarjoajalta. 


    • 💬 Pohdittavaksi

      Pohdi yksin tai keskustele ryhmässä: 

      • Miksi arvelet mummon kohdanneen Facebookissa tämän mainoksen?  

      • Mitä mainos lupaa kuluttajalle?  

      • Mihin mainoksia tarvitaan? 

      • Entä lapset ja mainokset mitä sinun olisi hyvä tietää, jos näet mainoksen, joka on kohdennettu lapsille? 


       

    • 📝 Tehtävät

      Mainoksen on oltava tunnistettavissa vaivatta mainokseksi esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta.   

      1️⃣. Etsi mainoksia, blogeja, vertailusivustoja ja muita kaupallisia sisältöjä verkosta, joiden tarkoituksena on myydä tuotteita, palveluita tai sisältöä.  

      Seuraavaksi keskustellaan parin kanssa tai pienryhmässä seuraavien kysymysten avulla: 

      • Mikä taho on kaupallisten viestien lähettäjä?  

      • Millaiset mainokset on helppo tunnistaa mainoksiksi, millaiset ei? 

      • Mikä mainoksessa kiinnittää huomiosi? 

      • Mitä tietoja mainoksessa kerrotaan? Onko eri mainoksissa samoja tietoja? 
          

      2️⃣. Valitse joku sinua miellyttävä tuote tai palvelu. Piirrä oma mainos tuotteesta. Pohdi mainosta tehdessäsi:  

      • Mitä mainoksessa pitää olla esimerkiksi kuka myy, mitä myydään ja millä hinnalla ?  

      • Mitä lupaat asiakkaalle mainoksessa pystytkö lunastamaan lupauksesi?  

      • Onko mainos kadunvarsimainos vai verkkomainos? 

      • Millaiset kuvat soveltuvat mainoskäyttöön? 

       
      3️⃣. Mainonnan sanoja Etsi sanat ristikosta.





    • 🔍 Lyydian, Eevertin ja Helmin tarina jatkuu. Mitä seuraavaksi tapahtuu? Klikkaa tästä ja lue tästä!