Lyydia-mummo kertoo
lapsenlapsilleen, että haluaisi irtisanoa tilauksen, mutta hän ei tiedä
miten se tapahtuu. ”Teen yleensä ostokseni myymälässä. En minä tiedä miten nämä
etänä tehdyt kaupat voi irtisanoa. Vai pääseekö netissä tehdystä tilauksesta
eroon?”, hän pohtii. Helmi ja Eevert lupaavat auttaa asian selvittämisessä.
He kirjoittavat
Google-hakuun täsmällisen asiasanan: peruuttamisoikeus. He klikkaavat auki hakutuloksen, jossa
kerrotaan verkkokauppaostoksen peruuttamisoikeudesta. Lyydia hämmästyy, miten
helposti nuoret löysivät ohjeet kaupan tilanteen
ratkaisuun. ”Olettepa te taitavia. Tiedonhankintataidot ovat yksi
tärkeimmistä taidoista, joita tänä päivänä tarvitaan”, toteaa Lyydia.
”Täällä sanotaan,
että suurimmalla osalla verkkokaupasta ostettavista tuotteista on 14 päivän
peruuttamisoikeus”, huomaa Helmi. ”No niinpä onkin. Tuo koskee myös tätä minun
ruokatilaustani. Olen kyllä tehnyt tilauksen jo monta kuukautta sitten, mutta
kuten tälläkin nettisivulla sanotaan, jatkuvan tilauksen voi aina irtisanoa ”, toteaa Lyydia.
Lyydia on
tyytyväinen, että nuoret auttoivat hänet ohjeiden äärelle. ”Nämä ohjeethan ovat
tosi hyvät. Tuossa kerrotaan selvästi, että tilauksen voi
irtisanoa ilmoittamalla siitä sähköpostitse yritykseen, josta ruoat
tulevat. Eihän tämä nyt niin vaikeaa olekaan. Kun sinä Helmi olet noin näppärä
netinkäyttäjä, niin laittaisitko minun puolestani yritykselle viestin, jossa
ilmoitan lopettavani tilauksen?”, mummo pyytää.
Helmi lähettää
viestin mummonsa ohjeistamana. Pian Helmin puhelin kilahtaa. ”Oho, sieltä tuli
jo vastaus!”, hän huudahtaa innoissaan. Ystävällinen asiakaspalvelija
kirjoittaa viestissään, että tilaus on nyt irtisanottu.
Viestissä Lyydia toivotetaan myös tervetulleeksi liittymään uudelleen
tilaajaksi, mikäli tulevaisuudessa ilmenee tarvetta vastaavalle palvelulle.